vrijdag 15 juli 2016

Dag 4 en 5 - Zomervakantie 2016 - Harlingen, Oudeschild

• Harlingen - Oudeschild
  • Vertrek: 06.00 h. door de Tjerk Hiddes sluis. Aankomst Texel 12.30 h.
  • daglog 32 zm, totaal 66 zm.
  • Wind NW 4-5 later krimpend W 2-3
  • Weer: 19 gr. C. Bewolkt tot half bewolkt, af en toe lekker zonnetje

Dag 4, donderdag, bleven we zoals gepland in Harlingen. Rustig ontbijten, krantje lezen, boodschappen op de (rommel)markt en koffie met een broodje. Aardig museum in Harlingen, het Hannemahuis, met leuke presentaties van o.a. de oude jeneverstokerij.

Op de Marine Traffic App zagen we de Jan van Gent, met Gonnie en Joost, van Oudeschild over de Texelstroom vliegen met 8 kts.Toch mooie uitvinding dat AIS, we gaan er over nadenken.

Rond borreltijd naar de Jan van Gent in de Noorderhaven en zoals altijd gezellig over zeilen en het leven gepraat. Gonnie en Joost vertrekken vrijdag naar Ameland over het wad.

Dag 5, vrijdag 15 juli vroeg op om bij HW Harlingen naar Texel te zeilen. Om 06.00 h. met slaapoogjes, in de Tjerk Hiddes sluis, het schutten ging, zoals altijd, erg vlotjes.

In de haven de zeilen gezet, grootzeil met 1 rif en alleen de keerfok, want de voorspellingen waren NW 5 en dat klopte ook. Over de Boontjes met 6 kts naar Kornwerderzand, daar kwam de zon door en kakte de wind een beetje in en kromp naar W, dus kruisen op de Texelstroom.

Een heerlijke tocht, knobbelig zeetje, mooie luchten en bij de scheidingston naar het Scheurrak kon het rif er uit en werd het tijd voor de broodjes uit de wachttrommel.
Het viel ons op dat er steeds meer percelen met hangcultuur mosselen komen, althans we denken dat, maar misschien is het iets anders:

Met nog 3 zm te gaan viel de wind weg en had ik spijt dat ik niet alles had klaargemaakt om de kluiver uit te rollen. Maar goed, met 3 kts kwamen we nog net bij kentering aan in Oudeschild. We liggen aan de zelfde, nu bijna lege, steiger als 2 weken geleden, maar toen met 12 NB24's !

's Avonds een hapje eten bij de Compagnie, dat viel tegen. Twee weken geleden was het erg goed en hebben we daar met zo'n 22 man en vrouw prima gegeten, nu was het niet best. Ook de serveerster werkte niet echt mee, " Uitgegeten ?" kon ze nog net over haar lippen krijgen en begon met afruimen. Seizoenswerk, lange dagen, tja .....

We blijven een paar dagen op Texel, morgen fietsen huren en lekker relaxen.