zondag 25 augustus 2019

2019 Zomervakantie - Dag 34 - Norderney naar Borkum

Zaterdag 24 augustus - Een "gentlemens ride" naar Borkum en een leuke ontmoeting met de NB 29 "Mesdag"

• Norderney - Borkum 21 zm - totaal 245 zm
  • Vertrek : 13.00 h.  Aankomst 17.30 h
  • Wind: Oost 2, afnemend tot windstil, later ONO 3
  • Weer: Zonnig, 24 gr. C.
De fietsen hoeven we pas om 11 uur in te leveren, we maken er nog een
semi-actieve morgen van.
Geen ontbijtje bij de Hema, maar een prima ontbijt bij het Cafe am Hafen van de Edeka supermarkt.

We doen nog wat laatste boodschappen, paar aardigheidjes voor de kinderen en verse broodjes.
Het is schitterend weer en we fietsen nog een stuk langs de boulevard. Aan de overkant van het Busetief ligt Juist te ontwaken.

Een grote groep badgasten is op het strand enthousiast aan de ochtendoefeningen bezig.
Ze klappen regelmatig voor zichzelf, dus zullen ze het wel goed doen...

Het is heerlijk hier en op een van de vele bankjes (het is tenslotte een kürord) genieten we van het uitzicht over zee. De Nederlandse vlag  hangt ondersteboven.
Ap mijmert weer over een appartementje op de boulevard van Vlissingen met mooi uitzicht op de Westerschelde. (en met een grote klassieke groene Sailor marifoon standby op kanaal 14).

We fietsen nog een stukje door de duinen en leveren de fietsen in. Vlakbij staat het Watt Welten Besucherszentrum. Wij denken als Hollanders natuurlijk dat de entree gratis is, maar nee hoor, Euro 7,50 p.p. Ap loopt even naar binnen, niks bijzonders, maquettes, aquaria met schelen, etc, maar wel een mooie luchtfoto van Norderney.

Om  half een zijn we terug in de jachthaven, maken het schip en onszelf zeilklaar (en maken koffie en broodjes) en precies om 13.00 h. varen we in het havenkanaal en hijsen in de havenmond de zeilen.
Buiten het havenhoofd moeten we nog even uitwijken voor twee veerboten. Die varen vandaag en morgen dubbele diensten vanwege mooi weekendweer.

Bij de scheidingston gaan we bakboord uit en varen we richting Memmert Wfw.

We zeilen, tot groot genoegen van Ineke,  een paar grotere jachten voorbij die liggen voor anker, te wachten op meer water onder de kiel. Bij het begin van de prikken route staat nog 1,40 m. water, "apfelchen-eitchen" voor ons.

Het klassieke jacht Franzius gaat net anker op. Ze zijn een paar uur drooggevallen met (goed) betalende gasten. De oesters en champagne zullen goed gesmaakt hebben. Wel een beetje jammer dat zo'n mooi schip niet voor echte reizen gebruikt wordt, zoals b.v. de 'Tres Hombres'.

We krijgen nu ook het Duitse systeem van de prikkenroute door. Aan begin en eind staan drie prikken bij elkaar en het wantij wordt gemarkeerd door twee prikken aan begin en eind.

Met alle zeilen bij varen we met een vaartje van 4 kts richting Juist. Na het wantij krijgen we stroom tegen en wordt de wind minder, maar we hebben tijd zat.

Onder Juist een onverwachte ontmoeting . Ap ziet achter zich door de kijker het onmiskenbare silhouet van een North Beach. Het blijkt de 'Mesdag' te zijn, een van de drie NB 29's.
Ze hebben een lange reis achter de rug want ze komen vandaag uit Helgoland. We maken foto's en bij de M1 ton scheiden onze wegen zich en zet de Mesdag koers naar Greetsiel.

En op de Mesdag maken ze natuurlijk foto's van de Schone Waardin, een slagje kleiner, maar wat zeilt ze hier mooi met de kluiver vol bij.

Later krijgen we een bericht van schipper Hokon Hansen. Toen de wind een half uurtje helemaal wegviel en ze de motor wilden startten, brandde de startmotor door. De KNRM heeft ze naar de haven van Eemsmond gesleept, daar wachten ze nu op een monteur. En ook nog lekkage achter de impeller, het zit ze niet mee deze reis.

Onze reis verloopt verder zonder veel bijzonderheden. Op de Osterems komt de wind weer terug en we zijn snel bij de zeehondenplaat aan de oostpunt van Borkum. Vorige week nog minstens honderd zeehonden, en nu..... eentje..., vlak bij de boot in het water, wel schattig. Ik denk dat ze met opkomend water allemaal aan het jagen zijn op verse makreeltjes.....

Op het Borkumer Wfw staat met HW zo veel water dat we achter een Duitse platbodem hele stukken kunnen afsnijden. Om vijf uur zijn we bij de veerhaven. Rustig de zeilen omlaag en om kwart over vijf vinden we een mooi boxje in Port Henry.

Mooie tocht met schitterend weer, bijna alles bezeild, onder Juist even wat weinig wind.

Wat we morgen gaan doen weten we nog niet zeker. Door de oostenwind is er een cm of 15 verlaging en het is de vraag of we op tijd bij het geultje van Schiermonnikoog zijn.  Misschien voor anker bij de oostpunt van Schiermonnikoog (maar daar moeten we dan maandag om vijf uur weer vertrekken) of doorvaren naar de Waddenhaven van Lauwersoog en maandagmorgen rond een uur of acht naar Schiermonnikoog.

De avond valt, we houden een korte siesta en om 9 uur staat de pan nasi op tafel !