maandag 20 juni 2022

Juni-Juli 2022 - Week 1 Duitse Wadden - Van Akkrum naar Lauwersmeer

Vrijdag 10 juni -  Naar Akkrum via Zaandam en Almere

We zijn nog even bezig met het inladen van de auto, we gaan immers 7 weken zeilen en dan moet er een hoop mee. Het huis netjes achterlaten, de planten extra verzorgen en de bedden opmaken voor Sandra en Lilith die twee weken op ons huis komen passen, met hond en poes en in de weekenden ook Lucas.

Rond elf uur rijden we weg, eerst langs Dekker zeilmakerij en Zaandam om de fok op te halen. Jan Verduin heeft er 11 mooie grote Wichard leuvers aan gezet, zoals we gewend zijn. We scoren ook nog 5 mooie Hyde zeilbandjes. Prima service !

Om één uur zijn we in Almere, bij Sandra en Lilith. We blijven twee uurtjes, eten gezellig mee met de lunch en om drie uur rijden we verder naar Akkrum. Het inladen van de boot kost altijd veel tijd en na een uurtje sjouwen en stouwen hebben we zin in een pizza bij La Ruota, lekker buiten op het terras aan het water. Heerlijk.

Het is de hele dag redelijk weer geweest, met af en toe een felle bui en 's avonds een mooie buienlucht

Zaterdag 11 juni - Dagje Akkrum

Her plan was om vandaag naar Leeuwarden te varen, maar we denken dat het erg druk zal zijn aan de Prinsentuin. En we hebben nog veel klussen te doen aan boord. Het wordt een relaxed dagje in Akkrum. Kluiver en nieuwe fok aanslaan, boodschappen doen, beetje lezen en luieren. De vakantie is echt begonnen.

Zondag 12 juni - Naar de Alde Feanen / Princenhof

We zijn al lang niet meer in de de Alde Feanen geweest, een schitterend natuurgebied bij Eernewoude.
Om half twaalf laten we de jachthaven achtwr ons en varen door drie bruggen en de spoorbrug richting Pikmeer. Er staat een ZZW 2-3, we rollen de kluiver uit en zeilen rustig door een mooi landschap naar de Princenhof. We vinden een rustige plek, uit de wind, aan de Princendijk.

Er liggen nog wat kleine jachtjes en een motorboot, die vertrekken rond 1700 h. dan hebben we het rijk alleen. Ineke heeft donderdag van de extra luifel van een oude De Waard tent twee zonneluifels gemaakt. Viel nog niet mee op de Husqvarna, dikke stof, maar het resultaat mag er zijn.

We liggen hier prachtig, het is druk met kleine zeiljachtjes, huur Valken, zeilschool, etc.

's Avonds vallen er een paar buien, maar al snel klaart het weer op.

Het is rustig hier, alleen een houten zeeschouw komt er nog bij.

We genieten van deze mooie plek en van het kwetteren van van 15 verschillende vogels. Een paradijs voor de echte vogelaar.Het  "lazy dinner" van slager Spijkerman ( stamppot aardappelen, snijbonen, friese worst) smaakt voortreffelijk. Mooie eerste zeildag !

Maandag 13 juni:   Alde Feanen - Leeuwarden

's Morgens valt er nog een bui, maar het trekt snel open. Heerlijk rustig hier, ik wou dat ik een echte vogelaar was, dan zou ik uit al die vogelgeluiden zeker 10 soorten kunnen herkennen.

Om half tien varen we door de smalle slootjes naar Eernewoude. Watersport Wester is om 10 uur open en verkoopt GTL diesel. 27 liter en de tank is vol. Met 50 l. in de tank en 10 l. in jerrycans kunnen we heel ver komen. (ruim 400 zm schat ik)
We varen door de watersportplaats Warga, mooi dorpje, vrij veel watersportindustrie, en mooie doorkijkjes.

De spoorbruggen in Leeuwarden zijn ons gunstig gezind, we kunnen bij de HRMS en HRM brug direct doorvaren. Na nog eens drie bruggen in Leeuwarden vinden we om 14.00 h. een mooie plek aan de Prinsentuin.

Na een rustpauze gaan we nog even de stad in om boodschappen. Het is kermis in het centrum,  grote lawaaiige attracties !
Als we terugwandelen naar de Schone Waardin is ook de NB24 Madame Rosa aangemeerd aan de overkant. Zij komen uit Grou en we varen samen op naar het Lauwersmeer.
Aan het eind van de middag drinken we met Jet en Dick een biertje op het terras bij de brug. Helaas gaat om vijf uur de keuken dicht, geen bitterballen !

Dinsdag 14 juni - Dagje Leeuwarden

Leeuwarden is een leuke stad en je kunt er lekker wandelen en winkeltjes kijken. Het museum, met de expositie van Franse expressionisten slaan we over, waarom weet ik eigenlijk niet meer.
Leeuwarden heeft aardige kleine winkeltjes, waar ze rare zuivel verkopen...

Ap doet boodschappen bij de Jumbo op z'n Brompton en om zes uur spreken we met Jet en Dick af in het centrum. We gaan lekker Ethiopisch eten bij restaurant Moseb.

Voortreffelijke injera, goede vlees- en vegetarische gerechten en als extraatje krijgen we een karafje met Tej, de Ethiopische honingdrank, waar je ongemerkt heel dronken van kunt worden.

Een beetje wankel van de Tej lopen we naar de boot, prima gezellige avond met goede vrienden en lekker eten !

Woensdag 15 juni: Leeuwarden - Burdaard

Gisteren zijn drie North Beaches drooggevallen bij Midsland, Terschelling. Spannend
en vast heel mooi, maar wij durven het niet goed aan om met twee wadpootjes overeind te blijven op het zand, in de modder of op een mosselbank ( Dick: "en dan 's nachts je bed uit om in de onderbroek het anker op te halen....") Het is een mooi gezicht, drie NB's op een oesterbank, Parel, Kuum en Digna

Hebben NB24 schippers hun schaapjes op het droge ? Het lijkt er wel op (foto's van Marja  an de Kuum)

Rond half twaalf varen we door de grachten van Leeuwarden richting Dokkum.  Aardige tocht, maar wind op de kop dus we kunnen niet zeilen. En Ineke maakt foto's van koeien.

We passeren Barthlehiem en rond twee uur zijn we bij de brug van Burdaard. Met een mooi passantenhaventje, een aardig bakkers/kruideniers winkeltje en een restaurant aan het water voor de bitterballen ! Dus daar gaan we een nachtje liggen.

Een uurtje later meert ook de Waere af, het mooie Waarschip Halftonner van Ed en Margret. Zij gaan naar de Oostzee en varen een stuk met ons op.
Na een bezoek aan 't Bakkerswinkelstje gaan de drie bemanningen bij It Posthus aan de bitterballen / kaasplankje, met een lekker biertje.
Morgen draait de brug om 9 uur, via Dokkum naar het Lauwersmeer

Donderdag 16 juni -  Kunnen we door Dokkum ?

Slecht nieuws: de EEbrug in Dokkum is gestremd vanwege werkzaamheden aan het brugdek. Wij dachten in Leeuwarden te hebben gelezen van 3 t/m 8 juni, maar het blijkt 13 t/m 18 juni.
De site van de provincie Friesland en de havenmeester geven uitkomst: ja, de brug is gestremd, maar van16.00-16.30 kunnen we er door.
Wachten tot 15.00 h., geen straf in dit leuke dorp !

Om 14.30 h. liggen we voor de brug van Burdaard, geen brugwachter te bekennen. Om 15.00 h. komt de man aangefietst, "jullie kunnen toch pas om 16.00 h. door de EEbrug, dus tijd zat"  Friese logica.
In Dokkum staat de brug open om vier uur en we varen vlotjes door Dokkum en dan door het mooie landschap van de Dokkumer EE. De sluis van Dokkumer Nieuwe Zijlen staat open en om 18.00h.varen we op het Lauwersmeer.

De Waere, met 1,25 m diepgang, draait na een half uurtje het haventje van Senneroog in, de Madame Rosa en Schone Waardin varen verder naar de mooie Stropersplaat. Het is daar tussen 100 en 130 cm diep, prima voor een North Beach. Er liggen nog twee andere schepen, een Noordkaper 28 en een antieke Drascombe.

We liggen hier fraai en na de eerder klaargemaakt macaronischotel drinken we in de kuip een paar sundowners met Jet en Dick. Zij varen morgen naar Schiermonnikoog en blijven daar een weekje liggen, wij slaan bij Lauwersoog rechtsaf richting Lutjewad.

Morgen begint de tocht pas echt voor m'n gevoel. Eindelijk weer zout water onder de kiel en een mooie tocht voor de boeg naar Borkum !