dinsdag 16 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 3 - Fietsen en luieren op Vlieland

  • Zondag 14 juni - Rustige dag, paar klusjes

Na de lange zeilreis van gisteren was ik toe aan een rustig dagje. Beetje spierpijn hier en daar, je bent toch 10 uur bezig, meestal relaxed, maar dat opkruisen naar Vlieland is redelijk (in) spannend.
Van een oude fokkeschoot maak ik een lijn ,et een oog dat precies om de middenbolder past, dat is handig met afmeren, zeker in een sluis. En ik maak een nieuw slangetje aan de zonneboiler-douche-zak, stuk over van der drinkwaterleiding aan boord, zo'n slang waar geen kinken in kunnen komen.

Tijdens een korte powernap wordt ik opgeschrikt door een hoop motorlawaai van een buitenboordmotor. Een speedboot, 150 PK,  is naast me komen liggen, naast een grote Bayliner die er al lag ( snelle motorboot, model strijkijzer)


De schipper van de speedboot is de vader van de schipper van de grote Bayliner. Vroeger was hij schipper op de viskotter TX 37. Z'n zoon doet 'iets in de vishandel' Hele aardige mensen, "borrel buurman "?  Nou nee, nog even niet. De speedboot komt alleen even op de borrel en vaart over twee uurtjes weer terug naar Oudeschild. Doet ie een uurtje over, op halve kracht "want als je met 60 km/uur op zo'n plaatje knalt dan dan is m'n zoon wees" De borrel bij z'n zoon kost hem wel 80 liter benzine....

Na een wandeling naar het strandje maak ik de planning voor de tocht dinsdag naar Ameland. Het Schuitengat niet meegerekend (daar kun je altijd door) moet ik 3 wantijen passeren. En natuurlijk door de Blauwe Balg, kijken of de zeehonden er weer liggen.


Dat ziet er goed uit, bijna de hele route stroom mee, ook in het lange rak in Molengat naar Ameland.Alleen twee kleine stukjes na de wantijen stroom tegen. 

Nog een wandelingetje rond de haven. Heel veel jachten zijn vandaag vertrokken. Vlieland heeft een mooie jachthaven met mooie steigers.


Bij het haven winkeltje doe ik een paar boodschappen om "Zeeuwse Wasdag"te maken, stamppot van zout spek, aardappelen en rauwe sla. Smaakt prima, ben alleen de piccalilly vergeten, maar extra nootmuskaat en een schep sambal maakt het op smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten