donderdag 11 augustus 2016

Dag 30 en 31 - Zomervakantie 2016 - Van Ameland via Lauwersmeer naar Leeuwarden

Dinsdag 9 Aug.

  • Ameland - Lauwersmeer
  • Vertrek Ameland 10.30 h.  Aankomst sluis Lauwersoog 14.30 h.
  • Log 24 ZM. Totaal  253 zm
  • Wind: NW 4-5 op Lauwersmeer krimpend naar W 6
  • Weer: Zonnig en helder, 16 - 18 gr. C.  (Koud !!)

Na 3 dagen Ameland wilden we weer verder. Het weerbericht zag er redelijk uit voor een tocht naar Lauwersoog, NW 4-5, maar om naar Harlingen te zeilen, het oorspronkelijke plan, was dit geen fijne windrichting.
In de haven van Ameland was het al om 9 uur een drukte van belang. Zeker 12 andere schepen, allemaal platbodems, hadden het zelfde idee. Dat wordt gemoedelijk file varen in de geultjes !


We waren als eerste vertrokken om half elf. Er stond nog 20 cm verhoging op het wad en met alleen gereefd grootzeil zeilden we een lekker vaartje, 6 soms 7 kts over de grond, door de Zuiderspruit, stukje Pinkegat, bij PG 12 recht over de plaat naar het Friesche wad, daarna het diepere Wieringerwad en door de Paesensrede en de Zoutkamperlaag naar Lauwersoog. Dit zijn de tochten waar Ineke het meest van geniet en de helmstok niet graag afgeeft !



We bleven alle platbodems, die alleen op de fok voeren, ruim voor en profiteerden nog van een uurtje vloedstroom in de Zoutkamperlaag.
Om 14.30 h. konden we in de havenkom van Lauwersoog het zeil strijken. Het was druk bij de kleine sluis (met een brug in het midden !), maar de sluismeester kwam even kijken bij de wachtsteiger en gaf aan welke schepen meemochten: een grote tjalk, twee platbodems, een motorboot en jawel, ook de Schone Waardin ( dankzij de Friese gastenvlag in het SB want ..... )

Op het Lauwersmeer trok de wind ineens aan naar W 6 en had Ineke geen puf meer om te zeilen, dus een half uurtje op de motor naar het Stropersgat, een mooie aanleg- of ankerplek, getipt door Gonnie en Joost.
Het was er niet druk, we lagen lekker in de luwte en de stilte en het wijde uitzicht waren bijna betoverend. Futen, eenden, waterhoentjes met elk hun eigen territorium, grazende koeien aan de overkant, mooie wolken !


Aan boord stevige soep gemaakt, broodjes, wijntje erbij en genieten !




Woensdag 10 Aug.

  • Lauwersmeer - Leeuwarden
  • Vertrek Stropersplaat 08.00 h. Aankomst gracht Leeuwarden 15.30 h.
  • Log 28 ZM. Totaal  281 zm
  • Wind: W 3-4, soms 5.
  • Weer: Soms stevige buien, af en toe een lekker zonnetje

Vanaf 9 uur draait de brug van Dokkumer Nieuwe Zijlen ( een zijl is oorspronkelijk een klep in het spuikanaal in de dijk voor de uitwatering van de polder (Delfzijl). Die klep kan alleen naar buiten open, bij laag water kan er dan gespuid worden, bij hoog water blijft ie vanzelf dicht. In Zeeland heet dit een Sas (Strijensas, Sas van Gent), in Duitsland een Siel (Greetsiel)

De sluis draaide snel om 09.10 h. en we voeren het mooie Dokkumer Grootdiep op, dat na Dokkum opeens Dokkumer Ee heet. Het is een natuurlijke arm van de Waddenzee toen het Lauwersmeer nog open lag. Een mooi kronkelend water waar je mooi uitkijkt op het Friese landschap en nog restanten ziet van oude zandplaten.
Af en toe trok er een bui over en trok de wind flink aan.


We waren allebei goed ingepakt met thermo ondergoed, trui en zeilpakken, want het was steenkoud in die buien. Ineke dook af en toe onder de buiskap en zorgde voor koffie en soep terwijl de ene na de andere bui overtrok. Herfst !!



In Dokkum vlotjes door de bruggen achter een grote klipper en verder naar Burdaard waar we net 5 min. te laat aankwamen. Veel brugwachters in Friesland moeten van 12.00 - 13.00 h. lunchpauze nemen. Het wachten voor de brug was zoals altijd gezellig met andere schepen.

Om 13.00 h. door de twee bruggen en afbuigend naar het zuiden langs de beroemste brug van Nederland. Wanneer, if ever, komt dit bruggetje weer groots in het nieuws ?



Mijn Friese vader, Feike de Haan, heeft de 11-stedentocht in 1929 en 1933 uitgereden. Zelf heb ik het nooit verder geschopt dan de elf-dorpen tocht op Walcheren in 1963, op houten doorlopers....

Om half vier voeren we de grachten van Leeuwarden op en vonden een mooi plekje aan de zuidkant bij de Prinsentuin. Vorig jaar wilden we aan de noordkant afmeren en hadden niet in de gaten dat de bomen nogal overhingen. KRAK, hard achteruit, afgebroken windvaan aan dek. Dom, dom, dat gebeurt ons geen tweede keer meer.

We liggen hier erg mooi, de voorzieningen (sanitair, stroom) zijn redelijk, maar het duurt even voordat je door hebt hoe zo'n SEP key werkt. 
Er kwam een aardig echtpaar langs om onze North Beach te bekijken. Het bleek de bouwer te zijn van de eerste serie stalen dooskielen van de NB 24. Hij heeft er vier afgeleverd, daarna liet Jan Derks de produktie in Polen doen (met een aantal schepen met zwetende brandstoftanks als gevolg ?)

Om zes uur voeren ze langs in hun originele Woodpecker, het type dat ook door Frans Cobelens is ontworpen en model heeft gestaan voor de North Beach 24.
Voor de kenner zijn veel van de lijnen van de NB24 terug te zien in dit mooie, 40 jaar oude jachtje. Let op het logo op de boeg !


's Avonds een eenvoudig pizzaatje bij de lokale trattoria en op de terugweg kwamen we NB24er Ronald Boontje tegen op z'n snelle fiets, op weg naar z'n stand-by dienst in het ziekenhuis. Even tijd voor een praatje over o.a. Tanzania waar hij lokale ziekenhuizen adviseert over neonatologie.

Morgen, donderdag , willen we om negen uur door de bruggen, maar het weerbericht geeft regen, regen en regen, en goed koud. We blijven nog een dagje in Leeuwarden, eindelijk tijd voor de Texelse thriller 'Oorlogsparadijs' van Nico Dros en een bezoek aan het verzetsmuseum.  

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten