vrijdag 4 augustus 2023

Zomer 2023 - dag 22 t/m 25 - Van Helgoland via Langeoog naar Norderney

Beste blog lezers, ik heb m'n blog een beetje verwaarloosd. Het is er de afgelopen week niet van gekomen om aan m'n blog te werken. Soms te moe na een lange oversteek of na een waddenroute laat in de middag. Soms ook te gezellig met Dick om na de afmeerborrel en eten koken nog energie te hebben om te schrijven.

Daarom nu het eerste deel van een beknopt verslag van de tocht van Helgoland naar Delfzijl

Maandag 24 juli - Helgoland - Spiekeroog  26 zm, totaal 189 zm

Er staat een mooie westenwind Bft 2-3. We varen onder zeil om elf uur de grote haven uit, dan zijn we met het laatste uurtje vloed bij de aanloop van Spiekeroog.

Voorspoedige reis, we lopen ongeveer 4 kts,na een uurtje valt de wind weg. Helgoland laten we achter ons.

We gaan rechtstreeks naar de aanloop Spiekeroog en steken niet helemaal precies 90 gr. de TSS over.
We komen rond 1300 h. terecht in het gebied waar de loodsen voor Elbe en Weser van/aan boord gaan. De Duitsers hebben supersnelle catamarans als loodsboot. Die zijn een slagje groter dan de loodsboten van Vlissingen.

Er worden twee schepen beloodst en we hebben niet goed door hoe hard dat ontainerschip en die chemicalieën tanker varen. Tja, geen AIS hé ..... Toch maar achterlangs, je weet maar nooit of ze ineens vaart maken als de loods eenmaal aan boord is. Die hele manoeuvre kost ons een uurtje. Maar het is mooi weer en eigenlijk ook wel leuk om dit van dichtbij mee te maken.

Verder richting Spiekeroog. Een uur voordat we bij de uiterton zijn gaat het ineens waaien. Een harde N wind, Bft 4.  Zeewind. We varen pal voor de wind en zijn snel bij de lastige aanloop. Het is HW en de route loopt over een drempel en dan tussen twee zandbanken door. De meest ervaren schipper, Dick, stuurt de Schone Waardin, al surfend, secuur, serieus en stil het zeegat in.

Twee kts stroom tegen, maar we lopen nog een lekker vaartje en draaien om 1800 h. de vrije lange, kaarsrechte geul naar Spiekeroog in. Het waait inmiddels N 5, bij het afmeren in een klein boxje, met de kop in de wind, staan 4 hulpvaardige duitse schippers ons op te vangen.

Hele mooie, voorspoedige tocht. En omdat we geen AIS hebben konden we genieten van de beloodsing van twee erg grote schepen. Jawel, elk nadeel ......

De havenmeester van Spiekeroog is alleen van 10-11 in zijn kantoor. Voor het sanitair heb je een SEP key nodig. Onze nederlandse buurman Peter, de vorige eigenaar van NB24 Merak, bouwnr. 2. leent ons zijn SEP key.

Afmeerborrel (dat brengt al 22 jaar geluk en voorspoed) , we maken een witte bonen schotel,
en gaan tevreden te kooi.

Dinsdag 25 juli - Dag uitwaaien op Spiekeroog

Ontbijt met stevig rogge/tarwe, notenbrood van de supermarkt in Helgoland.
Het is een mooi jachthaventje, om de paar uur komt de veerpont uit Bensersiel toeristen halen en brengen.
De havenmeester is om 10 uur op zijn post. Hij doet dit als bijbaantje, naast z'n reguliere baan als politieagent. Hele aardige man, hele aardige rekening ook. Ik reken € 60,- af voor twee nachten.
St. Catharines Dock in hartje London is goedkoper.
Kürtax, servicetax, kundengebuhr (?), strom, telt lekker op.

Spiekeroog is geheel auto vrij, in de smalle straatjes met Anton Pieck huisjes en heel veel "Bretonse" bloemen en heel veel bankjes is het druk, aber gemütlich.

Op aanraden van Geert en Margreet gaan we thee drinken bij de TeeStübe Tee Tied, maar die is op dinsdag gesloten. Dan maar een ijsje bij de bakker in de winkelstraat.

Het is een lief klein eiland. Omdat het zo koud en zo hard waait heb ik geen zin in een lange fietstocht. Er moet schitterende natuur zijn en je loopt in een uur of vier het eiland rond.
Fietsen verhuren doen ze hier niet aan, dus je hebt een vouwfiets nodig.

Terug aan boord buigt Dick zich, letterlijk en figuurlijk, over een constructie om vanuit de kuip te kunnen reven. Super eenvoudig, dat ik dar niet 22 jaar eerder al aan gedacht heb.
In het reefoog/ring in het voorlijk gaat een lijn van 10 mm. Die lijn gaat via het blokje van de neerhouder (die we nooit gebruiken) en een 2e blokje naar het nu vrije klemmetje naast de grootzeilval. Grootzeil stukje vieren tot de indicatie op de val (rode takeling), reeflijn aantrekken en in de klem, smeerreep vanuit de kuip om de lier, aantrekken en klaar. Ineke is er nu al heel blij mee !

Woensdag 26 juli - Drie wantijen, van Spiekeroog naar Norderney - 25 zm, totaal 2014

Het haventje ligt er bij LW mooi bij. Het gedeelte van de jachthaven is uitgebaggerd, maar we zakken wel een stukje in de zachte modder. Dat zijn we wel gewend geraakt.

Dick is schipper van de dag en maakt een uitgebreid, gedetailleerd vaarplan

Vertrek om 13.00 h. We gaan nog even het dorp in om boodschappen. Je komt langs "dukdalfkanst" mooi uitgesneden.

In Andijk hebben ze dat ook in WSV DE Kreupel,  een aalscholver uitgesneden uit een dukdalf,
de "Paalscholver "

We lopen, fietsen naar de strandtent voor een kop koffie en krijgen een enorme bui op ons hoofd. Het regengebied trekt gelukkig rond 12 uur over, dus we houden het waarschijnlijk droog naar Norderney.
De regen trekt weg naar het NO.

Langs het fiets/wadelpad over de duinen staan een paar beeldjes van een kunstenares. Doet een beetje denken aan het zeemeerminnetje in Kopenhagen.
Deze dame zit een beetje ongemakkelijk, maar ziet wél,  door een luchtspiegeling, Helgoland in de verte liggen. Zoom maar uit helemaal rechts aan de einder.

We vertrekken een half uurtje te laat van Spiekeroog. Weer is bijna alles bezeild, het waait NNW 4-5, een uurtje later zijn we bij de oostpunt van Langeoog. En jawel : zeehonden !

Om 1600 h. hebben we de jachthaven van Langeroog dwars. Hier lagen we vorig jaar een paar dagen. Mooi fietseiland, prima echt Italiaans restaurant met hele grote ijscoupes.

Het wantij onder Norderney is erg diep en er staan zeker 60 prikken. Dick aan de helmstok leeft zich uit. Onder Norderney valt de wind weg, laatste half uurtje op de motor. Om 1900 h. vinden we weer een vrije box tegenover het havenkatoor. De laatste !

Prachtige tocht vandaag, net vóór de buien binnen. Hieronder de route die we hebben afgelegd.