woensdag 2 juni 2021

2021 - Dag 3 - Zomervakantie - Met NBOA naar Noordpolderzijl

Woensdag 2 juni - Met weinig wind naar Stavoren

• Gaastmeer - Stavoren 14 zm - totaal 33 zm
  • Vertrek 12.30 h.  Bij sluis Stavoren 16.00 h.
  • Wind : NO 1-2
  • Weer: Zonnig, 24 gr. C

Het is hier aan het Gaastmeer een prachtige plek, rustig, mooie steigers en grasvelden, en de NO wind maakt het nog redelijk koel.

We storten ons op project "nieuwe klem voor de fokkeschoot". Het valt niet mee voor Ineke om boven haar hoofd, met een tangetje, door een klein gat, de moertjes vast te houden bij het losdraaien en later weer vastdraaien van de drie bouten. Maar het lukt en na een uurtje zwoegen en nieuwe boutjes zit de nieuwe klem vast.

Na nog wat schoonmaak- en leeswerk gooien we om half één los. Er staat een zacht NO briesje. Het grootste traject, over Heegermeer, Fluessen en Morra, is bijna plat vóór de wind en daar houdt een North Beach niet van. Tenzij je een gennaker hebt natuurlijk.
Tot de Galamadammen kunnen we nog redelijk zeilen, daarna komt de wind van boven en gaat de motor aan.
Rond half vier zijn we in Stavoren en tanken we 20 liter GTL diesel. De Windroos heeft ook net getankt en samen varen we de sluis in.

Nog een klein stukje over het IJsselmeer naar de buitenhaven van Stavoren. Daar staat het ontvangstcomité van Parel, Windroos en Kuum ons al op te wachten. Altijd weer een feestje om elkaar weer te ontmoeten na een half jaar corona-winterslaap.

Even later komen ook de Madame Rosa en de IJsvink binnenlopen en is de ploeg compleet. De havenmeester heeft zes plekken vrijgehouden.

Na schoon schip maken, houden de 12 bemanningsleden een gezellig palaver. Koude biertjes, nootjes en Madame Rosa komt met een steigerborrel. We maken een vaarplan voor de komende twee dagen, morgen naar Harlingen en 4 juni naar Terschelling.

Bij het havenkantoor is de nieuwe Dometic koelbox aangekomen. Service / garantie van Amazon. De oude mogen we houden, die krijgen we wel aan de praat.

Morgen om 9 uur vertrekken we richting Kornwerderzand / Harlingen.
We hopen op een lekker windje, maar de voorspellingen veranderen met het uur. Tja, dat heb je met een hogedruk gebied.
Geeft niks, we hebben morgen alle tijd en het blijft voorlopig mooi weer.