donderdag 21 juli 2022

Juni-Juli 2022 - Week 5 - Zoutkamp

Vrijdag 15 juli - maandag 18 juli - Fietsen rond Zoutkamp en nieuwe koelwaterpomp

Vrijdag 15 juli
Van Stropersplaat naar Zoutkamp is maar een kort stukje zeilen. We blijven een paar uurtjes liggen op Stropersplaat, lekker rustig. Rond twee uur varen we met alleen de kluiver door de vroegere uitlopers van de Lauwerszee naar Zoutkamp en rond drie uur meren we af in een box van jachthaven Hunzegat. Prima jachthaven, vooral kleinere zeil- en motorboten en een gemoedelijke sfeer. Havenmeesters zijn het vrolijke echtpaar Esther en Pieter.

De koelwaterpomp die we bestelden bij Abma is aangekomen. Pieter is een goede technicus, die zelf motoren (Solé) inbouwt.

. Zaterdag om half elf heeft ie tijd.

Ap pakt de Brompton en gaat om boodschappen bij de Spar.  Zoutkamp is een aardig dorp, tot de afsluiting van de Lauwerszee een bedrijvige vissershaven met rond de 15 garnalenkotters en een paar viskotters. Die liggen nu in Lauwersoog. En Zoutkamp lijkt een vrij christelijk dorp te zijn waar de brug bedient wordt met bijbelsignalen.

Verder is Zoutkamp vrij toeristisch, met een paar campings in de buurt, een visserijmuseum, een palingrokerij en veel fietsroutes. En een gerestaureerde kalkoven uit 1885. Van opgeviste schelpen werd ongebluste kalk gemaakt.

Zaterdagmorgen 16 juli is Pieter een uurtje bezig om de koelwaterpomp aan te sluiten. Een paar olieleidingen zijn gecorrodeerd en raadt ernstig aan om de motor een grote revisie te laten geven bij Abma in Sneek. Ik maak gelijk een afspraak, eind juli is ok "leg het schip maar een weekje voor de deur, dan komt het in orde" Altijd lekker praktisch die Friezen.

Ineke huurt een mooie Gazelle en we maken een informatief rondje.

Om alle avonturen ( ongewild droogvallen, koelwaterpomp) te vieren maken we een afspraak bij de Oude Sluis voor een 5-gangen verrassingsdiner van Sytze met wijnarrangement van Famke.
Nou, dat is smullen, we werden verzocht om 18.30 h. te komen "om genoeg tijd te hebben"
Het was heerlijk, met amuse, entrada, garnalen cocktail (want in Zoutkamp), tussengerecht (Steak tartare), hoofdgerecht (prima ossobuco), tussen ijsje, dessert, dessertwijn. Vergezeld van lekkere wijnen ( o.a. Armas de Guerra, El Abasto Mendoza, Montes Carmenere, en nog een paar), met vakmanschap gepresenteerd door Famke.

De eigenaar, Sytze, loopt rond in korte broek en T-shirt, ook de kelner is apart gekleed.
Rond half tien lopen we een beetje wankel terug naar de jachthaven. Zelden zo uitgebreid en lekker en informeel gegeten in een restaurant.  *****

Zondag en maandag maken we lange fietstochten. Mooi gebied en je kunt goed zien dat het ooit een waddengebied was én dat er in de loop van eeuwen eel veel aan landwinning gedaan is. Veel binnendijkjes, mooi vlak landschap en veel tarwevelden. En een zebra !

We komen langs de "Theefabiek" meteen mooi uitnodigend terras en heel lekkere Earl Grey. Daar koopt Ineke een pakje extra van, samen met een theehouderfilterding.

Verder naar de Borg Verhildersum, een statige borg, aangekocht door de gemeente en nu een mooi museum. Je mag door alle vertrekken vrij rondlopen, wat een ingehouden pracht en praal !

De borg is een paar geslachten bewoond geweest door de jonkheren Tjarda van Starkenborgh. Een hoofdstuk tijdens de rondleiding is gewijd aan de rol van de familie in de slavenhandel "Jonkers en Slavernij, Bitterzoet Erfgoed".

Het leukste van het bezoek vinden wij het Arbeidershuus. Nog ingericht zo als de laatste bewoners het huisje rond 1950 verlaten hebben.

Terug hebben we een stevige westenwind tegen en we komen uitgeput aan, toevallig precies bij de pizzeria, mét mooi terras. Lekkere Amatriciana, lekkere pizza.

Maandag fietsen we richting Dokummer Nieuwe Zijlen, daar ga je met het schip door de sluis als je van Dokkum naar het Lauwersneer vaart.
Leuke fietstocht over mooie smalle fietspaden door een (ex) kwelder landschap.
In het begin van de route ziet Ap een heel groot perceel met Teff, het Ethiopische graan met hele kleine korrels, dat gebruikt wordt om Injera te maken. Teff wordt ook in Europa populair want glutenvrij en hoog ijzergehalte.

We hebben weer wind tegen, vlak bij de sluis staat een mobiele kibbeling truck. Tja, toch maar gedaan, maar echt heel lekker was het niet.

Nog even naar de sluis, altijd leuk om motorbootjes te zien stuntelen, zenuwachtig door een boze sluiswachter.

Op de terugweg lekker wind in de rug, in de Kolumerwaard grazen Konik paarden en Schotse hooglanders.

Tijdens onze fietstochten door het Gronings landschap zien we weinig van de boerenprotesten. Hier en daar een omgekeerde Nederlandse vlag, dat is het wel zo'n beetje.

We sluiten deze korte vakantie in Zoutkamp af met een typisch beeld van het landschap: uitgestrekt, mooie wolken, recht en  symmetrisch. Het bevalt ons wel in Groningen !