vrijdag 14 mei 2021

2021 - Dag 2 en 3 - Meivakantie in Friesland 12-18 mei - Naar Woudsend

Donderdag 13 mei - Brug draait niet, we blijven een dagje liggen

We doen rustig aan, het zonnetje komt heel langzaam door het wolkendek en er staat een fris NW windje.  Het is een stuk drukker op het water, want Hemelvaartsdag. Vanaf een uur of elf komen er veel motorboten en sloepen voorbij, het lijkt er op dat de verhuur en verkoop van alles wat vaart goede zaken heeft gedaan vanwege de Corona.

We duiken in de twee bakskisten onder de kussens in de kajuit en halen daar de noodvoorraad uit. Die ligt er al ruim een jaartje in en we kijken er nooit naar om. Het is een bonte verzameling houdbare etenswaar.

Alles ziet er nog prima uit en het meeste gaat in waterdichte zakken terug in de kisten. We kunnen rustig een dag of vier voor anker.  Vanavond maken we Penne a la Putanesca, een dubbelzinnige naam voor een lekkere schotel (met ansjovis, kappertjes, pepertje, olijven en tomaat).

We willen rond 13.00 h. vertrekken, Ap kijkt nog even op de bruggenApp en ziet dat de brug van Uitwellingerga niet draait op zondagen en ook niet op Hemelvaartsdag. Omvaren via Langweer hebben we geen zin in, er staat weinig wind en het bevalt ons hier wel.
Het wordt wel drukker aan de steiger, maar het zijn rustige watersporters. Een getatoeëerde meneer met een grote snelle motorboot komt vóór ons liggen, nestelt zich in de kuip en we horen de keiharde dreunende bassen van house music. Na een uurtje toch maar beleefd gevraagd of de muziek uit kan of zachtjes. "Maar natuurlijk, ik had niet door dat ie zo hard stond"

De middag gaat voorbij met lezen, siesta, berghout poetsen met een lauw sopje met soda, glaasje wijn, bootjes kijken, een relaxed middagje dus.
Als het 's avonds stiller wordt horen we een paar grutto's en het gekef van een koppel brandganzen.
De polder wordt al zeker 100 jaar drooggehouden door een gemaal met zo'n klassieke Amerikaanse windmolen.

Het wordt snel koud met een venijnige N wind en we duiken op tijd de kajuit en de kooi in.

Vrijdag 14 mei - naar Woudsend

• Gudzekop - Woudsend 7 zm - totaal 13 zm
  • Vertrek 11.30 h. Aankomst 14.00 h.
  • Wind : Z 1-2
  • Weer: Bewolkt, later een waterig zonnetje, 12 gr. C

Het is 's morgens nog erg koud, helemaal bewolkt, maar er staat weinig wind. We wachten tot het wat opklaart en doen rustig aan met ontbijt en koffie.
Om half twaalf vaart "mooie Jet" voorbij, zij moet natuurlijk op de foto..... (Jet is een zeilvriendin uit Amsterdam)

Rond half twaalf varen we weg, er staat helaas geen wind. We varen richting Langsturtepoel en Jentsjemar om te kijken naar mooie aanlegplekken. Die zijn er voldoende in dat mooie rustige vogelgebied.
Terug richting Woudsend komen we langs de Holle Greft, vorig jaar verboden terrein vanwege hoge woekerende berenklauw. Nu is de oever voor een groot gedeelte gemaaid en kun je er weer aanmeren.

Het vervolg van de tocht moet op de motor, door het PM kanaal, de Jelte sloot richting Woudsend. De bewolking wordt steeds dunner, maar het blijft koud.

In Woudsend krijgen we een mooi plekje in jachthaven "de Rakken", goede voorzieningen en een schappelijk liggeld.
We gaan nog even het dorp in en nemen een laat "12-uurtje" op een terras. Toch wel lekker hoor om weer eens een uurtje op een terras te zitten....... Na het corona tijdperk gaan we chic (binnen) eten bij het "Ponkje" nu bij eetcage de "Pleats"

Het is verder rustig in het (erg) pittoreske dorp en we verpozen ons een tijdje bij de houtzaagmolen.

De Spar ligt naast de jachthaven, inkopen voor vanavond en morgen en aan boord nog een paar uurtjes genieten van de bedrijvigheid in de jachthaven. Tegenover ons liggen de huur valken en elektrische sloepjes en hele families komen uitgelaten terug en gaan aan de BBQ.  Friesland waterland !

Morgen willen we op tijd vertrekken en vóór de namiddagbuien in Langweer aankomen, via Sloten en Tjeukemeer. Heerlijke vakantie !