zondag 14 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 2 - Opkruisen naar Vlieland

Zaterdag 13 juni -  van Workum naar Vlieland - Ontmoeting met een oude concurrent
  • Gaastmeer - Vlieland - 40 zm  - Totaal 59 zm
  • Vertrek : 09.45 h. Aankomst Vlieland 20.30 h..
  • Wind: NW 2-3 in vlagen 4
  • Weer: Licht bewolkt, zonnig, later bewolkt, 20 gr. C
Rustig aan vanmorgen. Uiterlijk twee uur voor HW Harlingen, dus om 13.30 h. moet ik de sluis bij Kornwerderzand uitvaren voor de tocht over de Boontjes naar Harlingen. Om kwart voor tien laat ik het Gaastmeer achter me. Friesland beloont me met een mooie wolkenlucht.


Het is een half uurtje naar de sluis van Workum. De spoorbrug staat open en de volgende 4 bruggen draaien vlotjes, goede service hier.

De sluismeester (die van 6 NB 24's voor de prijs van 4) waarschuwt voor zwaar onweer aan het eind van de middag. Op de buienradar liggen rode pitten boven NW Duitsland.


In de aanloop van Workum is een wedstrijdtraining van Optimisten aan de gang, het gaat er stevig aan toe. Altijd leuk om dat te zien, en ik vaar er voorzichtig langs.

 
Met de NW wind is de tocht naar KWZ net aan bezeild en in anderhalf uur ben ik bij de sluis. Pech, jachten mogen alleen door de kleine sluis en het is druk. Ruim een uur wachten aan het remmingswerk en als de sluis open gaat duurt het eindeloos voordat een paar grote huurjachten voldoende hebben aangesloten. Boegschroefterreur.

Na de sluis nog 20 min. voor de brug wachten, "de raadselen van de sluis- en brugwachters"
Het is 14.45 h.als ik de zeilen hijs. Het is te laat om naar Harlingen te zeilen, want 2 uur stroom tegen in de Boontjes. Ik kijk nog eens goed naar het marifoonweerbericht en de buienradar. Het onweer blijft hangen boven NW Duitsland en beweegt nauwelijks. Op naar Vlieland !

Precies bij HW ben ik bij de scheidingston naar het Zuidoostrak.


De stroom staat hier dwars op het vaarwater, groene tonnetjes aan BB passeren, no problema amigo.
Maar bij het begin van het ZO rak, bij ton ZR 35, loopt de dieptemeter opeens terug naar 90 cm. Hier moet nog 1,5 m. water staan, dus het vaarwater is verondiept of de tonnen ZR 37 en ZR 35 liggen verkeerd. Een andere North Beach is hier een paar weken geleden vastgelopen, we begrijpen nu waarom.
Na ZR 35 loopt de diepte weer op naar 1,20 m. ook op het wantij.
De website van Nautin brengt een beetje uitkomst, maar die 60 cm minder water verklaart het niet.

De belangrijkste veranderingen in de BaZ uitgave van 6 maart 2020 zijn:

  • Geul van Brakzand is 10 cm ondieper geworden, nu 4 dm bij NAP.
  • Zuider Spruit 10 cm ondieper geworden, nu 7 dm bij NAP.
  • Boschgat (BG) is 30 cm ondieper geworden, nu 13 dm bij NAP. Ondiepste stuk zit nu tussen de BG5 en BG7.
  • Fransche Gaatje is 20 cm dieper geworden, nu 9 dm bij NAP.
  • Kimstergat is 10 cm dieper geworden, nu 2 dm bij NAP.
  • Oosterom wantij van O48 tot O56 is 20 cm ondieper geworden, nu 10 dm bij NAP.
  • Riepel is 10 cm ondieper geworden, nu 11 dm bij NAP.
  • Vaarwater over de Bollen is 10 cm ondieper geworden, nu 12 dm bij NAP.
  • Vaarwater van de Zwarte Haan is 10 cm dieper geworden, nu 9 dm bij NAP.
  • Vingegat Wantij is 10 cm ondieper geworden, nu 6 dm bij NAP.
  • Zuidoostrak tot Molenrak is 10 cm ondieper geworden, nu 12 dm bij NAP.
  • Van Noordpolderzijl is geen diepte informatie beschikbaar.


In het Inschot kan de motor uit en gaan we opkruisen in de NW wind. De stroom gaat steeds harder meelopen, dan is kruisen met een North Beach goed te doen.


Bij het kleine zigzagje op de kaart ben ik een paar keer overstag gegaan om foto's te maken van de MS Holland IV en de oude MS Friesland. Beide schepen zijn door Doeksen weer ingezet om in deze coronatijden meer passagiers naar Vlieland en Terschelling te kunnen vervoeren. Ook op de ferries geldt kennelijk de anderhalve meter regel en kunnen er maar 50% passagiers mee.


Maar passagiers op de zeesleper MS Holland ?? (ooit een grote concurrent van de slepers van Wijsmuller op station in IJmuiden. de Titan en de Hector (op beide sleepboten heb ik een paar maanden als 2e stuurman gevaren vanuit IJmuiden, twee bergingen...)

Doeksen heeft de MS Holland in 1951 ontworpen als bergingssleper met het idee dat ze ook ingezet kan worden als hulp-ferry als de reguliere ferry naar Terschelling (de oude MS Friesland) de drukte niet aan kan. Op het schip is een salon gebouwd voor 80 passagiers, op een sleepboot van 57 meter ! Wat een vooruitziende blik had die man.
Uit de Leeuwarder Courant : Rederij Doeksen zet voor het vervoer van en naar Terschelling en Vlieland tijdelijk drie oude schepen in. Twee van hen, de MS Friesland l en de ms Holland, hebben haar eerste afvaarten erop zitten.De oude schepen worden met enthousiasme ontvangen. Er zijn zelfs eilanders die een speciaal retourtje willen boeken om mee te varen.De MS Friesland is voor het eerst in bijna een halve eeuw weer met passagiers de haven van Terschelling binnengekomen. In 1956 werd de boot in opdracht van Doeksen gebouwd en voer tot 1988 op Terschelling. Sinds 2002 vaart het dagtochten bij de historische driehoek (Enkhuizen-Medemblik-Hoorn). De MS Holland IV is in 1951 als zeesleper gebouwd. Sinds 2000 is de Holland ondergebracht bij de Stichting Zeesleepboot Holland.
Even later komt de oude MS Friesland voorbij. Na dit onverwachte en leuke rendez-vous gaat het vlotjes richting de Vliestroom, vlak langs de Richel. In de Vliesloot gaat de ebstroom tegenlopen, maar dat is maar een half uurtje. Bij de jachthaven ben ik toch nog 20 min. bezig met zeilen strijken en "netjes" opbinden, landvasten en stootwillen klaarmaken, etc. Ik vergeet dat ik de fok eerder moet strijken dan het grootzeil, en blojf draaien in de wind en stroom. Havenklaar maken doet Ineke bijna altijd, dat gaat een stuk sneller ! Ik heb vanmiddag al gebeld met de havenmeester: "zoek maar iets uit op de H-steiger, succes" Om 20.30 h. lig ik in een vrije box met grote, stevige vingersteigers. Wel een beetje ziltig, rozig en moe na 10 uur zeilen. 
Het was een prachtige tocht, pas m'n tweede solo tocht op de Wadden, nog niet alles gaat even soepel, het is niet echt een steile leercurve.  Morgen rustig aan doen, maandag lekker fietsen en dinsdag weer verder, Harlingen of Ameland.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten