donderdag 27 augustus 2020

2020 Augustus - Zomervakantie dag 25 en 26 - Verwaaid en Folklore in Enkhuizen

Dinsdag 25 aug. en Woensdag 26 aug.  -  Storm raast over West Nederland

Dinsdag.

Het waait 's morgens al Z 5-6 en het regent af en toe. Na een laat ontbijt maken we een wandeling naar de stad, langs de Dromedaris natuurlijk en door oude straatjes en steegjes. Van het authentieke Enkhuizen is niet zo veel meer te zien door de vele reclame en schreeuwerige precario in de winkelstraten. Maar er zijn ook nog mooie straatjes.

Ineke koopt een paar mooie Ecco sandalen bij de plaatselijke schoenenwinkel, we doen wat inkopen bij de HEMA en eten een Surinaams broodje. Ap heeft z'n Brompton meegenomen en gaat bij de AH om boodschappen en Ineke wordt naar de verkeerde jachthaven gestuurd door een goedwillende mevrouw, komt bij het NS station uit en loopt 4 km om.....

Het is weer wat harder gaan waaien. De Compagniehaven loopt aardig vol an alle vrije boxen zijn bezet. Bij het havenkantoor lopen 5 grote zeiljachten binnen. Op elk jacht vier Duitze mannen, ze komen met de huurjachten uit Lemmer en het afmeren/stapelen aan lager gaat niet helemaal zonder schade. Maar, eerlijk is eerlijk, er valt geen onvertogen woord !

Vanaf de 1e verdieping van het havenkantoor heb je een mooi zicht op de haven en de steeds wisselende wolkenpartijen.

De Schone Waardin ligt in een boxje aan de C steiger. Alles stevig vastgebonden en een extra landvast op de middenbolder. Laat de storm maar komen.

's Avonds volgen we natuurlijk de waarnemingen op radio en tv. Bij IJmuiden staat al een paar uur een W 9 en die zomerstorm zal de hele nacht door blijven staan. Achter ons schiet een rolgenua los. Voordat de bemanning er erg in heeft zitten er al flinke scheuren in.

We vinden het eigenlijk wel heerlijk om weer eens een storm mee te maken, het is alsof alle klamme hitte weggeblazen wordt, ook uit je hoofd ! We blijven tot laat wakker en genieten van dit natuurfenomeen.

En morgen gaan we echt niet fietsen naar Andijk, Marius kan wel een jaartje wachten.

Woensdag.
De storm is zeker niet gaan liggen, de wind giert nog door de verstaging. We slapen lekker uit, gekookt eitje, kwark met aardeien, een sanitaire wandeling, tja je moet er wat van maken.
Omdat we twee weken zonder twee bovenste zeillatten hebben gezeild (had ik niet in de gaten...)  zijn de naden van het zeil bij de tweede leuver een beetje los gegaan. Ap repareert het tijdelijk met 2 lagen spinnaker tape, in Almere komt de zeilnaald (Easy Stitch) er aan te pas.

Rond twaalf uur gaan we naar het Zuiderzeemuseum, 10 min. lopen van de haven. Het meest interessante vinden we de blazer Texel 11, ook omdat de schipper uitgebreid te tijd nam om alles uit leggen en met veel trots en plezier een paar (sterke) verhalen vertelt.
En we wisten niet dat in de bun netten hangen waarin de levende vis in het (zee)water vers blijft.

Het is een mooi schip, helaas mag de schipper door de corona geen tochtjes met passagiers maken.

En de rest van het openluchtmuseum ? Oude huisjes, een oude school, een oud postkantoor, oude werkplaatsen, netten tanen, scharretjes roken, van die dingen die voorbij gaan...

In het restaurant/pakhuis "Amsterdam" serveren ze erg lekkere broodjes hete kip, vast met VOC Rawit pepers.

Na een uurtje of twee hebben we het wel gezien en we lopen terug naar de boot voor een rustmomentje.

's Avonds worden we aangenaam verrast door de prima keuken en attente bediening van de Mastenbar. Het is er vrij druk, lang geen anderhalve meter doctrine, maar we krijgen een tafeltje uit de drukte, met mooi uitzicht op de "Reede van Enckhuizen"

Prima dag, morgen vroeg naar Almere Haven, de voorspelling is dat er 's morgens nog wat NW wind staat.