zondag 21 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 8 - Ameland-Harlingen

Vrijdag 19 juni -  Door het Vaarwater van de Zwarte Haan en het Kimstergat

  • Ameland - Harlingen - 24 zm - Totaal 104 zm
  • Vertrek : 06.50 h . Aankomst Harlingen brug 12.10 h.
  • Wind: Z tot ZW 1-2 , later W 2-3 
  • Weer: nevelig, later half bewolkt en zonnig, 21 gr. C
Het wordt Harlingen vandaag ! Met de voorspelde W wind later op de morgen zijn er aardige stukken bezeild, in ieder geval de 8 zm van het Kimstergat naar Harlingen.
En zaterdag staat er een lekkere wind, dus ben ik snel van Harlingen in Workum of Stavoren.

Het kritische punt van deze tocht is de passage van het Kimstergat, dat ligt vlak boven de Friese kust ter hoogte van Oosterbierum en iets verderop Sexbierum
Het is doodtij en er staat krap 100 cm water bij HW. Goed uitrekenen dus, tot elf uur kan ik er overheen met 85 cm diepgang.

Het is een beetje nevelig, nog wat ochtendmist, maar de veerpont naar Holwerd is nog goed te zien. En die neemt een andere route.


In het Kikkertgat staat al 120 cm water, helaas Z wind dus de motor moet aan. Pas later, in het Vaarwater van de Zwarte Haan, kan er gezeild worden. 

Daar hangt wel een vette bui, maar die gaat achter me langs. Altijd een mooi gezicht.

Bij de aanloop van het Vingegat valt de wind weg en gaat de motor aan. Niet te veel tijd verliezen, want dan lopen we vast in de modder.

Aan het einde van het Vingegat komt ook een route vanaf Terschelling, maar alleen een catamaran is in zicht. Is trouwens best een aardige route van Terschelling naar Harlingen, ik moet eens uitrekenen hoeveel tijd dat kost.

In het Kimstergat staat bijna overal 120 cm water. De dieptemeter meet kennelijk niet de laag hele zachte modder van 20 cm die bovenop de vette klei ligt.
Om 10.15 h. ben ik bij het wantij van het Kimstergat en kan de motor weer uit. Er staat weinig wind, maar de ebstroom, na het wantij, helpt een handje.


Aan bakboord zie je de kerktorentjes van Oosterbierum en Sexbierum, De silhouetten van kerktorens staan uiterst nauwkeurig op de zeekaarten getekend. Handig voor de zeelieden in de tijd dat er nog geen Decca en later GPS was.



De stroom gaat lekker meelopen, de wind zit stijf in het westen, lekker zeilen dus.
Ik heb geen hulp van de windvaan, een spin heeft tussen marifoonantenne en windvaan stevig spinnerag geweven en de windvaan zit goed vast. Met de verrekijker kan ik het rag zien glinsteren in de zon.


Precies om 12.00 h. ben ik bij het havenhoofd van Harlingen. Ik had de voorzeilen al gestreken, het grootzeil kan in de grote voorhaven naar beneden. 

De brug naar de Noorderhaven draait om .25 h. en .55 h. Daar had ik niet op gelet, dus 20 min. wachten voor de brug. Volgende keer tandje gas er bij.

De driemaster Artemis ligt er droevig bij. Geen gasten aan boord, geen inkomsten, geen subsidie. Het schip maakt een rommelige indruk, misschien heeft de reder de moed al opgegeven. In de buitenhaven liggen zeker nog 25 schepen van de bruine vloot. Triest.


Om stipt 12.25 h. draait de brug. Ik mag van de havenmeester een 'groen" boxje uitzoeken en 5 min. later lig ik prinsheerlijk in de Noorderhaven. Drie schepen verderop ligt de grote Noordkaper van Frits Wester, ook een enthousiaste Waddenzeiler.


Vijf uurtjes gevaren, waarvan twee op de motor. Het was een prima tocht, maar geen zeehonden, geen zandbanken, niet even vastgelopen, alles volgens planning. 

Ik ga betalen bij de havenmeester, € 17,10 .Wel een stukje duurder dan bij de HWS achter de sluis, maar eerlijk is eerlijk, je ligt hier fantastisch.

Morgen via Kornwerderzand naar Workum en verder naar het Gaastmeer. Nu eerst een siësta en nog even slenteren door de gezellige winkelstraat. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten