maandag 22 juli 2019

2019 Zomervakantie - Dag 1 - Klussen en stukje zeilen

Maandag 22 juli -  Klussen in Akkrum en single-handed naar Peanster Ee / Grou

  • Akkrum - Peanster Ee - 4 zm - totaal 4 zm
  • Vertrek : 16.15 h.  Aankomst  17.45 h.
  • Wind: ZZW 4
  • Weer:  Zonnig, paar wolkjes, 25 gr. C.

Ap is vanaf zaterdag aan boord in Akkrum om allerlei klussen aan en op de Schone Waardin te doen. Ineke wil nog een paar dagen thuis blijven om bij te komen van een inspannend schooljaar en om een weekend te genieten van de twee dochters en de kleindochter.

De kluslijst was tamelijk uitgebreid, maar om daar nu twee dagen voor uit te trekken....... Misschien wilde de schipper wel een paar dagen stilte en rust om zich heen, wie zal het zeggen.

Eerste klus was het aanbrengen van een "strijklijn", een lijn waarmee je vanuit de kuip de stagfok kunt laten zakken en fixeren. Dick (Madame Rosa) gaf uitleg en een tekening.

Een lijntje vanuit de sb kuiprand door de oogjes van de kluiver-oprol-lijn, loopt via een blokje naar de leuvers van de fok. Daar gaat het lijntje doorheen. Boven de laatste leuver een D-sluiting en klaar ! Bij het hijsen van de fok loopt de strijklijn mee naar boven.  Bij het strijken aan het lijntje trekken, vast zetten op het klemmetje van de kluiver aan stuurboord en de fok is gestreken vanuit de kuip en ligt gezekerd op het voordek.

Het witte lijntje loopt door het blokje door de leuvers naar een D-sluiting boven de bovenste leuver
Bij het hijsen van de mast loopt de witte strijklijn naar boven
Natuurlijk is dit al honderden keren bedacht en uitgevoerd, maar wij zijn er heel blij mee. Je hoeft bij slecht weer en flinke zeegang niet meer naar het voordek om de fok te strijken, met 

Een ander "meerjarenproject" ( is het monteren van een stevige, grote RVS beugel,  door het schot, om een veiligheidslijn aan te bevestigen bij zwaar weer. Simpel natuurlijk, twee gaten boren, moeren goed aandraaien en klaar.



Andere klusjes: 
- Motor nakijken, olie bijvullen. 
- Stuurautomaat kalibreren (rondjes varen op de Terkaplester Poelen) en ijken
- Safety line aan dek spannen
- Handheld (reserve) marifoon checken en opladen
- Drijflijn van 14 m. splitsen van twee kortere lijnen (voor speciale aan- en ontmeer    manoeuvres)
- Furuno GPS GP-31 op juiste datum zetten (blijft op 06-DEC-99 staan). 
  Niet gelukt, want Furuno is te oud. Maar behalve de datum zijn alle overige data   
  correct, so who cares. 
- En verder: kaarten van de Wadden bekijken, uitvogelen hoe Sybren heeft 
  gevaren naar Vlieland, boek lezen ('Hoe ik talent voor het leven kreeg') en
  twee Pyreneeën etappes kijken. Hup Steven Kruiswijk !
- Strijklijn voor de fok uitgeprobeerd op het Sneekermeer, perfect !
- Noodvoorraad in twee waterdichte zakken in de kuipbanken en geïnventariseerd:
  (de kenner ziet o.a. de ingrediënten voor Pasta a la Putanesca)



Eigenlijk niet veel gedaan, maar wel erg relaxed, zo op je bootje een beetje 'dingetjes doen' en regelmatig in semi-meditatieve toestand fantaseren en reflecteren.

Vanmorgen om boodschappen bij de Poisz en bij bio-slager Spijkerman ('daar wordt je wijzer van') een portie 'penne met pesto, spekjes en truffel' meegenomen voor vanavond. De slager heeft een goede klant aan me: zomerstamppot, spaghetti carbonara, het smaakte allemaal prima de afgelopen dagen. (Ik heb er een bloedhekel aan om alleen in een restaurant te zitten...)

Om kwart over vier vertrek uit de jachthaven. De twee bruggen van Akkrum  draaien al als je er aan komt. De folklore met het klompje is verdwenen, sinds vorig jaar zijn de bruggen gratis. De spoorbrug staat open, de intercity naar Leeuwarden is net voorbij. Die spoorbrug heb ik eens goed naar gekeken. Het lijkt een uniek ontwerp denk ik: het is een gewone draaibrug, maar omdat de brugopening heel smal is klappen de rails 90 gr. omhoog zodat schepen er door kunnen.



Voorbij het villapark van Nes (wonen Anita en Bob daar nog ?) 
kan de fok omhoog. Genoeg zeil om 3 kts te lopen met een lopend ZW windje.
Op de Sylroede is het druk met fietspontjes en fietsboten, het ziet er gezellig uit, maar een stevige reling lijkt me niet overbodig.



Aan het einde van het Tseardsrak ligt de bekende zeilschool It Pean. Na een dagje zeilen wordt alles netjes opgedoekt en kan de avondpret beginnen.




Op de Peanster Ee zoek ik een Marrekrite plekje, dat valt nog niet mee met al die grote motorboten. Maar aan de zuidkant, aan hogerwal, is nog een plekje van 9 m. vrij. Precies genoeg voor een NB24. In 10 sec.is de fok gestreken, het werkt ! Een aardige motorbootschipper neemt een lijntje aan en 10 min. later ligt de Schone Waardin aan een mooi plekje.




Een heerlijke zomeravond, zonnetje, briesje uit het zuiden, glaasje witte Portugese wijn. En als cadeautje komt het skûtsje van Grou scherp aan de wind zeilend langs.



De pasta van Spijkerman smaakt uitstekend en de zon gaat mooi onder boven Grou.



Morgen om half negen voor en achter, zodat ik om negen uur voor Biensma's Brege in Grou lig. Vlak daarachter ligt Warber Jachtservice. Ja, ja, we krijgen een zonnepaneel van 80 W. en een nieuwe accu. (de huidige geeft volgeladen maar 11,7 V. Volgens Jur is t'ie dan aan het einde van zijn bestaan).

Ineke komt morgen rond 14.00 h. met de trein naar Grou. We zien wel waar we dan 's avonds aan een sloot gaan liggen richting Harlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten