dinsdag 4 juni 2024

2024 Friesland en Wadden - Dag 1-3

Zaterdag 1 juni -  Rustig naar Koude Maag / Terkapelsterpoelen.

De meteorologische zomer is vandaag begonnen. Na alle regen van de afgelopen twee weken zijn de vooruitzichten voor de komende dagen een stuk beter.
Met een redelijk volgepakte auto vertrekken we rond 11 uur, nog even krentebollen halen bij Wesseling.
Veel files rond Amsterdam, koffie bij Haje Lelystad, rond 14.00 h. in Akkrum. Prima weer, 18 gr. C. af en toe een zonnetje, de zomervakantie is begonnen !

Na het inruimen van de boot, boodschappen bij bakker Boonstra en de Poiesz, gooien we los om 17.00
De windverwachting voor de komende dagen is onzeker, krimpend tussen Noord en ZW. N wind is prima voor de Friese meren, ZW is goed voor Eernewoude. We varen 15 min. en meren af aan de Marrekrite plek Koude Maag, mooi oppertje voor de stevige, koude N wind. De Koude Maag ligt aan de noordkant van de Terkapelsterpoelen. Mooie plek, af en toe last van een te hard varende motorcruiser, maar na 18.00 h. heerlijk stil.
We genieten van de vele vogelgeluiden en met de Merlin App kunnen we de meeste vogels herkennen.

We maken een lekkere pan nasi, genieten van de avondrust en kijken morgen verder wat de plannen worden voor de komende week.

Zondag 2 juni - Naar de Princenhof bij Eernewoude,

De wind is gekrompen van Noord naar West, mooi windje om richting de Princenhof te zeilen.
Na een korte boodschappen- en sanitaire stop in de thuishaven varen we rond 11.00 h. vlotjes door de twee bruggen van Akkrum en de spoorbrug.
Grootzeil en fok omhoog en met 3-4 knopen zeilen we vorstelijk over de Nesser Zijroede naar de Wijde Ee.
Het weer is redelijk. Bewolkt, geen regen, wind WZW 2-3.

Als we de Peanster Ee opdraaien zien we een aparte B & B, mét kachel !

Verder over de Wijde Ee naar de Graft. Daar zijn we vorig jaar overgestoken met het pontje tijdens een fietsrondje Eernewoude - Grou - Eernewoude.

De hele route van 17 zm is bezeild, er zijn heel weinig zeilboten en motorboten op het water begin juni. Over de Lange Lits en de Geeuw zeilen we voor de wind naar de Grutte Krite, onze favoriete Marrekrite plek waar met een grote tractor het gras wordt gemaaid.

Voor € 20,- koop je elk jaar een Marrekrite vlaggetje. Daarmee kun je in Friesland afmeren aan meer dan 300 aanlegplaatsen en 50 meerboeien. Goed onderhouden, meestal met een afvalcontainer, en op de mooiste plekken.

Omdat we dit jaar niet naar Frankrijk of Denemarken zeilen trakteert Ap op Deens gebak !

Er zijn nog wat klussen te doen, verstaging controleren en op spanning zetten, waar mogelijk valklemmen en blokjes onderaan de mast en kluiverroller smeren, lazy jack oplijnen. Nou ja, het houdt een mens prettig bezig als de schipperse een siesta houdt.

Ook hier liggen geen andere boten, wat een rust !
We maken een goedgevulde Spaanse omelet, kijken het nieuws en het laatste half uur van de Champions Cup finale. Real Madrid wint sluw van Dortmund, 2-0

Maandag 3 juni
We blijven nog een dagje op deze Marrekrite plek. Het is fris maar droog weer. Veel lezen, puzzelen, stukje wandelen, vogels spotten, niet erg avontuurlijk, maar heelijk relaxed. Vorige week hadden we een drukke week, met veel afspraken, Ineke druk met Leergeld, regelmatig contact met Sandra in Portugal, want haar hondje Forza is ingeslapen. En hier alleen maar water, vogels, en mooie luchten.

Morgen naar de gemeentelijke jachthaven van Eernewoude. Overdag redelijk weer voorspeld, 's avonds regen. Mischien blijven we twee nachten en huren we fietsen.