donderdag 28 juli 2016

Dag 17 en 18 - Zomervakantie 2016 - Den Helder

  • Den Helder Willemsoord
  • Wind:  NW -W 3 toenemend 5-6  Donderdag weinig wind uit de westhoek
  • Weer: 20-22 gr. C. Wisselend bewolkt, af en toe een bui, later op avond mooi helder. Donderdag bewolkt, beetje miezer, in de avond wind en helder weer.


Woensdag 27 juli begonnen we met een rustig ontbijtje in de kuip en daarna een wandeling door Den Helder. Het oude Den Helder is door de geallieerden in de 2e wereldoorlog helemaal weggebombardeerd en ook de bezetter heeft hier flink huisgehouden. Begin 70-er jaren, toen ik in Den Helder 4 maanden op het KIM zat was de binnenstad nog gezellig met overal kroegjes en winkeltjes, maar nu is het een winkelstraat zoals er tientallen zijn in Nederland.
Uiteindelijk belandden we bij de HEMA voor koffie met wat lekkers.


's Middags hebben we ons verbaasd over de "Clipper round the world Race". Twaalf 70 voets jachten liggen in de haven om aan hun laatste deel-etappe naar Londen te beginnen. Elk jacht heeft 22-24 bemanningsleden, alleen de schipper is professioneel, van de rest heeft 50% geen andere zeilervaring dan drie weken training in UK a raison van 6000 Euro. Je kunt je inschrijven voor een etappe, b.v. New York - Londonderry - Den Helder - London, dat kost dan 6000-8000 Euro, dan ben je 22 dagen aan boord. De meeste bemanningsleden zijn dan ook goed bemiddeld en ergens tussen de 55 en 75 jaar oud. Opbrengst per schip is 1,4 millioen Euro, havengelden zijn voor rekening van de start/finish plaatsen en p.p. mag voor maximaal 4 Euro per dag worden gegeten. En dit dus elk jaar. Lijkt me een lucratieve deal voor de organisatie !


De 'Ichorcoal' is een varende PR-machine voor een van de grootste 'open pit charcoal mining companies' ter wereld. Ja ja, 'sailing for a better world', maar over slechte arbeidsomstandigheden en lage salarissen van hun zwarte zuidafrikaanse arbeiders hoor je ze niet. Steenkool, wat moeten we er toch mee ?
In april, op de Pacific, in Bft 10, is een bemanningslid, Sarah Young, letterlijk van boord gespoeld toen ze de kuip aan het opruimen was na het reven van het grootzeil. Twee grote golven over het gladde dek, niet aangelijnd..... en onder de zeereling van het achterschip in zee gegleden. Ze hebben haar dankzij een AIS zender na een uur teruggevonden, maar al verdronken. Drie maanden eerder heeft een bemanningslid op dezelfde boot de giek tegen z'n hoofd gekregen, en op slag dood. Inmiddels is schipper afgelost.

"Life changing, no experience required"


Ook UNICEF doet mee. "For every child in danger", haha, mag-ik-een-teiltje, de relatie tussen deze race en kinderen in gevaar ontgaat me volledig. Nou ja, ik heb misschien te veel UNICEF in de praktijk meegemaakt (85% staff costs, 15% gaat naar daadwerkelijke hulp) om hier blij van te worden.

Aan het eind van de middag nog een mooie, maar enigzins trieste wandeling gemaakt langs voormalige en verlaten marine terreinen. De bezuinigingen bij Defensie eisen hun tol, duizenden mensen direct en indirect ontslagen en Den Helder glijdt steeds verder af naar een stad met hoge werkeloosheid, sociale armoede, etc.

's Avonds naar de KMJC voor de blauwe hap. Het restaurant is niet meer boven het kantoor van de havenmeester, maar in de voormalige officiersclub naast de Verkeerspost.
Maar de nasi speciaal smaakte weer prima, met mooie garnituur en goed  gezelschap van twee Rotterdamse zeilers / oud machisten uit de baggervaart. En schitterend uitzicht over het Marsdiep !



Als toetje nog een lekker likeurtje en een prima whiskey, het was een mooie dag !

Donderdag 28 juli. We wilden naar Terschelling, maar de sluis is van 9-11 gereserveerd  voor de 12 Clippers en van 11-13 h. gaat de sluismeester naar huis voor een hapje eten. Te laat om de stroom mee te hebben naar Terschelling. Maar geen straf om vrijdag te vertrekken want Den Helder heeft twee aardige musea op het terrein van Willemsoord.. Het Marinemuseum en het Reddingsboor museum.

Eerst naar de onderzeeboot 'Tonijn'. Dat was vooral voor Ineke een aparte ervaring. Hoe kunnen hier 62 bemanningsleden werken, slapen en eten ? Het antwoord wordt gegeven in de indrukwekkende en beklemmende film "Das Boot" van Wolfgang Pedersen


De officieren hadden het beter voor elkaar in de longroom


En de periscoop werkte nog prima, we zagen de Clipper vloot in het Marsdiep op en neer houden voor de start om 14.00 h. Na  't bezoek aan de onderzeeboot nog even op de dijk naar de start gekeken bij restaurant "de Veerhaven"op de dijk.


Na een lekkere lunch weer terug naar het marinemuseum. Veel Hollands Glorie en veel Marine PR, vooral de effectiviteit van de buitenlandse missies wordt nogal eens overdreven, maar sommige onderdelen zijn mooi tentoongesteld en uitgelicht.
Boven de balie van de museumwinkel hangt een mooie foto van 4 ondiepwatermijnenvegers in een droogdok.



Op twee van deze "dinky toys van de marine"  (maar toch nog 27 m. lang) was ik Oudste Officier in 1971 en 1972.  (er zijn maar twee officieren aan boord, dus dan ben je al gauw de oudste....)  Samen met Duitse en Belgische mijnenvegers hebben we de de shipping lane boven de Waddeneilanden geveegd, met als uitvalsbasis Terschelling. Vrijdags door het bekende Scheurrak terug naar Den Helder om de trein naar Vlissingen van 16.00 h. te halen ! Commandant Ben W. was meestal zeeziek, dus ik mocht met de roerganger van dienst de meeste tochten maken met 14 knopen.



Aan het eind van de middag nog de oude mijnenlegger/veger Abraham Crijnssen bezocht die in Indie heeft gediend en na de Japanse invasie naar Australie is ontkomen. Mooi verhaal.

De Schone Waardin kijkt er op uit.


Twee erg leuke dagen in Den Helder, sweet memories, maar het wordt tijd om weer zilt te ruiken. Dus morgen om 10.30 h. door de sluis en met een stevige ZW wind naar Terschelling.








1 opmerking:

  1. Hey Albert, ligt de Zilveren Maan (Ovni 345) nog in Den Helder? Zij hebben er net een rondje UK opzitten, de man (zijn naam ben ik even kwijt) is nog een middag bij ons geweest om erover te praten. Zo ja, doe ze de groeten!
    Grtz Joost

    BeantwoordenVerwijderen