dinsdag 2 augustus 2022

Juni-Juli 2022 - Week 6 - Harlingen - Stavoren - Akkrum - naar huis

Zondag 24 en maandag 25 juli

Het wordt een warme dag en uiteraard doen we rustig aan. Harlingen is een heerlijke stad en de HWSV een fijne watersportvereniging.
Ap controleert de bilge, er ligt weer wat motorolie in, keurig opgevangen in drie Jumbo 4+ luiers. Als we de komende dagen de motor weinig gebruiken dan komen we zonder grote problemen in Akkrum.

In de winkelstraat is een "horeca keatskompetysje" aan de gang. De kaatsballen vliegen af en toe het publiek in, maar daar maalt niemand om. Een band speelt Golden Earring, Joe Cocker en Stones nummers. Prima sfeer.
We lunchen bij Nooitgedagt, Flatbread met tomatenchutney,  gemarineerde en gegrilde groenten , gedroogde tuinbonen. Lekker.

De Anam Cara ligt in de Noorderhaven, Ap gaat er een biertje drinken, Ineke (na de siësta) een wijntje of kop thee. We doen wat boodschappen bij AH en Hema, easy going Harlingen.

Maandag hebben we een "culinaire lunch" voucher voor het Havenmantsje, een chique restaurant in het oude gerechtsgebouw uit 1884.
We krijgen een stuk of 6 kleine, maar lekkere en aparte gerechten geserveerd. Vooral de gelei van/met twee zeevruchten en aan tafel geraspte gerookte octopus arm is bijzonder.
Ook het hoofdgerecht (met nautisch opgerolde aardappelpuree) en het dessert zijn klein, bijzonder en  erg lekker.

Na de aparte lunch wandelen we naar de buitenhaven. Altijd boeiend die bedrijvigheid.
De door vrijwilligers gebouwde replica van de Witte Swaen, het expeditieschip van Willem Barendsz, is bijna klaar.

Lengte romp                     ca. 25 m

Lengte met boegspriet         29 m

Breedte                                    5,5 m

Hoogte romp                          9,2 m

Hoogte met masten              25 m

Diepgang (verwacht)             2.0 m

Wat is het eigenlijk een klein schip, met 25 meter lengte. En een waterverplaatsing van 65 ton, dus heel hard zal het niet gezeild hebben. Dikke eikenhouten spanten, wrangen en dekken, die konden ze op Nova Zembla goed gebruiken om het Behouden Huys te bouwen.

Mooi staaltje vakmanschap. Nog een paar maanden dan kan ze naar Terschelling zeilen waar Willem Barendsz vandaan komt.

Morgen vertrekken we, met weinig wind uit de goede richting, naar Stavoren.

Dinsdag 26 juli Harlingen - Stavoren
  •  Harlingen - Stavoren 18 zm - totaal 272 zm
  • V. Harlingen 12.00 h. (HW +4) A. Stavoren 17.00 h.
  • Wind: NW 1-2,
  • Weer: zonnig, 22 gr. C
We vertrekken wat later in het getij, en uiteraard gaan we bij de Hema een ontbijtje halen. het concept verandert elk jaar, het blijft een gezellig uitje !

m 11.30 h. liggen we voor de sluis, we mogen mee met een visserskotter in de grote sluis en om twaalf uur hijsen we de zeilen in de voorhaven. We varen in de Boontjes, plat voor de wind met grootzeil en uitgeboomde kluiver. Het gaat niet hard, maar 2 kts stroom mee, heel relaxed, en twee uur later zijn we bij Kornwerderzand.

De bruggen worden eindelijk gerepareerd, die gaan moeilijk open/dicht bij warm weer. En er zijn werkzaamheden om op termijn de sluizen te vergroten ( de kotters van Urk worden ook steeds groter en jachtwerf de Vries-Feadship in Makkum bouwt steeds grotere luxere jachten voor oligarchen uit Rusland, de Golfstaten en USA.

Twee grote bruine charterklippers gaan ons voor, we sluiten rustig aan en een half uurtje later zijn we geschut. Hup, zeilen omhoog en met 4 kts richting Stavoren. Gaat prima zo.
Ook de sluis van Stavoren is ons gunstig gezind en rond 17.00 h. liggen we in een klein gaatje achter de charter Lemsteraak Brandende Liefde.

Het favoriete North Beach eetcafé Max is verkocht door Carla en Max. De nieuwe eigenaren hebben wat meubels en schilderijen weggehaald ( de grote platbodemzwaardtafel is weg) maar de zeilers sfeer is gebleven en het eten is goed. Het dessert van bolletjes ijs, met boerenjongens en advocaat, gaan we thuis ook maken, heerlijk.

Woensdag  27 juli:   Stavoren - Gudzekop Sneekermeer
  •  Stavoren - Gudzekop 18 zm - totaal 290 zm
  • V. Stavoren 10.30 h. A. Sneekermeer 14.30 h.
  • Wind: W 1-2,
  • Weer: zonnig, 24 gr. C
We hebben geen haast, maar zijn wel een beetje weemoedig. De laatste dag van de vakantie. We hijsen grootzeil en fok, het hele traject is mooi bezeild. Na Warns ook de kluiver uitgerold en we glijden soeverein door het Friese landschap.

Bij Oostwellingerga bedenken we dat het te mooi weer is om in een jachthaven te liggen. Ineke stelt voor om te kijken hoe het met de brandganzen is bij de Gudzekop. Goed plan, de Marrekrite plekken zijn rustig. Post-Covid gaan veel mensen die twee jaar lang een boot huurden weer naar (erg) warme streken. Mooi zo.

De 7 jonge brandganzen zijn groot geworden en kennelijk erg honkvast. En de pullen hebben aanvallen van snoekbaarzen, reigers en meeuwen overleefd.

In de bakskist vinden we nog pannenkoekenmeel, twee eitjes er bij, houdbare melk en het pannekoekenbakfestijn kan beginnen. De Campingaz grill is ook een prima gaspit.

Het is volkoren pannenkoekmeel, klinkt erg gezond, maar de pannenkoeken willen maar slecht gaar worden. Na de 3e poging gaat het beter....
En we hebben een prima dessert, want de "ijsjesboot" komt langs met Cornetto's.

Het wordt een mooie avond, nog een laatste check in de bilge en controle van het oliepeil. Valt gelukkig mee.

Donderdag 28 juli - Met weinig wind zeilen over het Sneekermeer

Ontbijtje met Lu crackers, een gekookt eitje, Earl Grey en verse espresso. We hijsen het grootzeil en zeilen halve wind, met 3 kts, naar Heerenzijl en Akkrum.
Daar zijn we nog een middagje bezig met opruimen, uitruimen, schoonmaken en (de auto) inruimen. We zijn elk jaar weer verbaasd hoeveel (overbodige?) spullen we van en naar, de boot slepen.
Ook de vouwfiets moet mee, die heeft Ap weer nodig als hij volgende week naar Sneek gaat om de boot op te halen bij Abma.

's Avonds,  "cosa tradizionale e delizioso" , gaan we een hapje eten bij de beste pizzeria van Friesland, La Ruota. Prima Penne Arabiata en Lasagna. We voelen ons weer een beetje terug op het platteland van Lazio.

Vrijdag 29 juli - Ap naar Sneek, Ineke ook en verder naar Leidschendam

Ap haalt nog verse broodjes voor ontbijt en voor onderweg. Na 't ontbijt vaart Ap de boot met een rustig gangetje naar Sneek, er staat haast geen wind en we willen geen olie lekkage.
Ineke komt later met de auto.

Op de Houkesloot passeert een exemplarische woonboot/varende stacaravan ons. Hoe lelijk kun je schepen maken (het is nog een catamaran ook).

De monteur van Abma maakt een eerste diagnose. Hij gaat de motor grondig aanpakken en reviseren. "Over een weekje klaar, we hebben het druk, maar kunnen er elke dag wel een uurtje aan werken"

We rijden langs Blanken Maritiem Service, ook in Sneek. Dealer en reparatie / onderhoud van o.a. Navionics, Garmin, etc. De draaiknop ven de E7 plotter doet raar. Het blijkt dat de potmeter kapot is, een bekend euvel na een jaar of tien. Geweldige service, Maarten zet er een nieuwe draaiknop op.
De stuurautomaat, Raymarine ST 2000, vertoont kuren, het lijkt of het elektronisch kompas niet goed functioneert en ze stuurt met horten en stoten. Nikita is ook al 19 jaar oud, maar valt wellicht nog te repareren.

We rijden naar huis over de Afsluitdijk, melancholische rit, met rechts de Wadden en links het IJsselmeer. Rechts willen we eigenlijk zijn, maar ja.....
Ineke gaat zich weer storten op Leergeld en gezinnen bezoeken, oppassen op de kleinzoon, logeren bij de kleindochter.
Ap rijdt twee keer in de week met de rollator/boodschappen bus in Leidschendam en gaat de 2e week van augustus de Schone Waardin ophalen in Sneek en een dag of 4 single-handed zeilen.
Resumé:
Het was een fijne vakantie, leuk om weer in Greetsiel te zijn, Langeroog was nieuw voor ons. Goede ervaringen in Alde Feanen, Leeuwarden, Burdaard, Lauwersoog, Borkum, Norderney, Langeroog, Greetsiel, Juist, Stropersplaat, Zoutkamp, Ameland, ankeren bij Terschelling, Harlingen, Stavoren, Gudzekop, etc. Mooie fietstochten, veel wind, weinig wind, strakke sterrenhemels, hittegolfje, soms een onweersbui, basic food, pannekoeken én culinaire avonturen in Zoutkamp en Harlingen.

We hebben veel leuke mensen ontmoet, NB vrienden, nieuwe contacten, vaak met een North Beach, Noordkaper, LM 27, Drascombe of Waarschip.
Regelmatig samen opgevaren, in een haven gelegen of achter een anker gelegen. Ongepland en vrij scheef droog gevallen onder Borkum, mooie rakken gezeild, vervanging van de koelwaterpomp. Lekker gekookt aan boord, af en toe een beetje gekift bij slecht weer, want je leefruimte is dan beperkt.......

En niet te vergeten: het nieuwe "Lesterhouse" grootzeil is goed ingezeild, het staat er geweldig bij, we zeilen 10 gr. hoger aan de wind.

Totaal gevaren : 305 zeemijl ( ongeveer 540 km.)
Meeste tijd gezeild, de motor zo min mogelijk gebruikt, ongeveer 20 uur.
Verbruik schone GTL diesel (Gas To Liquid) ongeveer 15 liter in zes weken, dat geeft een mooie ecologische footprint.

De komende twee maanden gaan we af en toe weer een week zeilen, Friese meren, Nederlandse wadden. Dan is de drukte in de havens voorbij.
Tot ziens, Ineke en Ap

1. Dank jullie wel voor de mooie verhalen!