donderdag 3 september 2020

2020 Augustus - Zomervakantie dag 33 - Via Heeg naar de thuishaven

Woensdag 2 en donderdag 3 sept. - Een lange tocht via Heeg naar Akkrum

• Wijdenes - Heeg (meerboei) 32 zm Totaal 347 zm
  • Vertrek 09.30 h.  Aankomst 18.00 h.
  • Wind: Zuid 1, later Z 2
  • Weer: Zonnig, 21 gr.C.
We varen om half negen het haventje uit, er staat (weer) geen wind dus de 1-pitter Yanmar moet (voorbeeldig) het werk doen. Het lijkt wel of de motor op 50% GTL 50% gewone diesel soepeler loopt, vooral in de hogere toerentallen

We zijn snel bij de sluis van Enkhuizen en er snel weer door heen. Vrij veel verval, het waterpeil in het Markermeer is laag door weinig aanvoer van de IJssel.
Er staat nog steeds geen wind, pech, maar we moeten nu even doorpakken.

Enkhuizen ligt er mooi bij, in het voor- en naseizoen is het hier prima vertoeven.

Twee sleepbootjes brengen een woonark naar de bestemming, de Compagniehaven ligt er achter.

De oversteek naar Stavoren doen we in een soort konvooitje, met 4 andere jachten. Twee uur later zijn we al bij de sluis van Stavoren. De wachtsteiger ligt helemaal vol, we meren af naast een grote motorboot, de bemanning heeft tot vorig jaar een zeiljacht gehad. Omdat ze niet meer mee kunnen met schutten laten ze ons voorgaan, dat is aardig. We passen nog precies achter in de sluis, dat is mazzel.
We begrijpen trouwens niet dat de tweede, nieuwe, sluis niet gebruikt wordt als het zo druk is.

In Stavoren varen we even de binnenhaven in voor een sanitaire- en GTL stop. 12 liter moeten we afrekenen, dat is niet veel in een vakantie van 3 weken.

Op de Morra trekt de wind even aan, als we de zeilen willen hijsen valt de wind weer weg. Op de motor zijn we twee uur later in Heeg. We leggen aan aan dezelfde meerboei waar we maandag 17 sept. het tweede deel van de vakantie zijn begonnen. Het is heerlijk weer, Ap neemt een frisse duik en maakt de waterlijn goed schoon Ineke wil wel zwemmen, maar op het laatste moment gaat ze toch niet. Dan maar met de puts een koude douche nemen.

Uit de voorraadkist halen we ingrediënten (o.a. Hak Mexicaanse bonenschotel) voor een heerlijke Chile con carne.

Om tien over negen komt de volle, rode maan op aan de oostelijke hemel. Wat een mooi gezicht is dat ! Maar een mooie foto er van maken valt nog niet mee met onze eenvoudige cameraatjes.

Morgen nog een laatste stukje naar Akkrum. Het weerbericht zegt dat het van af een uur of elf gaat regenen. Dus vroeg op om met de eerste brugopening van Uitwellingerga, om 8 uur, mee te kunnen.

Donderdag 3 sept.  In de regen naar Akkrum
  • Heeg - Akkrum  13 zm Totaal 360 zm
  • Vertrek 10.00 h.  Aankomst 13.00 h.
  • Wind: ZW 3
  • Weer: Regen, koud, 15 gr. C.
Ap is om zeven uur wakker. Het regent, niet hard, maar toch. Er staat een koude ZW wind. Ineke draait zich nog eens om, Ap maakt koffie en werkt aan het blog.
De regenvoorspelling van het KNMI klopte niet, het is kennelijk moeilijk te voorspellen want die buien ontwikkelen zich boven de Noordzee en het IJsselmeer.

Rond tien uur, als het nog steeds miezert en het de hele dag dreigt te regenen, zijn we het zat. Ap trekt z'n zeilpak aan, start de motor en zet koers naar Akkrum. Grote voordeel van zo'n meerboei is dat je geen zwaar anker hoeft te hieuwen.

Na ruim twee uurtjes zijn we in Akkrum, Ineke is lekker binnen gebleven en heeft de voorpiek en de kajuit schoongemaakt.

In Akkrum doen we het Mobicool kacheltje aan om de zeilkleren droog te krijgen. We wachten nog twee uur of het opklaart, maar dat valt tegen.
Rond vier uur is het meeste wel droog en rijden we in een miezerige regen naar Leidschendam.

Het was een fijne, afwisselende vakantie. Nu even een weekje naar huis en volgende week weer richting Friesland voor de North Beach BBQ.

Jur stuurde vanmiddag een mooie en nuttige vaaraanwijzing, want Laaxum is geen eenvoudig haventje om aan te lopen. En daarom doen we het ook !