dinsdag 30 juli 2019

2019 Zomervakantie - Dag 9 - Een mooie tocht naar Terschelling

Dinsdag 30 juli -  Via Scheurrak, Omdraai, Inschot en Schuitengat naar Terschelling

• Oudeschild - Terschelling 32 zm - totaal 90 zm
  • Vertrek : 06.30  h.  Aankomst  13.15 h. .
  • Wind: eerst Oost 4-5 later ruimend naar ZO 2-3 en Zuid 2
  • Weer:  Zonnig, 23 gr. C.

Een klassieke, fijne waddentocht naar Terschelling. De wekker gaat om kwart over vijf, maar het lukt ons niet om op tijd te vertrekken. Om half zeven zijn we in de vissershaven en hijsen grootzeil en fok. De windmeter bij de haven geeft oost 5-6 aan, we steken een rif in het grootzeil. Eenmaal buiten varen we met een knik in  de schoot met 6 kts richting Scheurrak. Halverwege het Scheurrak gaat de stroom tegen lopen, toch een uurtje te laat vertrokken. Dan maar even de motor bij tegen die OZO wind. In de Omdraai ook de kluiver uitgerold, rif uit grootzeil en met een lekker vaartje naar het Inschot. Daar krijgen we weer 2 kts stroom mee en met grootzeil en uitgeboomde kluiver te loevert lopen we 6 kts.

Vlak ten westen van het visgebied bij Inschot 9 komt een platbodem rechtdoor van Vlieland over de "Parel" route, dat gaan we een andere keer doen, op Vlieland is het nu voller dan vol.

Het is opvallend rustig, later horen we dat de brug van Kornwerderzand al twee dagen nauwelijks draait. Er lagen jachten soms 12 uur tussen sluis en brug te wachten. Dat verklaart een hoop.

Een garnalenkotter maakt voor onze boeg een paar trekjes.

En de snelle catamaran veerboot van Vlieland loopt vlak voor ons over.

Onder het eilandje de Richel liggen een stuk of 8 platbodems te wachten tot ze droogvallen.  De jeugdige passagiers van de tjalken lopen al op de droogvallende platen.

Bij de Richel geen zeehondjes. In het Inschot heeft Ineke er drie zwemmend gespot (de zeehondjes zwemmen, Ineke niet....), dan zijn ze het mooist.

We draaaien het Schuitengat in, kluiver weg en motor bij. Er staat 2-3 kts stroom tegen in het smalste gedeelte. Een paar tonnen verder zwakt de stroom wat af en kunnen we weer zeilen, de wind ruimt  verder naar zuid 2. De Brandaris ligt er weer mooi bij.

In de jachthaven liggen de scheepjes 2-3 dik aan de kleine boten steiger. We vinden een plek als nr. 2, naast een Marieholm met een aardige solo zeiler uit Broekerhaven.

Mooie tocht, prachtig weer, Ineke beetje zeeziek in het Scheurrak met wind tegen stroom golven.
Tijd voor een siesta.

's Avonds een mooie wandeling, nog even langs de BS3, de vissermansschouw die ooit van Margreet en Geert was en nu door hun kinderen wordt gebruikt. Maar ze waren niet aan boord.
Vanmiddag was het nog uitgestorven aan de "bruine vloot" steiger. Nu liggen er zeker 15 tjalken. Bij sommige zal ik nooit opstappen, zo oud en verwaarloosd ziet het er uit. Maar Duitse schoolkinderen vinden het prachtig.

Bij "De Walvis" , een aardig restaurant aan het Groene Strand een lekkere carpaccio en makreelsalade gegeten. Met frites ! Mooi uitzicht, de zon gaat langzaam onder, genieten !

Bij de jachthaven staat het ingenieuze kunstwerk "de getijdenwijzer".Het geeft door een grote vlotter in het water en een balansarm aan of een ondiepte te bevaren is voor een schip met een diepgang van max. 1 m. Ooit ontworpen voor Oerol en nu gelukkig permanent.

1 uur voor HW Harlingen is het Kimstergat nog niet te bevaren. maar b.v. het Oosterom en Blauwe Slenk (doen we morgen) wel.

Er is onweer op komst, we gaan naar het schip, ruimen alles op, luiken dicht en afwachten wat er komt.