vrijdag 24 augustus 2018

2018 Zomervakantie dag 48 - Over Spui en Oude Maas naar Scheveningen

Vrijdag 17 augustus - Binnendoor van Zuidland naar Scheveningen

• Zuidland - Scheveningen 33 zm - totaal 580 zm
  • Vertrek : 12.00 h. Aankomst  18.20 h.
  • Wind: W 2-3, later afnemend tot W 1
  • Weer: Half bewolkt, 21 gr. C.
We zijn 5 dagen naar Leidschendam geweest om dochter Sandra, met vriend en hond en kat, op te vangen. Ze komen uit Belfast en blijven een paar weken in Nederland tot hun volgende bestemming, Dublin of Tenerife.

Voor 5 dagen liggeld moeten we bij de havenmeester Euro 29,- afrekenen en we krijgen ook nog twee fietsen mee om in het dorp boodschappen te doen.
Het is daar een prachtig landschap, de polders van Bernisse, aan het Spui.

Rond 11 uur zijn we na een mooie fietstocht terug aan de haven. Zeilklaar maken, 15 liter diesel tanken en om 12 uur varen we het Spui af, met 1 tot 2 knopen stroom mee.

Het weekend van 18 en 19 aug. is het Stoomfestival in Hellevoetsluis. De zeeselper Furie is al voorbijgevaren en hier komt een oude stoomsleper uit Rotterdam.

Op de Oude Maas is het druk met scheepvaart, we melden ons bij het blokkanaal en varen zo ver mogelijk aan stuurboord van het vaarwater.

We treffen het met de bruggen, de Spijkenissebrug geeft 12 meter en de Botlekbrug 14 meter, we kunnen zo door varen. De oude, lage Botlekbrug is afgebroken.

Ook op de Nieuwe Waterweg hebben we flink stroom mee en we zijn om 16.00 h. bij Hoek van Holland. Er komt heel wat grote scheepvaart voorbij, altijd weer een mooie tocht.

Ineke is ondertussen onverstoorbaar de broodjes aan het smeren !

We zijn een uurtje te vroeg bij Hoek van Holland en hebben nog even wat stroom tegen.De wind is inmiddels weggevallen dus helaas moet de motor aan.
Om 18.00 h. zijn we bij Scheveningen en hebben we in 6 uur zo'n 33 zeemijl afgelegd.

Om 18.30 h. meren we af in een klein boxje in Scheveningen, maken Penne Arrabiata klaar en genieten om 10 uur van het vuurwerkfestival.