donderdag 20 augustus 2020

• Vertrek : 15.00 h. Aankomst meerboei Heeg 18.15 h
  • Wind: ZW 1-2 later in de buien NW 5
  • Weer: Bewolkt, dreigende buien met onweer,  22 gr.C
"We are back"!  Na een tropen- en trouwpauze van 3 weken vertrekken we om 10 uur uit Leidschendam. Geen tussenstop in Almere, want de oudste dochter voelt zich beroerd en je kunt in deze tijden geen risico nemen.

De Schone Waardin ligt er prima bij. Jaap heeft het instrumentenpaneeltje van het zonnepaneel weer aangesloten, dus we kunnen weer zien hoeveel Amperes en Watts er opgewekt worden
Rond 15.00 h. vertrekken we, de buienradar geeft aan dat we het tot een uur of zeven droog houden, tegen die tijd liggen we wel ergens afgemeerd.

Een van onze favoriete Marrekrite plekken, de Holle Grêft, aan de zuidkant van het Sneekermeer, is niet toegankelijk vanwege woekerende berenklauw. Rotplant !

Halverwege de Jeltesloot draait de wind naar NW en ziet de lucht er dreigend uit. We proberen af te meren aan een haventje vlak voor Heeg, maar alles vol. Dan maar stevig doorvaren en een meerboei zoeken. Net op tijd pikt Ineke de voorlijn door het oog en liggen we vast. Nog geen 10 min. laten barst de bui los. Heerlijk als je dan veilig in de kajuit zit....

Na een kwartiertje buiengeweld klaart het snel op, de wind gaat liggen en in het zuiden verschijnt een regenboog.

We kunnen nog tot laat buiten zitten en eten met smaak de snijbonenstamppot met droge worst en balletjes gehakt van slager Spijkerman op.
Het tweede deel van de zomervakantie 2020 is echt begonnen !

Dinsdag 18 augustus - Opkruisen met een NB24 is monnikkenwerk
  • Heeg - Workum 12 zm Totaal 204 zm
  • Vertrek : 11.00 h. Aankomst Workum 14.30 h
  • Wind: ZW 3
  • Weer: Half bewolkt, opklaringen,  23 gr.C
Het is heerlijk relaxed aan zo'n meerboei. 's Avonds genoten van de zonsondergang boven Heeg en later de sterrenhemel (met nog steeds Jupiter en Saturnus laag aan de oostelijke hemel)

Het is een gezellige drukte op het Heegermeer. Overal zie je zeilscholen bezig met Pico's, Optimisten en ander klein spul. Het midden en zuiden van Nederland heeft nog schoolvakantie, de zeilscholen varen er wel bij.

Het bevalt ons uitstekend aan de Marrekrite meerboei en van ons mogen ze er op veel andere meren en plassen nog een stel neerleggen.

Maar we moeten verder, we willen vandaag nog naar Makkum.
Maar dat valt tegen. Er staat een harde ZW wind en bij alle goede eigenschappen die een North Beach heeft, scherp aan de wind varen is er niet bij. We beginnen vol goede moed aan de kruistocht over het Heegermeer, maar het schiet echt niet op. Is het waterschap soms water aan het binnen later uit het IJsselmeer en hebben we stroom tegen ? De plotter geeft kruishoeken van 30 gr..... Dat schiet niet op, maar we hebben ook geen zin om op de motor aan te zetten
Naar Workum is het wel bezeild, dus ons plan verandert. Nu naar Workum en morgen met de eerste schutting van negen uur naar buiten richting Kornwerderzand en via het Zuidoostrak naar Vlieland.

Heerlijk zeilen door meertjes, vaarten en sloten. De bruggen in Workum werken mee, maar het is er erg druk met uitgaande en ingaande boten. Wat een gedoe bij die bruggetjes, we zijn blij als we om half drie afmeren in de gemeentelijk passantenhaven.

Ineke vindt het tijd voor een siesta, Ap doet wat boodschappen (de slager is weg uit het centrum, de groentehal is dicht, dat schiet lekker op...).

Ineke amuseert zich met een fuut met kuikens, Ap schilt de aardappelen, we gaan nog een ijsje eten bij de Italiaan, de douches zijn hier uitstekend, kortom, ook dag 2 van de vakantie verloopt relaxed.