vrijdag 15 juli 2022

Juni-Juli 2022 - Week 5 Duitse Wadden - 11 juli - Een North Beach kan ook droogvallen zónder wadpoten !!

Maandag 11 juli  en dinsdag 12 juli - Van Juist, met "tussenstop", naar Uithuizerwad en verder naar Lauwersoog.

• Juist - Uithuizerwad - Lauwersoog 53 zm - totaal 180 zm
  • V. Juist 08.30 ( HW - 1 h.)   A. Uithuizerwad 21.30 h.
  • Wind: NNW 1-3
  • Weer: licht bewolkt, later zonnig, 19 gr. C
Het plan was goed doordacht : We vertrekken om 07.30 h. twee uur voor HW. Dan met een rustige NNW wind over het Borkum Watt naar de Burkana haven van Borkum voor een getijstop tot 15.00 h. om dan met de vloedstroom van de Eems naar het Uithuizerwad, of verder, te zeilen.

We vertrekken wat later dan gepland, kan gebeuren. Er stond weinig wind, maar we willen toch zeilen, we maken 4 kts, kan gebeuren. We zeilen rustig langs de prikken op het Borkum Watt, de prikken op een meter of vier aan stuurboord. We missen een prik die meer naar stuurboord staat, kan gebeuren. En we lopen om 10.45 h. vast op een mosselbank, met afgaand water, mag niet gebeuren !

Thuis heb ik al twee jaar alles liggen om wadpoten te maken: bankirai planken, blokken, snap- sluitingen, lijnen. Maar het is er niet van gekomen om alles op maat te zagen en gaten te boren. En ik weet ook niet goed hoe ik dat met aanpakken met die planken en dat droogvallen, we zijn er zelfs een beetje bang voor.....

Het water zakt snel, we liggen muurvast. Ineke is ongerust dat het schip helemaal plat gaat. Maar dat gebeurt niet, een North Beach blijft op haar vlak liggen onder een hoek van 30 - 40 graden, afhankelijk van de ondergrond.

Hoe dat er uit ziet zie je op de volgende foto's

Als blijkt dat we niet verder scheef vallen dan ongeveer 35 gr. ziet Ineke de lol in van dit onverwachte avontuur en gaat boterhammen smeren.

Het is pas om 15.30 h. laag water, dus we liggen nog wel en uur of acht vast. Het schip kan het goed hebben, maar voor de bemanning is het erg oncomfortabel om je te bewegen onder een hoek van bijna 40 gr.
Vanuit  North Beach groeps App krijgen we warme ondersteuning, avontuurlijke ellende schept een band !

Het uitzicht, de geluiden van de stilte, de leegte, de mossels en oesters, het is prachtig, we begrijpen nu het enthousiasme voor droogvallen.
Ik ga weer bij droogval-mentor Jur in de leer. We maken er nu het beste van met een siesta op bank en kuipbank aan de lage kant.

De Titaantje, ook een beetje met de daver in 't hart, laat deze week zien hoe het moet, Kaarsrecht onder de Richel. Peter raapt zelfs een maaltje schelpen voor Spaghetti Vongole ! Zijn we een beetje jaloers.....?

Bij LW kunnen we mooi zien hoe zo'n Duitse prikkenstraat loopt:

Vanaf 16.00 h. begint het water tergend langzaam te stijgen en pas om 19.45 h. komen we los, we liggen op de rand van een hoge mosselbank.

Heerlijk als we weer drijven, we zetten koers naar Borkum, laten de havens rechts liggen en varen door een rustige Fisherbalje, langs het fris rood-wit geverfde Star Wars baken de Eems op.

Op de Eems hebben we 2 kts stroom mee en we zeilen met 6 kts richting Eemswadje, over het diepere gedeelte van de Meeuwenstaart.

Op het Uithuizerwad gaan we bij R 12 voor anker, er staat 4 m. bij HW, wéér droogvallen zal niet gebeuren !

We vieren de goede afloop en de mooie avontuurlijke tocht met een gepast drankje met zicht op de Eems centrale. Een dikke "lonely" zeehond zwemt rondjes rond het schip, de avond valt, het leven is goed.

De volgende morgen gaan we om negen uur anker op en zeilen rustig over de ZO Lauwers, Pieterburenwad en Ludjewad naar Lauwersoog.
Bij de scheidings ton naar Noordpolderzijl gaan twee platbodems naar binnen, het schijnt dat de 32 groene tonnen weer goed liggen.

In Lauwersoog nemen we een rustdag, de wind verwachting voor de komende dagen, WNW 4-5, is niet gunstig om naar Ameland te zeilen. We wachten het rustig af.

1. Ongelooflijk wat een avontuur jullie twee. Dank je wel voor het opschrijven, prachtig godejuutje