vrijdag 24 juni 2022

Juni-Juli 2022 - Week 3 Duitse Wadden - Lauwersoog via Borkum naar Greetsiel

Zaterdag 18 juni - rustig dagje op Borkum

Rustige dagje Borkum vandaag, 's morgens wat luieren, lezen en weer genieten van de "waterval douche" van de jachthaven. Rond één uur komt De Waere aan, na een tocht buitenom vanuit Schiermonnikoog.

Wij nemen de bus naar het stadje, prima verbinding. In Borkum is het flink druk met dagjesmensen, ook uit Nederland met de veerpont uit Eemshaven.
 kunnen we de verleiding van koffie met een wafel / pannekoek met warme kersen en slagroom niet weerstaan.....

We doen wat boodschappen en wandelen naar de boulevard. Vertrouwd gezicht.

Op het treinstation is het druk met toeristen die met het treintje naar de veerboot vertrekken. Het spoorlijntje werd in 1888 aangelegd om adellijke Duitsers (en dat waren er veel) naar kuuroord Borkum te brengen.

's Avonds eten we met Ed en Margret lekkere vis in het havenrestaurant. Zij varen morgen weer verder, naar Norderney en dan richting Brunsbüttel en de Oostzee met hun fraaie Halftonner.

Zondag 19 juni - fietsen op Borkum en weerzien met 3 NB24's

Ap haalt z'n Brompton onder de tafel vandaan, Ineke haalt de huurfiets op bij de havenmeester (een fraaie Gazelle), en rond half één gaan we fietsen en zwaaien de Waere uit vanuit de havendam.

Bijna overal op het eiland zie je in de verte de kolencentrales van Eemshaven. En van Rob easyJetten mogen ze weer op 100% capaciteit gaan draaien (een beter alternatief is er misschien ook wel niet)

De oostelijke helft van het eiland is een schitterend natuurgebied met mooie fietspaden.
Tot begin 19e eeuw bestond Borkum uit twee eilanden, Westland en Ostland, maar die zijn in 1835 vakkundig aan elkaar geplakt.

Onderweg mooie vogels, er is o.a. een grote kolonie Sterns ( Schwalbe in het Duits.....), hopelijk blijven die in leven, want de vogelgriep tast overal kolonies Sternen aan.

Na een prima lunch in Ostland fietst Ap nog even langs de Lidl, maar die gaat zondags om vier uur dicht. Dan maar doorfietsen naar het dorp. Lekkere fietstocht en alles in de fietstas voor prei stamppot met gehaktballen.

Inmiddels zijn de Parel, Windroos en Kuum aangekomen uit Lauwersoog. We liggen met 4 schepen op een rijtje en er wordt weer aardig gepalaverd.

We maken lekkere stamppot en kijken wat de wind morgen doet. Er is NW 4-5 voorspeld, maar dat kan ook 6-7 worden...

Maandag 20 juni - Verwaaid op Borkum

Om 7 uur waait de stront al van de dijk, NW 6, maar in de loop van de morgen zal de wind moeten afnemen. Nou, mooi niet, ons kleine windmetertje op de hekreling geeft Bft 6,7 aan om 11 uur. Het wordt dus een dagje verwaaid liggen op Borkum. De 4 bemanningen gaan wandelen, of fietsen of blijven lekker aan boord (wij dus). Ap werkt de NV Verlag kaarten bij met verbeterbladen, wat een gepriegel is dat zeg, en redelijk zinloos....
Ineke draait een was en werkt nog wat voor Leergeld. Kortom, een rustige, welbestede, luie dag.

's Avonds maken we een rijst-met-bonen-en-kouseband schotel, maken een rondje langs de drie andere NB24's. De wind is gaan liggen, morgen weer verder.

Dinsdag 21 juni - Mooie tocht naar Greetsiel
  •  Borkum  Greetsiel 17 zm - totaal 74 zm
  • V. Borkum 13.30 h. ( HW - 3 h.) A. Greetsiel 17.00 h. bij de sluis, 18.00 h. in Greetsiel.
  • Wind: Westelijk, veranderlijk 1-3
  • Weer: zonnig, 20 gr. C
Om 8 uur fiets Ap naar de Lidl om verse broodjes en wat ander lekkers, en neemt voor de andere drie NB's lekkere verse bruine bollen mee.

Om 10 uur hebben we afgesproken in het havenrestaurant, koffie met lekkere Duitse pruimen- of appeltaart. Margreet trakteert !

Na nog wat klusjes aan boord varen we om 13.30 uit. Windroos en Parel gaan naar Norderney,  Kuum en Schone Waardin naar Greetsiel.

Er staat weinig wind,  langzaam zeilen we richting het Borkumer Watt, met enorme prikken die de route aangeven (prikken zijn stammen van jonge berkenbomen met bovenin takken. Open takken is bakboord passeren, vastgebonden takken (groen, spits) is stuurboord passeren. Het heeft iets nostalgisch, deze oude en efficiente methode van route markering. En de Duitse betonningsdienst  doet het heel grondig.
De minste waterdiepte die we meten is 100 cm, maar een paar boten lopen toch even vast. Niet erg want het water stijgt snel.

Aan de oostpunt van Borkum ligt een flinke groep (lelijke, luie, dikke)  grijze zeehonden op een zandplaat. Helaas heeft de grijze zeehond (exoot uit Schotland) voor een deel de mooie gewone, bruine zeehond verdreven.

Na de prikkenroute "scheiden onze wegen", wij zeilen met de Kuum de Oster Ems op, flinke vloedstroom mee. Weing wind, maar we doen ons best om nog wat te zeilen. De Kuum met de nieuwe gennaker.

Om 17.00 h. zijn we bij de hoge sluis van de Leyhorn, de sluisdeur en -brug staan open. Het water zakt met een snelheid van 1 meter per minuut, de sluis is natuurlijk ontworpen voor de garnalenvloot van Greetsiel. John en Marja op de Kuum hebben even wat moeite met het klittenband van de gennaker, maar lossen het snel weer op.

Na de sluis varen we door een prachtig natuurgebied. In 1995 zijn vanaf Greetsiel twee grote dammen aangelegd, omda Greetsiel steeds verder verzandde. In dat hele gebied zijn, behalve in de vaargeul en op het fiets/wandelpad,  geen schepen of mensen  toegestaan. En dat zorgt voor mooie natuur.

Een paar oude garnalenkotters varen ons voorbij naar hun thuishaven. Ineke blij, want haar moeder heette Gre, en dat is ook het visserijnummr van de kotters

Rond 18.00 h. zijn we bij de fraaie, vriendelijke jachthaven. We vinden een plekje aan de langssteiger, met mooi zicht op het dorp en de kotters. (tot 10 jaar geleden kon je bij de kotters een paar kilo verse, ongepelde garnalen kopen, maar daar heeft de Duitse belastingdienst een einde aan gemaakt. Helaas)

De avond valt, het is windstil op de langste dag van het jaar en we krijgen een mooie zonsondergang als cadeautje.