woensdag 18 september 2019

2019 September - Dag 4 - Week naar de Wadden met zeilvriend Dick

Dinsdag 10 september 2019 - Kort en mooi tochtje naar Terschelling
  • Vlieland - Terschelling 8 zm , totaal 88 zm
  • Vertrek : 16.00 h. Aankomst 18.00 h.
  • Wind: W 2-3
  • Weer: Zonnig, 20 gr. C

Sinds vier jaar is het Schuitengat verdiept en mooi betond. Dat scheelt een stuk vergeleken met de oude route door de West Meep en Slenk.
We besluiten om rond 16.00 h. te vertrekken, dan hebben we vanaf het Schuitengat nog bijna twee uur vloedstroom mee.

's Morgens wandelen we op het gemakje naar het dorp. Mooi uitzicht over het Wad, achter die zandplaat lagen we gisteren even vast.....

In het dorp kijken we even binnen in het hotel (vroeger hotel Golfzang) van de pleegouders van Liesbeth List en bestellen een kop koffie.  Nee, koffie schenken doen ze niet, alleen voor de hotelgasten, maar we mogen wel even rondkijken.

Maar tegenover het hotel is een gezellige kroeg, met goede koffie !

De dorpsstraat van Vlieland is nu erg rustig, 's zomers kan het hier erg druk zijn.

We doen wat boodschappen bij de bakker en de Spar, wandelen twee keer het dorp op en neer, bekijken het wad vanaf een bankje op de dijk en kuieren weer terug naar de jachthaven.

De "zeepierenboot" ligt er vervallen en roestig bij, het enige nieuwe element is een kratje Heineken.

Om 16.00 h. gooit de Schone Waardin de trossen los en varen we richting Schuitengat. Het gaat niet hard, beetje stroom tegen en we varen de wind bijna dood, maar halverwege de Vliestroom krijgen we stroom mee en onder een stralend zonnetje zijn we vlotjes bij het Schuitengat. Daar hebben we twee kts stroom mee, dat gaat veel te hard, want het is heerlijk zeilen zo.

8 studenten van de zeevaartschool oefenen voor de Harlingen-Terschelling roei wedstrijd en een kwartiertje later varen we langs de Brandaris

We vinden een mooie plek aan het begin van de steiger met een schitterend, vrij uitzicht over het wad. De zon gaat schitterend onder, het lijkt wel of dat elke dag mooier wordt in het najaar.

Vannacht trekt er een frontje over en morgen wordt een regendag met een stevige NW wind. Niet lekker om te zeilen, we blijven een dagje op Terschelling