maandag 27 april 2020

2010 - 23 t/m 27 april - Dag 4 Solozeilen op de Friese meren

Zondag 26 april 2020


Het is hier schitterend en stil, rond de vogelplas hoor je de rietzangers, ze maken allerlei soorten geluid, maar je ziet ze niet.

Tijd voor een rondje langs het riet en genieten van de watervogels.  Drie woerden zijn op zoek naar vrouwtjes, een koppeltje meerkoeten heeft elkaar al gevonden.



Ik ben benieuwd hoe het hier in een normale zomer zou zijn, met natuurlijk veel (huur) motorboten, BBQ's en rondvarende pubers in  opblaasbootjes... Maar misschien valt het ook mee, de komende zomer zal het vast rustiger zijn. Boven het blakke Gaastmeer is de lucht bijna strakblauw.


Rond 14.00 h. is het tijd om te vertrekken naar Woudsend om boodschappen. Het volkorenbrood begint nu toch een beetje hard te worden, de mueslibollen zijn nog redelijk.
Ik laat het mooie haventje achter me, mooie tijd gehad hier.


Op het Gaastmeer de zeilen gehesen, er staat een beetje wind uit het NW, net genoeg voor een vaartje van 2-3 kts. Heerlijk rustig, met het dorpje Gaastmeer op de achtergrond.


Op het Heegermeer is het redelijk druk, maar de zeilscholen zijn nog gesloten, want geen groepen les-Valken, Splashes en Lasers.

Vlak bij de Woudendse Rakken gaat de motor aan en strijk ik de zeilen.  Oeioeioei, de motor loopt niet lekker, toerental zakt, gaat weer omhoog, zakt weer en de motor  dreigt uit te vallen. Ik vaar heel rustig naar de Marrekrite plek en vlak na het aanmeren valt de motor stotterend uit.
Na een kwartiertje afkoelen weer starten, maar hij loopt heel onregelmatig. In de bilge ligt wat diesel, het zal dus wel ergens een beetje lekken.

Met de NB App vraag ik Geert en Jur om raad, en die reageren onmiddellijk. Bedankt mannen ! Onder aan het Delphi filter is het nat van de diesel. Het lijkt of het slangklemmetje niet goed is vastgezet na de motorbeurt vorige week. In de gereedschapskist vind ik nog een slangklem, goed vastgezet en ook alle andere slangklemmen gecontroleerd


Ontluchten, motor starten, weer ontluchten, en het lijkt er op dat het euvel verholpen is. Gelukkig, als dat niet geholpen had, dan had ik de hulp van Joost ingeroepen, die ligt iets verderop aan een meerboei met de Jan van Gent.


Ik neem een borreltje op de goede afloop en maak een portie Spaghetti a la Putanesca klaar.
De innerlijke rust is weer teruggekeerd en de zon gaat mooi onder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten