maandag 27 mei 2024

2024 9-16 mei NBOA BBQ en Enkhuizen

Donderdag 9 t/m  donderdag 16 mei

De Schone Waardin gaat 30 april te water bij Kooistra. De romp weer strak in de groene verf, dat was nodig nadat we, vorig jaar, door een groot binnenvaartcontainerschip, vlak na de spoorbrug van Grou even tegen de beschoeing werden gedrukt. Flinke krassen aan stuurboord. Gelukkig betaalt de verzekering alle schade, Kooistra heeft ook de bakboord zijde maar nieuw in de verf gezet.

Ap vaart de boot over naar Akkrum ( half uurtje) en doet nog wat klussen.

Het is slecht weer, zoals bijna de hele maand mei. en Ap rijdt de volgende dag terug naar Leidschendam.

Donderdag 9 mei gaan Ineke en ik richting Akkrum, een auto vol met zeilspullen, grootzeil, fok en kluiver en natuurlijk kleren, fourage, etc.

Traditiegetrouw eten we pizza bij La Ruota

Vrijdag 10 mei, het weer is opgeknapt en we maken vallen en schoten in orde, zetten de giek aan de mast en slaan de zeilen aan. Zo, nu is de Schoine Waardin  weer een zeilboot. Boodschappen doen bij de Poiesz en de slager,  en 's avonds een pasta gerecht aan boord.

Zaterdag 10 mei nog even langs de slager voor bio kippedijen voor de satehtjes en wat zalm voor op de BBQ. Het is prachtig, helder weer. Op het Sneekermeer hijsen we het grootzeil. Dat gaat even fout, de val loopt moervast knijp om de lier. Kost even wat kracht om via de kluiverlier weer lopend te maken. Maar toen heerlijk, voor de wind, over het meer gezeild en verder door PM kanaal en Jeltesloot.

Rond 1400 h. zijn we bij het noordelijke haventje aan het Gaastmeer.
Jur en Margaretha (Parel), Karin en Frits (Windhoek), en Gerda en Jan (Digna) zijn er al, later komt ook Ben (IJsvink). We liggen mooi op een rijtje, dat is wel uitzonderlijk op een Hemelvaartsdag weekend, Maar de eerste drie boten zijn wat "ruim"gaan liggen, er zo kunnen er nog twee tussen.
De motor startte slecht, uit een test door Jur blijkt dat de startaccu slecht is. Maar naar Enkhuizen durven we het wel te wagen. Eventueel met een startkabel stand-by om de boordaccu te kunnen gebruiken.

De vijf in de klok, afmeerborrel, de BBQ's worden aangestoken en het wordt natuurlijk erg gezellig.

De zon gaat prachtig onder, de vijf NB24's liggen er romantisch bij

In de nacht van vrijdag op zaterdag is in grote delen van Nederland spectaculair Noorderlicht te zien geweest. Dat hebben we gemist, maar Margaretha heeft prachtige foto's.  Zondagmorgen rond 1 uur steek ik m'n kop nog even uit het luik, maar ik moet het doen met een prachtige sterrenhemel.

Zondag 11 mei vertrekt iedereen weer naar thuishaven of andere bestemming. Wij zetten koers naar het Heegermeer en zeilen op de kluiver via de Fluessen naar Stavoren. Er staat een harde, koude NO wind.
Op de Morra wil ik de kluiver binnenrollen, net in een forse windvlaag, en ik draai niet genoeg van de wind weg. Dus de kluiver rolt maar half op.  Veel geklapper, snel de kluiverval los en de kluiver in het gangboord gelegd. In de jachthaven de Kuilart afgemeerd en de kluiver weer opgetuigd.
Ineke is not amused....

De sluis in Stavoren schut vlotjes, Ineke wil rustig zeilen, dus op de fok, heel lui, in drie uur naar Enkhuizen gezeild en aan de gastensteiger gaan liggen. De havenmeesters stoppen er mee rond half vijf, morgen maar verder kijken.

Maandag 12 mei bij Joosten een nieuwe startaccu gekocht, De afmeting luistert nauw, want de accu moet in de accubak passen onder de hondekooi. De rest van de dag nog wat klussen, bilge goesd schoongemaakt, dek zwabberen en boodschappen doen in het nu rustige Enkhuizen.

Dinsdag 13 mei  met de trein naar Hoorn voor een onverwacht bezoekje aan de SEH oogarts.

Geen bijzonderheden, maar wel het advies om volgende week een uitgebreid onderzoek te laten doen door m'n eigen oogarts. De plannen om via Amsterdam, Scheveningen, Stellendam, Roompot naar de Belgische kust, Duinkerken, Boulogne en Dover te zeilen, met goede zeilvriend Dick, bewaren we tot volgend jaar.

Terug naar Enkhuizen. Het mooie, klassieke station van Enkhuizen is niet meer echt in gebruik, maar op de 2e verdieping is een mooi restaurant met terras. We eten een prima lunch met uitzicht op de jachthaven. Aanrader.

Woensdag 14 mei zetten we koers naar Stavoren. De wind is NO 3, dus net aan bezeild. Later ruint de wind naar ZO, dat is mooi.
We hebben nog geen zin om al naar Akkrum te zeilen en gaan op de Morra aan een Marrekrite meerboei liggen. Heerlijk rustig en ontspannen na een soms spannende en onrustige week.

Lessons learned: de eerste week na de winterstalling kun je beter eerst een weekje rustig in Friesland blijven om in te slingeren. Als alle vallen, schoten, zeilen, motor, accu's etc. dan okay zijn en de bemanning gelukkig, dan is er rust en ruimte in het hoofd voor een langere tocht.

Na deze overpeinzing gaan we lekker eten en genieten van de mooie avondlucht op de Morra.

Donderdag 15 mei
De weersverwachtig voor de komende week is niet best, er wordt veel regen voorspeld. We varen dus rustig naar Akkrum, maken schoon schip, laden de auto weer in en rijden naar huis.
Onderweg, bij La Place Muiden, genieten we van een heerlijke, vers gemaakte, wokschotel. 2e aanrader van deze week !

We blijven nu een dag of tien thuis. Ineke heeft het druk met de tuin en Leergeld.  Ap heeft afspraken bij de oogarts en bij de huisarts voor een rijbewijskeuring. En zondag 26 mei vieren we Ineke's verjaardag met kinderen en kleinkinderen.

Eind van de maand vertrekken we weer richting Friesland en de Wadden en verwachten een weekje of vier lekker te kunnen zeilen en fietsen op eilanden.