zaterdag 20 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 6 en 7 - Ameland

Woensdag 17 en donderdag 18 juni 2020 - Luieren en fietsen op Ameland

Ameland is een atypisch Waddeneiland. Aan de zuidkant van het eiland zijn in vorige eeuwen grote polders aangelegd, daardoor heeft het eiland een agrarische aanblik. Met uitzondering dan van de duinenrij en een paar aangelegde bossen. En toeristen mogen met de auto naar Ameland vanuit Holwerd. Maar Ineke en ik komen er graag, de sweet memories van onze jeugd hangen nog in de lucht. En Nes is een leuk dorp met goede winkels. En vlak bij de jachthaven is een grote Jumbo.

De grote groepen Duitse schoolkinderen zijn er niet, de kampeerboerdeiijen en andere groepsaccommodatie staan leeg. Er zijn wel veel Duitse toeristen
De jachthaven is klein en heeft splinternieuwe voorzieningen. En gelukkig zijn alle douches en wc's gewoon open.

Woensdagmorgen doe ik rustig aan, nog even bijkomen van de tocht gisteren van ruim 8 uur.. Ik huur voor anderhalve dag een fiets, dat wordt ook elk jaar duurder. Steeds meer bemanning van North Beaches schaffen een vouwfiets aan, liefst een Brompton. Ronald gaf de suggestie om die op te bergen tussen de mastdoorvoer en de bakboord slaapbank, past precies.

Langs de Waddendijk fietsen is altijd leuk. Ameland is "self made famous" om het Amelander lamsvlees. De waddendijk staat er vol mee.


 Een Amelander biedt zijn motorboot tr koop aan. Een reddingsboot uit 1939 met een vrij nieuwe motor van 63 PK. Als, als..., we ooit te oud zijn om met de NB24 te zeilen dan is dit een mooi vervolg.


Ik fiets een stuk, slenter wat rond in het dorp en ga langs de Jumbo. In de haven maak ik een praatje met Roel, oud-rivierloods op de Westerschelde en collega van loods en NB eigenaar Eric L.
Bij de naam Schone Waardin wist hij gelijk dat we uit Zeeland kwamen. Hij heeft z'n Dehler 40+ weg gedaan en een mooie Noordkaper 31 gekocht.

Tegenover mij ligt een Noordkaper 22, het Water-Paard. Ik ken wel zeepaardjes, maar waterpaarden?
De schipperse vertelde ons vorig jaar op Norderney dat ze eigenlijk niet zo blij was met de NK 22. Ze had hemel en aarde bewogen om een NB24 te kopen, maar haar echtgenoot had zich kennelijk laten verleiden door de verkoper van Noordkapers.


Ik doe nog wat schiemanswerk aan boord, daar word ik nou helemaal Zen van.
En de zon gaat mooi onder achter ons scheepje.


\Donderdag regent het tot een uur of twee. Mooi tijd om op Marktplaats te zoeken naar een Brompton, dezelfde die dochter Judith al zeker 10 jaar heeft. Onverslijtbaar.  Er staat een mooie te koop in Kimswerd, vlak bij Harlingen. Nou, die kant moet ik toch op !

Om twee uur miezert het nog steeds en er staat een stevige W wind. De buienradar zegt dat het over twee uurtjes opklaart. Ik heb zin om te fietsen, dus regenjack aan. Adelante amigo !



Fietsen langs het wad, zeker met wind mee, is altijd leuk, maar het is diezig en er valt niet veel te zien. Met een lus kom ik bij een strandpaviljoen, het strand ziet er troosteloos uit, maar er gloort hoop in het westen


Nog even langs de Jumbo om rode pepers voor de Spaanse Tortilla.

Bij de haven valt m'n ook op een pluk Lamsoor aan de waterkant. Niet de (Zeeuwse) lamsoor die je kan eten (dat zijn de blaadjes van de zee-aster) maar de echte, oneetbare, lamsoor. Het is verwarrend.
 

Na een smakelijke maaltijd maak ik nog een rondje op de fiets, De zon gaat mooi onder op het wad


Waar vaar ik morgen heen, Lauwersoog of Harlingen. Er wordt weinig wind voorspeld, uit ZW. Dat is niet zo gunstig om naar Harlingen te zeilen, maar is ook niet lekker om overmorgen het lange stuk vanaf het Lauwersmeer naar Leeuwarden te varen.
Morgenochtend weten we meer.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten