woensdag 7 augustus 2019

2019 Zomervakantie - Dag 14 - Ameland - Naar de vuurtoren

Zondag 4 augustus - Door de duinen naar de vuurtoren op de westpunt

Het is een mooie zonnige dag met een milde NW wind. We liggen aan de steiger met maar 1 boot naast ons. Een vrij oud jachtje met veel achterstallig onderhoud en als bemanning twee jonge Rotterdamse advocaten. Leuke kerels, ze zijn voor het eerst op het wad en krijgen graag wat tips.

Er vertrekken veel jachten, want om 13.00 h. is het HW. Ze gaan bijna allemaal richting Schiermonnikoog en Lauwersoog, een enkeling buitenom naar Vlieland. We bekijken al het gedoe met gepast en ingetogen genoegen. En gaan verder met de zaterdagkrant en andere aangename zaken, zoals een brunch in de kuip, sudoko's oplossen, lezen en korte wandelingen maken.

Gisteren vond Ap in een vergeten luikje achterin de hondenkooi een zeilzak met een nieuwe stormfok. In 2003 aangeschaft op advies van Jan Derks, na een stormachtige overtocht uit Lowestoft. Met dubbel gereefd grootzeil en de stormfok ligt de NB24 mooi in balans. Het zeiltje hebben we 1 keer uitgetest en is daarna, als een vergeten groente, in het luikje terechtgekomen. Het ziet er nog prima uit, maar of we het ooit gaan gebruiken ? Als zonnescherm misschien...

Rond 3 uur gaan we fietsen. We willen gaan picknicken in de duinen met verse broodjes. Dat is nou jammer, zowel Jumbo als Spar gaan 's zondags om 12 uur dicht.
Bij restaurant de Heksenketel zien we een tafeltje in de schaduw. Ap bestelt een pannenkoek met spek en Ineke een broodje "gezond". Gigantisch groot en erg gezond...

Het dorp is (opnieuw) bezet door minstens 200 Duitse schoolkinderen, in groepjes van 8 op vossenjacht. Het gaat er vrolijk en gedisciplineerd aan toe.

We gaan fietsen langs het mooie duinpad, je komt er een enkele eenzame (E-) fietser tegen, verder mooi en stil.

Bij de oostpunt is weer een stuk duin opgeofferd aan de projectontwikkelaars van Roompot. Nieuwe huisjes en een activiteiten complex met zwembad, speeltuin en de onvermijdelijke springkussens.

Het is zes uur als we onder de vuurtoren Bornrif staan. Een fraai staaltje staalbouw.
De vuurtoren werd in 1880 gebouwd, in opdracht van Koning Willem III. De toren is ontworpen door Quirinus Harder en werd gebouwd door gieterij Nering Bögel in Deventer. De afzonderlijke segmenten zijn naar Ameland verscheept en ter plaatse op elkaar geplaatst.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een nieuw, zwakker licht op de toren. Hierdoor kreeg de toren de naam "Schemerlamp". In 1952 werd er een nieuw sterker licht geplaatst. Dit licht heeft een sterkte van 4.400.000 candela.
Sinds eind 2004 is de toren eigendom van de gemeente Ameland en sinds 26 maart 2005 is de toren weer voor toeristen toegankelijk. De toren wordt als expositieruimte gebruikt. Bovenin is een werkkamer ingericht zoals deze vroeger door de vuurtorenwachter werd gebruikt.
De vuurtoren is 55 meter hoog en telt 15 verdiepingen. De trap naar boven heeft 236 treden, exclusief de treden naar de top. Het optiek is afkomstig van de voormalige oude vuurtoren van Ouddorp

We fietsen naar de meest westelijke duinovergang en lopen een paar kilometer over het stand naar standpaviljoen Sunset.

De KNRM strandbrigade heeft nieuw materieel.
Het strandpaviljoen heet nu "Beach Club Sunset " en staat vol met lounge-achtige banken en kussens en zit vol met lounge-achtige gasten.
We vleien ons neer op de kussens en vieren de laatste dag Ameland met een uitstekende rosé en een Heineken biertje. We vermaken ons met het mooie uitzicht en de OSM gasten.
Met de verrekijker kun je de zeehonden op de Richel zien liggen, de loungegasten hebben daar geen interesse in.
Het is een mooie strandtent, die we in 10 jaar hebben zien veranderen van Frites/Kroket naar Coquilles St. Jacques.

We fietsen nog een stuk door het bos op de westpunt. De wind is gedraaid naar oost. Fijn, weer wind tegen. Ik kan me niet anders herinneren dan dat we van Nes naar Hollum en terug altijd tegenwind hadden, echt ieder jaar dat we hier aanmeerden. Flink stoempen dus op de huurfietsen (met matig zadel) en om tien uur zijn we bij de jachthaven.
Terug aan boord wacht een pan met nasi en een gebakken eitje en een koude Pinot Grigio.

Morgen om tien uur vertrekken we naar Harlingen over het Kimstergat.