zaterdag 26 september 2020

2020 - Dag 3 - Waddenweek 14-22 september - Harlingen naar Vlieland

Woensdag 16 september - Hard zeilen naar Vlieland

• Harlingen - Vlieland 16 zm Totaal 35 zm
  • Vertrek 10.00 h.  Aankomst 15.00 h.
  • Wind: N/NNO 3-5
  • Weer: Zonnig, 25 gr.C
het zuiden van Nederland zucht onder een hittegolfje, maar aan de Waddenzee is het heerlijk weer. er staat een lekkere N wind en de zon schijnt.

Om 9 uur komen Stephan en Judith van de camping in Oudemirum in het Gaasterland. Mooi op tijd om met de ebstroom uit Harlingen naar Vlieland te zeilen.
Stephan parkeert de Aygo op de parkeerplaats van de ferry, dat is redelijk goedkoop, € 7,50 / dag. Dat betaal je in Den Haag bijna voor een uurtje.

Om half elf zijn we in de sluis en worden, zoals altijd, vlotjes geschut. Het is een fijne sluis voor watersporters, er hangen dikke touwen aan de sluiswand.

In de voorhaven hijsen we grootzeil en fok, er staat een stevige N wind, de kluiver laten we voorlopig opgerold. Het eerste stuk, langs de Pollendam en in de Blauwe Slenk, is mooi bezeild. We genieten volop van dit mooie zeilweer.

Als de Blauwe Slenk naar het noorden afbuigt maken we een paar slagen. Door de ebstroom van ruim 2 kts maken we kruishoeken van 110 gr. en lopen soms 8 kts over de grond. Wat een luxe, "hoezo nieuw grootzeil" zegt de schipperse....

We hebben zelfs tijd om taartjes te eten, nog ter ere van Ap's verjaardag

In de Vliesloot varen we weer halve wind, het is inmiddels Bft 6 gaan waaien. We gaan goed scheef, misschien had ik toch een rif moeten steken. Bij het strijken van het grootzeil verliest Steef z'n dure pet. Ik maak een paar rondjes en we kunnen met veel moeite de pet (met kurken klep) uit het water vissen. Een nieuwsgierige zeehond houdt alles in de gaten. Wat zijn het toch een mooie beesten als ze zwemmen.

Van de havenmeester krijgen we een mooi boxje aan de H steiger, tegenover de motorbootjes van de eilanders. Hier is volgens hem bijna altijd een box vrij voor een kleine North Beach, ook als de haven vol ligt.

Steef, Judith en Ineke gaan fietsen huren bij Jan van Vlieland en brengen alle kampeerspullen naar de beroemde "de Waard camping" Stortemelk.

's Avonds eten we met z'n vieren mosselen (grote porties hier....) en andere heerlijkheden uit zee in het prima havenrestaurant "De Dining"

Het was weer "een schone dag" en de komende dagen blijft het schitterend weer, wat een mazzel zo halverwege september.