zondag 26 april 2020

2010 - 23 t/m 27 april - Dag 1, 2 en 3 Solozeilen op de Friese meren

Donderdag 23 april 2020


Rond 14.00 h. naar Akkrum gereden, uitgezwaaid ddor Ineke en Sandra. De schipperse vindt het te koud, heeft nog werk te doen voor Leergeld en blijft gezellig thuis met Sandra en dochter. (en koud zal het worden!)
Bij slager Piet Scholte nog wat proviand ingeslagen (Lasagne met ricotta en spinazie, bloedworst). Op de A6 bij de Ketelbrug staat een lange file, een volle tankwagen is half gekanteld. Als ik er, na twee grote mobiele matrixorden, langzaam langs rij tel ik zeker 10 auto's van de politie, brandweer, Rijkswaterstaat en een takelbedrijf. Het moet dus wel een serieus ongeval zijn.

Rond 17.00 h. in Akkrum. Iets meer bedrijvigheid in de jachthaven, er worden boten in het water getakeld en de beheerder maakt de huurvalken klaar voor de verhuur. Bij de receptie koop ik voor € 15,- het 2020 Marrekrite vlaggetje. Je mag gratis aanmeren bij alle mooie Marrekrite aanlegplekken, maar zo'n mooi infinitief moeten we steunen.

Nog wat klussen aan boord, o.a. de neerhaallijn van dr fok aanbrengen. Vooral bij single-handed is dat belangrijk, nu kan ik vanuit de kuip de fok naar beneden trekken (de Schone Waardin heeft geen rolfok zoals de meeste later gebouwde North Beaches en onze fok op leuvers bevalt nog goed).
Het hapje van slager Piet smaakt uitstekend, de avond valt en ik geniet nog even van de ondergaande zon.


's Avonds kijk ik via NL Ziet naar de laatste aflevering van "Oogappels" , mooie, herkenbare serie over lief en leed van 4 families met opgroeiende pubers. Spannend slot, maar er komt volgend seizoen een 3e serie !

Vrijdag 24 april
Uitslapen, lekkere koffie uit de Bialetti en naar het dorp om boodschappen voor een paar dagen bij de bakker en slager ( Italiaanse noedelschotel en penne carbonara). Ik mag graag koken aan boord, maar niet als ik solo zeil, hooguit spaghetti met pesto....
Om 13.00 h. vaar ik de haven uit, de zon schijnt en er staat een venijnige NW wind. Ondanks het zonnetje toch maar goed aangekleed, inclusief reddingsvest.


De bruggen bij Terherne en Oostwellingerga draaien erg vlotjes, na de brug kunnen grootzeil en fok omhoog. Toch weer even wennen als je solo zeilt.

Het is wat drukker op het Sneekermeer dan vorige week, de meivakantie is begonnen en de tandartsen en plastisch chirurgen met rode broek en Lemsteraak hebben het nog rustig in dit Corona tijdperk.


Vanaf Oostwellingerga is alles mooi bezeild, heerlijk om alleen het ritselen van het water aan de romp te horen en in stilte met een vaartje van 4 kts richting Heegermeer en Gaastmeer te zeilen.

Ook het snel strijken van het grootzeil moet ik weer onder de knie krijgen, dat is altijd een klus voor Ineke.... De stuurautomaat helpt een handje mee.

Aan de oostkant van het Gaastmeer zijn sinds een paar jaar twee mooie Marrekrite haventjes uitgegraven, met mooie grote bolders. Ontdekt door de Parel, dus vanaf nu heet deze mooie plek "Pearl Bay"  Ook een fraaie plek voor de eventuele NB BBQ in het najaar, want dichterbij voor de zeilers aan het Markermeer.


Het is hier genieten van de rust en de vele watervogels. Ik lig kennelijk te dicht bij een nest van een fuut, want het beestje is steeds aan het brommen (als ze kwaad zijn maken ze het geluid van zachtjes snurken, aandoenlijk). Verder veel eenden, meerkoeten en grote zwermen ganzen. Tussen de twee haventjes ligt een grote plas met eenden- en meerkoet nesten.


Bij het afmeren schiet de lijn van de middenbolder als ik er aan trek en val ik achteruit op de buiskap. Daar kunnen de oude en verweerde naadjes van de ritsen niet tegen. Geen ramp, van Sybren kreeg ik een adres van zeilmaker Klaas Dijkstra uit Grou die dit snel en tegen een redelijke prijs kan repareren.


Er staat nog steeds een koude NW wind,  achter de buiskap met een dikke trui is het nog een uurtje uit te houden. Mooi boek "Polderpioniers" over de eerste boeren die zich in 1934 mochten vestigen in de Wieringermeer. Ook de oud-oom en -tante van vriend Sjaak Lodiers hoorden bij de gelukkigen die werden uitgekozen. Het boek geeft ook een mooi beeld van het boerenleven in de Zak van Zuid-Beveland in de vorige twee eeuwen.


De noedelschotel smaakt goed (dankzij een royale schep sambal) en ik kijk nog even het NOS nieuws en  Netflix Trapped II . Mooi, ruig IJsland.

Zaterdag 25 april
De koude nacht goed doorgekomen dankzij een extra slaapzak en een warme kruik. Rond half tien wordt het wat aangenamer in het ochtendzonnetje. De harde broodjes van de bakker zijn iets minder hard geworden, maar met een gekookt eitje is het goed te doen.
Ik werk een uurtje aan het blog van onze inslingertocht van vorige week. Wat was het gezellig aan de Holle Greft en wat jammer dat de NB BBQ dit jaar niet door kan gaan.

Het berghout aan stuurboord is flink groen uitgeslagen. Ik heb niet veel zin om met schuursponsjes en een borstel de zaak schoon te maken, maar hiervoor heb ik aan stuurboord aangemeerd (door de schroefwerking meren we bijna altijdaan bakboord aan)

Na anderhalf uur schuren en poetsen is driekwart gedaan, wel resultaat van m'n werk.


Na gedane arbeid is het goed rusten. Na de siesta maak ik een paar rondjes over het eiland en langs de twee haventjes. Er liggen nu wat meer schepen, de sfeer is gemoedelijk en het is niet erg ingewikkeld om anderhalve meter afstand te houden.

Er is nog een schaaltje lasagne van slager Piet over, met een flinke schep Parmezan smaakt het weer voortreffelijk.
De avondzon strijkt zachtjes over het Gaastmeer en het Sanmar, er staat nog steeds een erg koude arctische wind en ik duik snel de kajuit in. Dikke trui, muts op, het is allemaal goed vol te houden.


Morgen wil ik naar Stavoren, o.a. GTL tanken bij van de Pol, maar de brug bij Warns draait een corona dienst en is op zondag gesloten.  Er is voor morgen heel weinig wind voorspelt, pas later in de middag komt er wat wind uit het ZW, Misschien naar Woudsend vor boodschappen en een Oranje soes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten