woensdag 15 juli 2020

2020 Juli - Zomervakantie Dag 4 - Over 4 wantijen naar Ameland

Dinsdag 14 juli -  "Doet ze het of doet ze het niet ?"

•  Harlingen - Ameland 24 zm - Totaal 70 zm
  • Vertrek : 12.30 h. Aankomst  18.30 h.
  • Wind:  W-NW 2, bij aankomst NW 4-5
  • Weer: Bewolkt, 19 gr. C.

Het voorspelde grote regengebied bereikt nauwelijks N-Friesland. 's Morgens wat lichte regen en vanaf elf uur is het bijna droog. Tijdens het ontbijtje bij de Hema besluiten we om nog een nachtje te blijven. Ineke gaat betalen bij de havenmeester en Ap gaat naar de lampenwinkel om een schakelaartje voor de waterpomp en twee sterkere LED lampjes voor de voorpiek. Terug aan boord bekijken we het weerbericht en besluiten om naar Ameland te zeilen, of toch niet.... Toch maar wel, de wind is goed, er is 20 cm verhoging en de regenbuien zijn overgedreven.
Bij de havenmeester krijg ik een tegoedbon voor een gratis overnachting, prima.

Om 12.25 h. door de Koningsbrug en om 13.00 h. zeilen we de havenmond uit, samen met een Lemsteraak en een tjalkje richting Kimstergat.
Achter de dijk liggen de mooie Friese dorpjes Pieterbierum, Sexbierum en Oosterbierum (op de foto)

Het is doodtij en toch staat er veel meer stroom dan verwacht, tot 2,5 kts. We mogen niet te hard want pas om 15.10 h. kunnen we over het wantij van het Kimstergat, 6 zm verderop. Fok en grootzeil strak doorgezet, we lopen nog 4 kts over de grond. Een uurtje later zien we met de verrekijker bij de gele ton de twee platbodems voor anker liggen. We gaan twee keer overstag en varen een kwartiertje de andere kant op. Tegen drie uur zijn we bij de gele ton en zeilen vrolijk zwaaiend de twee platbodems voorbij. Dat is mooi gelukt ! Dachten we.
Even verderop lopen we toch zachtjes vast in de modder. Dan maar even de motor bij en de Schone Waardin ploegt zich langzaam een weg over het wantij. Na tien min. kan de motor weer uit, Ineke slaakt een zucht van verlichting.

De rest van de tocht verloopt zoals gepland. In het Vingegat is de minste diepte 1 meter, in het Vaarwater van de Zwarte Haan zelfs 1,40 m.
De hele tocht is mooi bezeild, windje is NW 3. In het Kikkertgat neemt de wind plotseling toe naar NW 5, snel de kluiver weg.

Om kwart over zes lopen we de volle haven van Ameland binnen. Van Corona maatregelen is niks te merken. Aan SB platbodems, 3 rijen dik, aan BB grote en verderop kleine jachten, soms 4 dik gestapeld.
We krijgen van de havenmeester een plekje achterin, op de 4e rij, naast een aardig echtpaar uit Akkrum. Afmeren valt nog niet mee met die harde aflandige wind.

Vanwege het "slechte" weer zijn veel boten een dag langer blijven liggen. Morgen grote uittocht en komen we dichter bij de wal te liggen.
We blijven hier drie of vier of vijf dagen. Ineke huurt een fiets, Ap heeft z'n Brompton, heerlijk.

De nasi van de Hema, verrijkt met gebakken Spaanse peper, uitjes, boemboe en sambal brandal, smaakt voortreffelijk.  Tot morgen !