maandag 23 mei 2022

12-23 mei 2022 - North Beach BBQ in Friesland en dan naar de Wadden - Dag 10 en 11

Zaterdag 21 mei - Verwaaid

De windvoorspellingen gaven gisteravond nog aan, dat het vandaag tot een uur of tien hard zou waaien, West 6, en daarna werd het rustiger.
Niets van waar !
Het waait hard de hele dag, m'n windmetertje, op relinghoogte, geeft Bft 6 aan, in de beschutting van de haven.
Zo'n verwaaidag is goed om te lezen, te mediteren en bedenken dat zo'n zeilvakantie heel ontspannend is. Beter dan drukke luchthavens, volle wegen en treinen.

Ap doet 's morgens nog wat boodschappen, bij de nasi van gisteren past prima een Ajam Paniki.
Het is heel druk in het dorp, net een lading nieuwe toeristen aangekomen met de veerboot.
In de M.A.de Ruyterglop is het rustig. Stukje Vlissingen op Vlieland.

's Middags gaat de wind een beetje liggen. We gaan naar het dorp voor een nostalgische vertrekborrel bij restaurant Zeezicht. Lekker tapbiertje en een Aperol Spritz, mét bittergarnituur.

Alle jachthavens hebben webcams, op die van Vlieland komt Ineke 's middags aanlopen om afval weg te brengen. Zoekplaatje, blauw fleecejack.

Verder valt er niet veel te vermelden. We kijken 's avonds naar de nieuwe quiz van Matthijs (aardig)
en "Even tot hier" met een flinke sneer naar Rutte/Nokia gate.

Morgen wordt het mooi weer, ZO windje, zonnetje, prima.

Zondag 22 mei - Via de korte route naar Kornwerderzand.
  •  Vlieland - Workum 24 zm - totaal 68 zm
  • V. 11.15 h = HW Vlieland - 3 uur.   A. Workum sluis 17.30 h.
  • Wind: ZZO 2-3 Vanaf 15.00 h. veranderlijk 1-2
  • Weer: Zonnig, 20 gr. C
De jachthaven ontwaakt vrolijk na een winderige dag. En er varen al jachten binnen, die zijn vroeg uit Harlingen vertrokken.
Om 11.15 h. gooien we los en varen pal zuid de Vlielanderbalg in. Die gaat later over in het Franse Gaatje.
Ineke stuurt zoals gewoonlijk langs de rode en groene tonnen.

Bij de F1 ton gaan we stuurboord uit, richting het Inschot. Op de platen staat steeds meer dan 140 cm water. We varen om de grote mosselbanken heen. Alles mooi bezeild.

In het Inschot pakken we de stevige vloedstroom mee. Dat is lekker opkruisen met nieuwe zeilen en 2 kts stroom mee. Vanaf de splitsing, naar Texel of naar Kornwerderzand, hebben we de weinige wind pal tegen en moet een uurtje de motor aan. Het wantij van het Zuidoostrak passeren we om 15.00 h. een kwartiertje na HW. Er staat minimaal 1309 cm water, is het Zuidoostrak soms verdiept ? Er is maar 10 cm verhoging, het is vier dagen ná springtij, een raadsel.

De Wynsnobber loopt ons op. Mooie S
candinavische volksboot. De boot is in 1970 gebouwd door Bouhuijs in Durgerdam uit mahonie op eiken spanten.

Vanuit Texel komt een mooie tjalk, vaak zijn het lelijke praktische schepen, maar deze is erg mooi.

In de voorhaven van Kornwerderzand liggen 4 jachten te wachten, de brug draait na 10 min. en we schutten in de grote sluis. Erg vlotjes vandaag.
Naast ons in de sluis meert een oude bekende af, de "Vriendschap", de vorige eigenaren zijn goede bekenden van ons, oud-collega's uit Nicaragua. Met één van de nieuwe eigenaren, Antonin, maken we een praatje. Buiten de sluis maken we een mooie foto van een mooi Skûtsje.

Op het IJsselmeer proberen we nog even te zeilen, helaas, de wind kakt helemaal in (en de IJsselmeervliegjes zijn al aan het broeden). Het is maar 6 zm naar Workum en rond 18.00 h. liggen we in het sluisje waar 4 jaar geleden 6 NB24's werden geschut (voor de prijs van vier...)

We vinden een mooi plekje aan de passantenhaven. Tijd voor een verdiende afmeerborrel en -kus.
's Avonds genieten we op het gezellige (grotendeels Duitstalige) terras bij de grote kerk van een prima pizza en een Indiaas/Italiaanse pasta schotel.

Pizza Napoletana heet hier, met olijven, Pizza Sicilia. Wel lekker.