maandag 7 augustus 2023

Zomer 2023 - dag 36 - Van Delfzijl naar Lauwersoog over de Eems en over 5 wantijen.

  Vrijdag 4 aug. -  Lange, mooie zeil-motorzeiltocht van Delfzijl naar Lauwersoog

  • Delfzijl - Lauwersoog - 41 zm -  totaal 253 zm
  • V. Delfzijl 07.00 h. (HW +4 h.) A. Lauwersoog 16.30 h.
  • Wind:  W 4-5
  • Weer:  Bewolkt, soms een streepje zon, 18 gr. C.
De buren aan SB, Hugo en Marjan, met een mooie Friendship 33 en de buren aan BB, met een Friendship 35, gaan vandaag over het Eemskanaal naar Groningen en moeten zich om 10.30 h. melden bij de gestremde Driebonds brug. Ze zorgen dat ze om 06.00 h. voor de zeesluis van Delfzijl liggen.

Hugo schrijft daarover een e-mail, een deel daarvan vindt je hieronder. Geeft een goede beschrijving hoe dat gaat.

"Tocht via Eemskanaal en door Groningen ging prima en vlot. Was half tien bij de Borgbrug,
1 brug voor de Driebondsbrug. Even daar aangelegd en gewacht. Toen door naar de vloot die lag te wachten voor de Driebondsbrug. Het is een heel gebeuren. Vlak voor de brug als die om 11:00 uur open gaat wordt je opgelijnd door een verkeersbegeleidingsboot en krijg je aanwijzingen via kanaal 10. Er gingen zeker ruim 30 boten mee. Om 11:05 was de brug al weer dicht...Daarna was het manoevreren geblazen door de stad met zoveel boten. Gelukkig stond er weinig wind. Wel veel miezerige regen over ons heen gehad vanmorgen "

Om zes uur zwaai ik ze uit en ga de Schone Waardin zeilklaar maken, ontbijtje, wachttrommel met broodjes, koffie in de thermomokken, thermos vol met heetwater voor noodles, zeilkleding aan, paar waypoints in de plotter zetten, huik er af, vallen controleren, stroom er af, etc.  Al met al kost me dat een uurtje. Dat gaat met Ineke aan boord toch een stuk sneller !

Het vaarschema dat ik gemaakt heb zegt dat ik om 05.00 h. had moeten vertrekken. Dan kan ik rustig naar het eerste wantij (het ook al ondieper wordende Eems wadje) zeilen.
Maar dat vroege vertrek lukt niet.


Om 07.10 los, alle zeilen omhoog en om 07.50 ben ik bij de mond van het havenkanaal


De wind is niet NW, maar West 4 en dat is een mooi windje voor het eerste rak naar de Eemshaven. Met 2 kts stroom mee, loopt ze als en zonnetje op fok en grootzeil. Heerlijk zeilen, de koffie smaakt goed, muesli bollen met roomboter, zelfs de plotter heeft besloten om het weer te doen ( "processor liep vast" is kennelijk weer losgekomen...)


Het weer klaart op, de veerboot van Borkum komt voorbij,  En om 10 uur ben ik al voorbij de Eemshaven.




Ik vaar dicht langs de haven om het uitgebrande autoschip Freemantle Highway te zien, maar die ligt achterin en ik kon haar niet vinden met de kijker.
Wel zijn de grote, nieuwe LNG opslag tanks te zien. 

Vanaf 9 uur gaat de stroom tegen lopen, en om 10.00 h. zelfs met 2 kts. Eigen schuld Ap, had je maar eerder moeten vertrekken. De wind is West 4, dus de motor moet bij en met 3 kts SOG vaar ik kort langs het strand om minder stroom tegen te hebben. Om half twaalf draaien we het Eems-wadje op, de motor kan uit en met de vloedstroom mee vaar ik vlot langs de ankerplek van de heenreis en "hondenuitlaatton" Ra 4.


Om 13.00 h. ben ik bij de scheidingston op de ZO Lauwers naar Noordpolderzijl. De wind is nog steeds W 4, het is HW, maar ik kan de verleiding weerstaan om bij NPZ naar binnen te varen. Zo leuk als twee jaar geleden, met 6 NB24's wordt het nooit meer !
Naar het westen wordt het steeds vroeger HW, dus je vaart, ongunstig, tegen de vloedgolf in. Met eerder kans om met afgaand water over een wantij te moeten.


De lange tocht is deels bezeild en deels moet de motor een uurtje bij. Bij het Pieterburenwad kan ik, zoals altjd bij HW, een stuk afsteken. Er wordt gewaarschuwd voor het ondieper worden van de wantijen van de Spruit, dat klopt, er staat rond HW maar 110 cm. Maar tot mij verrassing is ook het iets westelijker gelegen Lutjewad niet heel diep, ook 110 cm.


Vanaf dat wantij gaat de ebstroom hard meelopen. De gele tonnetjes in de Gronnger Balg zijn slecht te zen omdat het een beetje diezig wordt en ik kus nog even een zandbankje. De wind draait eindelijk naar NW 5 en met 6 kts zeil ik naar de haven van Lauwersoog. In de vissershaven is ruimte genoeg om de zeilen te vieren en op te binden. De extra lijn om de fok vanuit de kuip te strijken doet weer goede dienst.
Ik vind een mooie box tussen twee grote Lemsteraken, de schippers helpen met aanmeren, er staat nu een harde N zeewind, Bft 6, maar ik lig mooi met de kop in de wind.

17.30 h. schoon schip, tocht volbracht, dat is een lekker gevoel. Ruim 40 zm in 10 uur.
De schipperse is niet aan boord, maar haar favoriete afmeerborrel wél. Dat smaakt goed, proost Ien !








 









1 opmerking:

  1. Prachtig spannend en “jeminee wat goed Ab” verslag 👍

    BeantwoordenVerwijderen