zondag 3 juli 2022

Juni-Juli 2022 - Week 4 Duitse Wadden - Langeoog, saai en toch interessant

Woensdag 29 juni t/m vrijdag 1 juli - Langeoog: Fietsen, fietsen en luieren

Langeoog is het 5e eiland van de Duitse wadden. Hierna komt nog Spiekeroog en Wangeroog. Daar gaan we niet meer naar toe, want de langtermij windverwachting zit steeds in het Westelijk kwadrant, en we moeten nog terug ook hé.

Woensdag 29 juni slapen we uit en nemen om 11.00 h. het dieseltreintje van de veerhaven naar het dorpje. Een rit van nog geen 15 min., maar wel afgeladen vol met dagjestoeristen met de veerpont uit Bensersiel, 45 min. varen met de pont

De vouwfiets van Ap kan mee op de trein. Vlak bij het station huurt Ineke een mooie 7-speed Gazelle

We gaan even het dorp in, erg druk met al die dagjesmensen, het winkelaanbod speelt er natuurlijk op in met veel souvenirwinkels en restaurants en "fishkajuten". Bij de Edeka kopen we broodjes en Camenbert en fietsen langs de duinen naar het oosten door een vrij saai, kaal duinlandschap. En er staat een harde oostenwind. Lekker natuurlijk voor de Parel, die vanuit Sylt zo'n 125 zm zeilen naar Thyboron, maar om te fietsen minder geslaagd. Op een bankje in de duinen genieten we van de picknick.

We fietsen nog een half uurtje verder, dan hebben we het wel gezien en draaien naar het westen, terug naar de jachthaven. De Second Wind is inmiddels op Norderney aangekomen.
We volgen via de WhatsApp groep de tochten van Parel (van Sylt naar Thyboron) , Windroos (op de Eider), Kuum (buitenom naar Borkum), Second Wind (Norderney), Madame Rosa (Uitwellingerga), de Waere (bij Kiel) en de Pionier (met nieuwe motor op de Grevelingen).

Ook hier op de eilanden veel dijkverhogingen, de Duitse Deltawerken zeg maar. In de nieuwe zeedijk zit een mooi coupure voor het treintje. Met electrisch/hydraulische vloedplanken. Degelijk !

's Avonds bij laag water maak ik nog wat foto's. Ons schip ( "geen boot, een boot hangt in talies") ligt stevig in de zachte modder, de veerpont wacht op de eerste vaart morgenochtend. Het ziet er vredig uit.

Donderdag 30 juni

Onze Liverpool contactpersoon is gestopt met het regelen van kaarten, dus we worden snel lid van Liverpool FC. Op 4 juli kun je inschrijven voor wedstrijden, spannend of het lukt.

De sanitaire voorzieningen zijn hier uitstekend, met SEP kaart. Op de brede steigers water en stroom, prima haventje.
Tien minuten fietsen van de haven ligt de Isenecker Marktplatz, mooie supermarkt met veel (biologische) groente. Wel stervensduur die groente hier.

Broodjes, kaas, sapje, banaan, we gaan naar het strand.  Er zijn veel duinovergangen, we kiezen er eentje uit en komen op een bijna verlaten strand. Wat een leegte, in de verte een paar FKK badgasten en verder helemaal niets, alleen zand, water en lucht.

We zijn niet echt strandmensen, Ineke zoekt "zeldzame" schelpen (rechts op de foto) Ap graaft een zitkuil en leest de digitale Volkskrant.

Het water is nog te koud om te zwemmen, het is hoog water dus ook geen lekker binnenmeertje voor de zandbank. Na anderhalf uur fietsen we weer terug. Plan was om naar de oostpunt te fietsen, maar de oostenwind wordt steeds harder. Om een uur of drie zijn we terug bij het schip, tijd voor een siesta.
Even later wordt er geklopt, Kees en Lydia ( ex NB24 Kompaan, nu NK28, Kia Ora) zijn vanuit Wangeroog naar Langeoog gezeild.
Dat wordt een gezellig borreluurtje bij hen aan boord !

's Avonds hebben we zin meer om te koken, broodje omelet is ook prima.

Vrijdag 1 juli
Wind en regen, dat is voor vandaag voorspeld. Maar het valt mee met de regen.
Langeoog is een saai eiland, het stadje is aardig, maar met veel dagjesmensen. Naar het oosten liggen lage en hoge duinen, maar bijna geen boom te bekennen.

Historisch is het een interessant eiland. In WW2 lag hier een groot militair vliegveld, met 50-60 Messerssmits om de geallieerde bommenwerpers te onderscheppen, onderweg naar Bremen en Hamburg. De wegen naar de haven zijn dan ook breed, kaarsrecht en van beton.

Langeoog had toen 1200 inwoners en er waren 6000 militairen gelegerd. En elke maand kwamen er 600 hitler jugend op "vakantie" dus militaire training.
In 1944 hebben de geallieerden het vliegveld plat gebombardeerd. Ook de havenwerken, steigers, etc.
Van het grote vliegveld is nog een klein landingsbaantje voor Cessna's over. De rest is met zand en aarde opgehoogd en ingezaaid met gras. Zie je niks meer van.

's Middags gaan we een broodje garnalen eten bij Treffpunkt, aangeraden door kenners in de haven.

Kijk, dat zijn nog eens Brötchen Nordseekrabben, frietje er bij, gezonde hap, en we hoeven vanavond niet te koken.
Naast de broodjeszaak ligt de warme bakker, met lekker volkorenbrood en Bütter und mandeln kuchen. Voor morgen onderweg

Ineke levert haar fiets in en gaat met de trein van 16.00 h. terug. Ap rijdt nog even langs de Edeka om boodschappen voor morgen, als we in Norderney aankomen.

's Avonds een wijntje en kaasjes aan boord met Lydia en Kees. Altijd gezellig. Zij willen morgen mogelijk naar Borkum zeilen, over 4 wantijen. Wij doen het rustiger aan en gaan naar Norderney.