zondag 17 mei 2020

2020 - 15 t/m 18 Mei - Dag 1, 2 en 3 - Solozeilen op de Friese meren

Vrijdag 15 mei -  Klusjes aan boord

Rond het middaguur vertrokken uit Leidschendam. Ineke en Sandra hebben het druk met gordijnen naaien, wasmachine kopen en andere zaken voor de verhuizing van Sandra, haar dochter, hond en kat naar Almere over een maandje. Maar daar hebben ze mij niet bij nodig en met het mooie weerbericht heb ik zin om een paar dagen te zeilen. Bij slager Piet twee maaltijden gekocht en bij de bakker broodjes, krentenbollen en iets lekkers.
Het wordt toch steeds een beetje drukker op de weg, rond 3 uur ben ik in Akkrum.
Eerste klus is reparatie van het stoomlicht, valt gelukkig mee, kabelschoentje zit los. Lamp brandt wel, maar het rode ledlampje op het schakelbord niet. Geen idee hoe ik dat moet verhelpen.

De Victron monitor van het zonnepaneel geeft aan dat ie is "disconnected".  Ik krijg het niet opgelost, snoertje zit er goed in, en bel Jaap Vermaning. 'Komt goed Albert, ik kom morgen om 10 uur even langs'. Dan blijkt dat er twee kabeltjes aan vast zitten en de aansluiting van de kabel voor de gegevens van de MPPT in gecorrodeerd.




Genoeg geklust en me in onmogelijke bochten gewrongen, tijd voor de andijvie met spekjes van Piet. 's Avonds een Netflix zeilfilm bekeken: "Adrift"", een waar gebeurd, triest, verhaal maar de regisseur heeft duidelijk nooit gezeild, blunder op blunder. Geen beste film en geen uitnodiging om de Pacific over te steken in een groot, onbekend zeiljacht.

Zaterdag 16 mei - Korte tocht naar de Terhernster Poelen

Jaap is er om half tien en heeft het probleem snel gevonden. Volgende week komt ie terug om een nieuw datakabeltje aan te sluiten.
Op de motor 20 min. rustig varen naar de Terhernster Poelen, daar liggen Jur en Margaretha met de Parel, "in splendid isolation" We drinken koffie met lekkere bokkenpootjes,



De Parel vertrekt rond het middaguur richting Heegermeer en ik vind het tijd voor een siësta op deze rustige plek.
Laatste klus: de afwerkrand aan de onderkant van het vluchtluik in de voorpiek is half verteerd door de zon. Ik kijk hoe je een nieuwe moet aanbrengen, dat is nog een hele klus. Maar de oude kan ik er in stukjes af breken met de combinatietang. Ik maak de randen netjes schoon en eigenlijk valt het niet op, dus voorlopig laat ik het maar zo.

Het is een heerlijk plekje hier. 's Zomers kunnen hier veel muggen zitten, want in het midden van het eilandje ligt een ondiepe plas.


De Penne Carbonara smaakt prima, en m'n boek "Polderpioniers" over de drooglegging en eerste, streng geselecteerde, bewoners van de Wieringermeer is boeiend. Wat een verzuilde samenleving was het toen in 1930.

Zondag 17 mei - Lekker hard op het Sneekermeer.

Er staat om 10.00 h. een vlagerige wind WZW 3-5 en direct na de brug van Heerenzijl kunnen fok en grootzeil omhoog. Het is vrij rustig op het meer, er staat een lekkere wind en het is heerlijk om twee rondjes Sneekermeer te zeilen, veel kruisen, de Schone Waardin heeft er zin in, 6 kts op het log.



 De wind staat niet lekker voor de Jeltesloot en het Heegermeer / Fluessen. Stavoren kan wel een weekje wachten.
Bij de meeste Marrekrite aanlegplekken is het al vrij vol, zelfs in de Gudzekop. In de Langsturter Poel de zeilen naar beneden en op weg naar de Holle Greft. Het koeienveer is in gebruik, niet voor de koeien, maar voor een personenbusje. Er loopt nu een kabel over de sloot op twee meter hoogte en daar reken je natuurlijk helemaal niet op. Maar er staan mensen te waarschuwen, ik maak een 180 gr. draai en wacht tot de kabel weer naar de bodem is gezonken.


Aan de beschutte westwal van de Holle Greft  liggen een paar motorboten, we passen er nog precies tussen met hulp van de buurman. Het is hier vrij ondiep, 80-100 cm. dus meestal wel een plekje.
Heerlijk uit de wind, het is inmiddels 15.00 h. tijd voor een siësta en vanmiddag misschien nog het laatste stuk van het berghout schoonmaken. Van Gonnie kregen we de tip om een lauw sopje met soda te maken. Ik ga het uitproberen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten