donderdag 1 augustus 2019

2019 Zomervakantie - Dag 10 - Gereefd en snel naar Ameland

Woensdag 31 juli -  Klassieke route langs de Blauwe Balg / Robbenplaat naar Ameland

• Terschelling - Ameland 23 zm - totaal 103 zm
  • Vertrek : 06.00 h.  Aankomst  11.15 h. .
  • Wind: ZW 4-5 , vlagerig
  • Weer:  Bewolkt, op het einde van de ochtend buien, 21 gr. C.

Het weer voor de komende dagen wordt bepaald door depressies en buienlijnen. Voor vandaag ziet het er tot het middaguur goed uit: een stevige zuidwesten wind, niet al te koud en droog tot het middaguur. En we willen graag naar het "Roggefestival" a.s. vrijdag en de ervaring leert dat je dan een paar dagen eerder in de haven moet zijn om nog een redelijke plek te krijgen.

We gooien om 6 uur los en kunnen tien minuten later de zeilen hijsen in de haven. Het lijkt niet hard te waaien, de zon komt op, wat wil je nog meer.
Eenmaal buiten krijgen we te maken met harde windvlagen, snel het 1e rif in het grootzeil. Met fok en gereefd grootzeil ligt een North Beach mooi in balans, we zeilen 5 kts en met twee kts stroom geeft de GPS 7 kts.

De twee wantijen van het Oosterom passeren we met een ruime kielspeling van ruim 1 meter en het is pas twee uur later HW.

Ineke speurt de horizon af op zoek naar de kleine rode tonnen van het Oosterom.

Drie jaar geleden zeilden we de route over de Waardgronden, dat is een kortere route en de zeehonden op de Robbenplaat worden niet "verstoord" .Er lagen toen gele tonnen, maar RWS heeft die vervangen door GPS coordinaten. Het is trouwens een saaie route. Hieronder het kaartje van de route die we in 2016 zeilden.

Maar vandaag langs de Blauwe Balg. Met die ZW wind en voornamelijk stroom mee schiet het lekker op.
Een "surveyschip" loopt ons hard op, maar mindert zowaar vaart als ie voorbij vaart.

Om de (bruine) zeehonden op de Robbenplaat hun verdiende rust te gunnen mag je de Blauwe Balg bevaren van HW -3 tot HW +3. En je mag er niet hard varen, niet stilliggen en niet ankeren.
De zeehondenboot van Ameland houdt zich redelijk aan al deze regeltjes.

En de zeehonden op de Robbenplaat liggen er dik en lui bij. Een schip van de kustwacht vaart achter de zandplaat.

Na de Blauwe Balg komen we in het Borndiep. Daar kan het flink te keer gaan, vooral met harde wind-tegen-stroom situaties. Maar nu hebben we nog het laatste restje vloedstroom mee en met halve wind zeilen we lekker door.

Om 11 uur zijn we bij de haven van Ameland.Er staat een harde zuidenwind en als we de zeilen hebben gestreken komt er een heftige bui over.....

We varen langzaam de haven in, de havenmeester geeft een plek achterin de haven naast twee zeiljachten. Iedereen moet met de boeg naar buiten afmeren en het kost wat moeite en PK's om in het smalle vaarwater de Schone Waardin te draaien. Les geleerd : je kunt beter in dit soort situaties achteruit de haven invaren !

De haven ligt aardig vol met platbodems. Veel grote scherpe jachten zijn er niet, die moeten buitenom varen om op Ameland te komen.

We nemen een lekkere douche en duiken nog een paar uurtjes de slaapzak in. In de loop van de middag lopen er nog een stuk of vijf platbodems binnen die allemaal moeite hebben om met de harde ZW wind te keren. Het gaat soms mis, ook platbodem schippers kunnen stevig vloeken !

Dankzij koelbox en zonnepaneel hebben we nog een maaltje pasta. Sausje er bij met knoflook, ui, rode peper en tomaat, lekker !

's Avonds loopt een grote Feeling 36 binnen. Paniek, de vrouw aan de helmstok krijgt het schip niet gekeerd met de harde zuidenwind en schreeuwt dat ze alleen is met 3 kinderen aan boord. En ze roept dat ze geen kiel heeft (ze komt uit Lauwersoog over de wantijen en is vergeten de hefkiel weer te laten zakken denk ik). Overal komen mannen vandaan met grote stootwillen en een oudere man gaat bij haar aan boord om het roer over te nemen. Na veel geschreeuw en geduw lukt het, meert ze aan en geeft de man die bij haar aan boord kwam aanwijzingen wat hij moet doen.....

Morgen fietsen huren, we blijven tot zondag op dit fijne eiland.