dinsdag 19 juli 2016

Dag 8 en 9 - Zomervakantie 2016 - Oudeschild, Den Helder, Leidschendam

• Oudeschild - IJmuiden / WSV IJmond
  • Vertrek: 09.00  Aankomst IJmuiden N Pier 16 45 h. Log: 41 zm Totaal 107 zm.
  • Wind W 3-4  later afnemend tot W 1-0
  • Weer: 21 - 25  gr. C. Zonnig, af en toe een wolkje.

Maandag 18 juli om 8 uur opgestaan, krantje gehaald en om 9 uur voor en achter voor een klein tochtje naar Den Helder. Bij het uitvaren van de haven, zeilend, werden we bijna aangevaren door een brute Contest 40 "Basta". De huurboot (denk ik) voer achter ons en vond toch opeens dat hij ons in moest halen en ook nog de de groene ton aan SB moest houden. Onzin want met HW staat er 4 m. water. Dus scheurde hij op minder dan een meter aan SB langs ons, motor op vol vermogen. Daarachter het zusterschip "Mas y Mas" (what's in a name...) die gelukkig wel netjes vaart minderde.

Maar ja, met een hele grote vlag van de KRZV De Maas kun je je kennelijk asociaal vaargedrag veroorloven!

Er stond een mooie W-wind en vlak voor de havenmond van Den Helder besloten we om toch naar IJmuiden te zeilen. Nog even uitwijken voor de TESO veerboot (aandelen kunnen sinds de oprichting in 1908 uitsluitend gekocht worden door vaste inwoners van Texel, een zeer lucratieve belegging.

In het Schulpengat en Molengat stond de stroom flink mee en maakten we 7 kt over de grond, heerlijk zeilen.

Maar eenmaal ter hoogte van Egmond kromp de wind en viel later helemaal weg. De stroom was inmiddels ook gaan tegenlopen (natuurlijk te laat van Oudeschild vertrokken voor deze tocht)
en de motor moest nog twee uurtjes aan.

Omdat oudste dochter Sandra nog tot zaterdag 23 juli in Nederland blijft, besloten we om het schip de rest van deze week bij WSV IJmond te leggen en nog een paar dagen naar huis te gaan.

Doorzeilen naar Scheveningen was geen fraaie optie, want de komende dagen snikheet en dinsdag weinig wind. En de jachthaven van Scheveningen is 's zomers niet onze favoriet om een paar dagen te liggen, want druk, duur, stapelen en apart rosé/blasé  publiek.
WSV IJmond is een erg vriendelijke jachthaven in Zijkanaal C. Mooi beschut, schappelijke prijs, prima kantine en goede busverbinding naar Amsterdam Sloterdijk.

Om 17.15 h. bij de Zuidersluis van IJmuiden. er lagen 3 jachten aan de wachtsteiger. Het bleek dat de brug niet draaide tijdens spitsuur, 16.00 - 19.00 h. vanwege de afsluiting van de Velsertunnel. Nou, veel verkeer kwam er niet overheen op deze zondagmiddag, maar goed, de sluismeester houdt zich aan de instructies van een belangrijk persoon: De Directeur van het Openbaar Lichaam Centraal Nautisch Beheer, tevens Rijkshavenmeester. Voor schepen met doorvaarthoogte minder dan 5 m. en sleepboten werd er natuurlijk wel geschut.Om 19 uur draaide de brug weer en konden we naar binnen schutten.

Na de sluis in klein konvooi het Noordzeekanaal op. Alle grote jachten moesten nog flink vaart maken om op tijd bij de Oranjesluizen te zijn, maar wij konden na een uurtje SB uit, door de brug, naar de jachthaven.

Op het terras van de WSV een paar erg lekkere  IPA "tieten" biertjes van brouwerij 'T IJ gedronken en aan boord nog wat nasi klaargemaakt.

Oordoppen in, want de WSV ligt onder de aanvliegroute van de polderbaan, en voldaan naar bed.

Dindagmorgen 19 juli niet te laat op, want het werd een hete dag. Schoon schip maken, nog een koffie op het terras en met OV via Amsterdam Sloterdijk naar huis. Sandra was heel blij ons weer te zien en de komende dagen gaan we nog wat leuke dingen doen, voordat we zaterdag via Scheveningen en Stellendam naar Zeeland zeilen waar we met vrienden hebben afgesproken.

1. Hoi Albert en Ineke
    Ik heb net met veel plezier al je verslagen gelezen. Wellicht kan Albert op de najaarsbijeenkomst iets over zijn nautisch culinaire kunsten met Indische achtergrond vertellen. Nasi met raasdonders... .... ...