maandag 27 april 2020

2020 - 23 t/m 27 april - Dag 5 Solozeilen op de Friese meren

Maandag 27 april 2020   -  Koningsdag !!

Ik ben redelijk vroeg wakker, toch nog wat zorgen om de motor. Ik moet nog een heel stuk (14 zm) tot Akkrum en wil onderweg geen pech krijgen.
Mazzel, er staat een westenwindje 2-3, dus alles tot Akkrum is bezeild, alleen bij de twee bruggen moet de motor even aan.
Eerst maar een korte ochtendwandeling en genieten van twee rietzangers en verderop een grutto.
De Schone Waardin ligt er mooi bij aan de Rakken.



 Om half tien vaart Joost langs, we maken een praatje. Hij gaat Gonnie ophalen in Woudsend en proviand inslaan. Daarna gaan ze nog een poosje de Friese wateren verkennen. Met stahoogte, verwarming, toilet en warme douche in een 31 ft Noordkaper is dat goed te doen......

Ik probeer de motor nog een half uurtje uit, tot half vermogen loopt ze lekker, daarboven nog steeds haperingen, vooral met de schroef in z'n werk.

Om 12 uur gooi ik los en op de motor zachtjes naar open water.
Direct na de Rakken zet ik grootzeil en fok,  de motor kan snel weer uit.
Met een rustig vaartje langs Heeg. De, in mijn ogen, niet zo mooie en horizon vervuilende bungalows zijn klaar. Maar ja, als je er eentje een weekje huurt heb je wel een mooi uitzicht.



Het is koningsdag, dus hijs ik de vlag en hang iets oranjes aan de hekstoel...


Met het zachte westenwindje schiet het, voor de wind, niet echt op in de Jeltesloot. Maar het uitzicht is liefelijk, het riet is weer 10 cm gegroeid en er staat mooi roodbontvee in de wei.



 Bij de brug van Uitwellingerga snel de zeilen strijken, motor even bij en vlot door de brug.
De Jeltesloot, zowel de west- als de zuidwal ligt stampvol, met vooral vrij grote motorboten


Het is toch opvallend druk op het water, geen groepen duitse scholieren in Valken en geen wedstrijden op Heegermeer en Sneekermeer, maar opvallend veel  motorvletten en ook wel zeilboten


Bij de Terherner Slus gaan de zeilen naar beneden en varen we rustig naar de Zandsloot.  De brugwachters hebben er plezier in, want ze draaien supersnel.

In de Meinesleat doe ik de motor weer uit en de fok even bij. Om precies vier uur vaar ik de jachthaven binnen. En om tien over vier kan ik proosten op de republiek of het koningshuis.


Het waren 5 erg mooie dagen, het weer zat natuurlijk enorm mee, en vooral t/m zaterdag was het rustig op de Friese wateren.

Morgen langs Grou om de buiskap te laten repareren en daarna nog even langs Ulrique en Sybren om wat Portugese versnaperingen op te halen. Dan nog een lange rit naar Leidschendam.

Jaap, van Warber jachtservice, komt morgen naar de motor kijken. Service van de zaak !

Tot het volgende blog !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten