vrijdag 23 augustus 2019

2019 Zomervakantie - Dag 32 en 33 - Dag 2 en 3 op Norderney

Donderdag 22 en vrijdag 23 augustus - Fietsen, zwemmen en pech met de was.

We treffen het met het weer, elke dag zonnig en temperaturen rond de 22 gr. C.  En de komende dagen wordt het nog mooier, met een lekkere oostenwind, die ons in een stuk of vijf etappes, richting Harlingen voert.

We maken een korte fietstocht om met LW  naar de zandplaten onder Norderney en de vaarroutes naar Baltrum en Norddeich.te kijken.

Na het ontbijt met verse "mehrgranenkorn" broodjes gaat het fout met de wasautomaat. Eerst vergeten we dat er hier waspoeder in moet, en bij de tweede keer blijkt de oude middelste Miele kapot. Havenmeester er bij (er zijn twee havenmeesters, een Duitse en een Nederlandse) de Duitse dus. Het was allemaal onze eigen schuld, want we hadden er maar 1 munt in gegooid (niet waar) en we snapten er niks van. De man werd bozer en bozer, werkte Ineke fysiek het washok uit en draaide vergeefs aan alle knoppen. Inmiddels deed Ineke de kletsnatte was in een andere, nieuwe wasmachine, ook aan die machine begon hij als een gek aan knoppen te draaien (de verkeerde volgens Ien) en gaf ons nogmaals scheldend de schuld van alles. Inmiddels was Ineke 4 uur met die k...was bezig geweest. 's Avonds kwam de was schoon, maar erg nat uit de machine.en later uit de droger. Nou ja,  aan de reling moet het maar verder drogen. En geloof het of niet, de havenmeester droeg een bruin overhemd, kan geen toeval zijn. Bij de Nederlandse collega kregen we de volgende dag alle vier muntjes weer terug.

Na dit gezellige onderonsje hebben we heerlijk gefietst, al moet ik eerlijk zeggen dat Norderney niet een echt fietseiland is. De fietspaden liggen vaak lange stukken naast de gewone weg en vanaf halverwege het eiland, een kilometer voorbij de vuurtoren, mag je niet verder fietsen naar het oosten en wordt het wandelen.

Maar de ruim anderhalve eeuw oude vuurtoren is indrukwekkend en je hebt er een mooi uitzicht over het eiland, de wadden en het vliegveld.

Het vliegveld (vrij grote betonnen start- en landingsbanen, nog uit WO II ?) doet vooral dienst voor rondvluchten en om rijke kürordgasten van Nordeich naar het eiland en viceversa te vliegen.

Het restaurant bij het vliegveld geeft mooi zicht op de aanvliegende en startende kleine Cessna's. Het eten is minder. Ineke bestelt "Seelachsfilet" en denkt wilde zalm te krijgen. Maar op haar bord liggen  twee grote "Kapitein Iglo" vissticks met frites. Opgezocht wat seelachs is: goedkope koolvis !

Op weg naar de haven komen we langs een bosje met berkenbomen. De jonge boompjes worden gebruikt als prikken op de wantijen en hier en daar op Norderney zijn van die bosjes aangelegd.

De volgende dag gaat Ap al vroeg om boodschappen (verse croissantjes) bij de Edeka supermarkt. De kademuur langs de haven is fraai beschilderd met schepen en vuurtorens van de Duitse wadden. Een muurschilderij van een North Beach ontbreekt nog, daar gaat Jur voor zorgen.

Er is ook een "fresco" van de vuurtoren van Ameland en een soort Koggeschip uit Enschede, de "Tukker" Daar zal wel een verhaal aan vast zitten, maar ik kom er niet achter. Een schip uit Enschede.......?

Aan de kade ligt een mooi oud zeilschip uit Bremen, een origineel, meer dan 100 jaar oud vrachtscheepje. Nu in gebruik voor korte dagtochten met "oesters en sekt"
In de navigatiehoek is moderne apparatuur mooi weggewerkt in de mahoniehouten kaartentafel.

Rond een uur of vier, een uur voor HW, gaan we naar het 'Nordstrand'. Het is er gezellig druk en iedereen zwemt en baadt in de twee bewaakte zones. Echt niemand zwemt in het stuk strand daar tussenin !
We duiken snel de zee in, water van 20 gr. C. Om ons heen veel vrolijke Duitse families en jongeren die veel pret hebben. Het is heerlijk hier en we blijven een half uurtje zwemmen. Faciliteiten zijn prima, met douches en omkleedtenten op het strand.

We fietsen langs de kust terug. De betonnen zeewering die het eiland beschermd tegen verdere afkalving doet denken aan de Boulevard in Vlissingen. Ik moet zeggen dat ze het hier niet onaardig hebben gedaan. Al die Duitse waddeneilanden worden zo beschermd tegen "wandelen" naar het oosten.

Overal zie je van die fraaie "strandkorben". En als je een hekel aan zand hebt, dan huur je er gewoon een op een grasveld aan zee.

We fietsen naar de veerhaven en doen bij de Edeka boodschappen voor vanavond en voor morgen op Borkum. Het wordt een flinke pan nasi, met pindasaus van Calve pindakaas, Duitse pickels en sambal.

In de haven ligt de reddingsboot, met achterop de snelle tender.

Morgen rond half twee, vier uur voor HW, zeilen we richting Borkum. Een zacht oostenwindje, zonnetje en zeehonden, het wordt een mooie tocht.