zondag 13 mei 2018

2018 Mei vakantie - dag 12

Zaterdag 12 mei -  Van Broekerhaven naar Woudendse Rakken

• Broekerhaven - Woudsend Marekrite 27 zm,  totaal 128 zm
  • Vertrek  10.30 h. Aankomst 18.15 h.
  • Wind: eerst 0-1, later O 2-4
  • Weer: hoge bewolking, af en toe zon, 20 gr. C

We staan op tijd op, want we zijn heel wat van plan: wandeling naar het oude gemaal, bezoek aan de beroemde botenlift (overhaal) en naar de Spar om vers brood en de Volkskrant.
Het marifoonweerbericht geeft aan dat de wind 's morgens oost 2-3 is en de fout die we gisteren maakten, te  laat vertrekken, maken we geen twee keer ! Er staat om 9 uur inderdaad een lekker windje. Plannen gewijzigd, om half elf gooien we los en varen naar de sluis van Enkhuizen.
We laten het leuke haventje van Broekerhaven achter ons, we komen hier zeker terug, het is ook een mooie stop-over op weg naar Durgerdam of zo.

Vlotjes geschut in Enkhuizen en ja hoor, als we zeil gaan zetten valt de wind weg. Pech. Dat wordt weer een paar uur op de motor, niks aan te doen, de stuurautomaat wordt aangekoppeld en met 4,5 kts naar Stavoren
Bij vertrek van Enkhuizen kijkt Ap omhoog naar de windvaan en ziet een mooie Halo:

Na 2,5 uur zijn aan de overkant, het is goed druk bij de sluis van Stavoren, maar dankzij de wachtfuik gaat het invaren redelijk netjes en na een half uur liggen we in de sluis. En de wind steekt op !
Heerlijk gezeild over de drie meren, het is gezellig druk op het water met vooral onze  oosterburen in gehuurde Valken en Foxen en motorcruisers.
Duitsers huren heel vaak met 4 mannen zo'n motorboot en gaan een weekje gezellig varen in Friesland.

Vorig jaar was de stuurautomaat kapot gegaan. Uit elkaar gehaald, na 17 jaar trouwe dienst waren een paar onderdelen bij het wormwiel losgetrild en versleten. Bij een bedrijfje in Sneek kon ik alle onderdelen los bestellen. Wat kapot was vervangen, weer in elkaar gezet en "James" doet z'n werk weer zoals het hoort.

Na een paar uur heerlijk zeilen, met mooi weer en een redelijke wind meren we om kwart over zes af aan een mooie rustige plek. Hier lagen we vorige week ook, er komt nog veel voorbij, vooral veel huur Valken van/naar Heeg en Woudsend en terug.

In het avondzonnetje nog een uurtje poetsen, proberen om de groene aanslag van de teakhouten handgrepen op het kajuitdak te verwijderen. Lukt maar half, volgende keer een kleine schuurmachine meenemen.

De avond valt, het is mooi en vredig, de rijsthap smaakt goed, koud biertje, en we gaan redelijk vroeg slapen.
De volgende morgen lees ik dat Waylon 18e geworden is op het Songfestival.

Morgen, zondag 13 mei, varen we terug naar Akkrum, er staat dan een beetje oostenwind.