zaterdag 25 augustus 2018

2018 Zomervakantie dag 50 - Noordzeekanaal en Markermeer

Zondag 19 augustus:  IJmuiden - Enkhuizen

• IJmuiden - Enkhuizen 42 zm - totaal 648 zm
  • Vertrek : 09.20 h. Aankomst  19.00 h.
  • Wind: ZW 2-3, ruimend W 5-6
  • Weer: Half bewolkt, 20 gr. C.
Ap zet de wekker op 06.30 h. om het laatste marifoonbericht te bekijken. De verwachting voor Texel is nu W 6-7, weliswaar pas aan het eind van de middag, maar we doen er toch 6-7 uur over tot Den Helder, dat gaan we dus niet doen !
Er vertrekken om half acht een paar grotere jachten richting Den Helder, maar wij doen rustig aan en vertrekken om half tien richting sluis. Kwartiertje wachten en we mogen mee met de schutting van de grote middensluis.

Op het Noordzeekanaal de kluiver uit en de motor zachtjes aan. Niet veel scheepvaart, ik vraag me af of die enorme investering van 700 miljoen in de nieuwe grote sluis ooit rendabel zal zijn. Hieronder een 'artist impression' van de grootste sluis ter wereld. Links midden zie je de kleine sluis en de middensluis.

Bij de brug naar Zaandam rollen we de kluiver weer in en gaan op de motor verder. Een opvallende veerpont vaart langs, de 'Pride of Amsterdam', leuk !

Om 12.00 h. zijn we bij de Oranjesluis en kunnen zo naar binnen varen. Om 12.40 draait de Schellingwouderbrug en we zijn snel bij Durgerdam.

Het weer is prima, de wind is ZW 4 dus we besluiten om een lange trek te maken naar Enkhuizen. Nu we toch op de terugweg zijn willen we over twee dagen graag thuis zijn bij Sandra en haar entourage.
Bij het Paard van Marken trekt de wind fors aan en ruimt naar WZW 6. Nou, dat zeilde lekker, met een knik in de schoot 6 tot 7 knopen richting Enkhuizen op een bijna verlaten Markermeer.

De sluis in Enkhuizen hebben we helemaal voor onszelf en om 19.00 h. meren we af in de Compagniehaven aan de passantensteiger vlak bij het havenkantoor. Geen havenmeester, betaalautomaat kapot, dat wordt een goedkope ligplaats.....

's Avonds eten we uitstekend in de Mastenbar, mooie lamsbiefstukjes en een fraaie 'contorno' voor een schappelijke prijs. Aanrader

Morgen willen we vroeg vertrekken omdat het weerbericht voor de middag weinig wind voorspelt.