woensdag 18 september 2019

2019 September - Dag 3 - Week naar de Wadden met zeilvriend Dick

Maandag 9 september 2019 - Oudeschild naar Vlieland over de Waardgronden....
  • Oudeschild - Vlieland 28 zm, totaal 80 zm
  • Vertrek : 12.00 h. Aankomst 18.45 h.
  • Wind: ZW 3 afnemend tot ZW 1-2
  • Weer: Zonnig, 21 gr. C

Het is weer een mooie dag, we vertrekken om 12.00 h., ongeveer twee uur na HW, om zo de hele tocht, ook in het Inschot, stroom mee te hebben.
's Morgens koffie drinken bij de haven, boodschappen doen bij de Spar en natuurlijk even bij de CCV naar binnen. Dick koopt een nieuwe Dyneema val voor z'n kluiver.

Om 12.15 h. uur varen we de haven van Oudeschild uit en hebben een vlotte tocht naar het Scheurrak en de Omdraai. Ondanks dat het doodtij is stroomt het toch nog 2 kts.

Als we het Inschot indraaien, het noordelijk deel van het vaarwater van Harlingen naar Vlieland, hebben we nog even stroom tegen, maar met een matige ZW wind maken we nog 4 kts.

Albert wil graag een stuk afsteken naar Vlieland, van de ton IN 3 in een rechte lijn naar de ton VB 8 direct ten zuiden van de jachthaven van Vlieland. Dan hoeven we niet helemaal om de Richel heen. De Parel en de Windroos hebben dit al eerder gedaan en het schijnt een eenvoudige route te zijn.

Bij de boei IN 3 gaan we bakboord uit en varen een koers van ongeveer 330 gr. richting Vlielanderbalg.  Het wordt snel ondiep, maar er staat minimaal 20-30 cm water onder de kiel.

We zijn eigenlijk iets te laat, want het is al bijna HW, dus dadelijk gaat het water weer zakken.
Even ten zuiden van de VB 8 ton: Boem, Boem, we raken een paar keer de grond en het roer komt een stukje omhoog. Motor aan, flink gas geven, hard naar stuurboord, en we komen met enige moeite los !
Achteraf hebben we natuurlijk twee fouten gemaakt: a. het is doodtij en Ap heeft niet gekeken of er een verlaging is ( jawel, 20 cm) en b. als je flink gas geeft, met twee grote mannen in de kuip, dan trekt het achterschip natuurlijk nog verder omlaag. Wat moet je dus wel doen: roer vastzetten, zachtjes gas geven en twee mannen naar het voordek, dan komt het achterschip een stuk omhoog.

De rest van de tocht verloopt probleemloos, het was vast een hobbeltje in het zand....

In de verte zien we Vlieland liggen, het avondzonnetje doet z'n best en binnen een half uurtje zijn we bij het havenhoofd van Vlieland.

De haven is bijna leeg, we kunnen een grote box uitzoeken, wat een luxe !

De afmeerborrel smaakt extra goed na dit avontuurtje. Volgende keer maar wachten tot een dag rondom springtij !