zaterdag 27 juli 2019

2019 Zomervakantie - Dag 5 - Mooi zeilen naar Oudeschild

Vrijdag 26 juli -  Vroeg op om vanaf Harlingen nog 4 uur stroom mee te hebben naar Texel

• Franeker-Oudeschild 25 zm - totaal 58 zm
  • Vertrek : 05.50 h.  Aankomst  13.15 h. .
  • Wind: OZO variërend 2 tot 4
  • Weer:  Zonnig, heet, 32 gr. C.

De wekker gaat om kwart over vijf. Snel douchen en koffie zetten en om vijf voor zes liggen we voor de Frisiabrug. Tien minuten wachten, nog steeds dubbel rood. Dan maar op VHF 80 de brugwachter oproepen: " Ohoo, u ligt al te wachten, sorry, ik ga gelijk draaien". De brug ligt er mooi bij in het morgenrood.

Verderop nog een brug, die draait direct en verder naar Harlingen langs industrieterreinen, sloopschepen, schroothandelaren, kortom een weinig inspirerend landschap.
Vlak voor Harlingen tanken we 28 l. GTL bij Multiship, mooie self-service.

DE Tjerk Hiddes sluis schut vlotjes als altijd en om kwart voor acht kunnen we in de veerhaven grootzeil en fok zetten. Door de Boontjes met halve wind naar Kornwerderzand.
Op de Boontjes varen we een oude bekende op; het skûtsje Vriendschap van onze vrienden uit de tijd in Nicaragua Bernard en Coby. Maar geen van tweeën is aan boord. Bernard begint aan een reis van Ecuador naar Nieuw-Zeelanin het zeiljacht van een van hun zoons.

Bij Kornwerderzand gaan we de Doove Balg in en varen we met uitgeboomde kluiver en grootzeil met bulletalie. Met flink stroom mee maken we nog 6 kts.

Het is zeer relaxed varen zo, Ineke neemt wat rust en maakt later een uitgebreide studie van de route.

Ter hoogte van de mosselpercelen van Breezand gaat de stroom tegen lopen, eerst nog 1 kt en een uurtje later 2,5 kts. Dat was ingecalculeerd, we lopen nog maar 3 kts over de grond.  Maar het goede nieuws is dat er zeker 20 zeiljachten richting Kornwerderzand of Scheurrak op ons af komen, er zijn dus weer boxjes vrij in de jachthaven.

Hangcultuur mosselen
We zeilen nog een uurtje door, maar als de wind afneemt gaat de motor een uurtje bij. Om 13.00 h. zijn we bij Oudeschild. Er wordt hard gewerkt aan het verhogen en versterken van de dijken tot (meer dan) Deltahoogte.  Opperkoning RWS heeft gekozen voor erg lelijke, lichtgrijze betonnen dijkbedekking. Kan dat nu niet anders vraag ik me af, de bovenste helft met gras (en schapen) is wel zo vriendelijk.

Om kwart over 1 meren we keurig af in een lege box aan de NB steiger. Aan het eind van de middag loopt de haven vol met jachtjes die uit Den Oever komen, hier en daar liggen ze nu driedik.

De rest van de dag gaat zeer relaxed voorbij, het is 33 gr. C. en weinig wind, dus iedereen is aan het klooien met zonnezeiltjes, lakens,  grote handdoeken, Watski zonneschermen, etc. Het helpt allemaal weinig.

De beslissende etappe van de Tour wordt geneutraliseerd na de Col de l'Iseran wegens enorme hagel en sneeuw in de vallei van Val d'Isere. Bernal krijgt de gele trui, pech voor Kruiswijk, die had de laatste col al 8 keer beklommen als training en wilde hier z'n slag slaan.

Ineke gaat langs bij de havenmeester, Euro 39,- voor drie nachten plus Euro 12,-  toeristenbelasting.
Vanwege de overlast (niks van gemerkt) door de dijkwerkzaamheden krijgen we een grote Oudeschildse koek met amandelspijs.

's Avonds rond 8 uur steekt er een verkoelende wind op en maken we de Hema nasi en bami klaar. Rode peper er door, goed te eten. 's Avonds staat er een heerlijk windje en hebben we een fijne avond in de kuip.

De voorlopige plannen voor de komende dagen: vanaf maandag 29 juli een lekkere westenwind, we willen naar Ameland via Harlingen en het Kimstergat. Maandagmiddag rond twee uur naar Harlingen WSV.
Het Kimstergat is dinsdag tussen 08.00 - 10.30 h. op het wantij diep genoeg (98 cm) voor een North Beach. Westenwind, dus nog een beetje opwaai. We kunnen dinsdag met de eerste schutting van 06.00 h. door de sluis. Woensdag en donderdag lekker fietsen op Ameland
Vrijdag 2 augustus heel de dag (en avond en nacht) is het Roggefestival op Ameland, dat willen we natuurlijk niet missen.