woensdag 24 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 10 en 11 - Gaastmeer naar Akkrum

Zondag 21 juni - Verwaaid ten anker

Het is heel ander weer dan gisteren. Het is bewolkt en er staat een harde oostenwind. Af en toe een buitje regen, lekker hoor. M'n plan is om rond 15.00 h. naar Akkrum te vertrekken. Ruim op tijd, want de brug bij Oostwellingerga draait op zondag niet (als enige in Friesland) De route gaat dan over de Janesloot, langs Langweer en via de Noarder Alde Wei naar het Sneekermeer. Klein stukje om en de NB24, met 10,60 m. masthoogte,  past 'makkelijk' onder de vaste brug van de A7 (doorvaarthoogte 11,50 m.)

Het blijft hard waaien en de voorspelling is dat het niet minder wordt. Mooi tijd om m'n blog bij te werken en om het raadsel van de koelbox op te lossen. Het is een Waeco van 30 l. van 20 jaar oud. Vorig jaar deed ie niks meer op 12 V. ook niet op de motor.  Autotemp in Amsterdam (onderhoudt ook medische Waeco koelboxen voor orgaan transport, prima zaak) heeft er een nieuw printplaatje ingezet Het was gecorrodeerd ("U moet uw koelkast 's winters van boord halen en thuis bij de kachel zetten meneer") Koelbox deed het toen weer redelijk goed. Er zit een schakelaartje op: High - Off - Low. Ik denk al twintig jaar dat High betekend veel koelen en Low weinig koelen. Meester technicus Jur hielp me uit de brand: Bij High schakelt de koelbox af bij 12,2 V van de accu, op Low bij 11,2 V. Met dat nieuwe printplaatje schakelde onze koelbox al af bij 12,4 V. en stopte met dan met koelen. Het zonnepaneeltje moet het kunnen bijhouden, maar niet als het te heet is, of langdurig bewolkt of bij stevig gebruik van stuurautomaat, plotter, VHF en al die gezellige lampjes in de kajuit.
Oplossing is simpel, schakelaar op Low en de koelbox blijft koelen, tot de accu een spanning heeft van 11,4 V, dan schakelt ie af. De accu blijft gespaard en laadt, als er een beetje zon is, weer rustig op. Weer heel wat bijgeleerd over accu-management.


De nieuw bestelde koelbox bij Compass is nog niet geleverd, dus afbesteld. Dat komt mooi uit voor de aanschaf van een Brompton.

Om drie uur waait het schuim van de golven, oostenwind 5 met vlagen 6. En ik lig stijf lagerwal. Anker op wordt dan lastig in je eentje, want in zulke omstandigheden geeft Ineke een tandje gas bij, neemt gas terug, tandje erbij, etc. maar Ineke zit thuis gordijnen te naaien.


In plaats van anker op steek ik 3 vadem ankerlijn bij en wacht op betere tijden. Van de kinderen krijg ik berichtjes voor vaderdag (doen we niet aan)
Morgenochtend vertrekken is ook goed, zelfs beter. Kop soep, boterhammen met gebakken eitje en wachten tot de wind gaat liggen (de dagelijkse gang) en de zon weer onder gaat.

Altijd een heerlijk, meditatief en contemplatief moment.




Maandag 22 juni - Vroeg anker op en rustige tocht naar Akkrum.

Om 8 uur anker op, gaat vrij makkelijk. Er staat nauwelijks wind. Het anker zit stevig vast in de  zwarte klei, maar tikje vooruit (en midzwaard ophalen...) en het hieuwen gaat makkelijk.

Het is rustig op het water, ik maak een selfie. Wat een vrolijk gezicht heb ik toch, net 15 min. wakker en pas aan de eerste koffie...


Te weinig wind om te zeilen, motor bij en de fok voor de show.
De windmeter geeft aan dat het gisteren 5.6 Bft heeft gewaaid. Op reling hoogte.


Bruggen draaien weer vlot, in de Holle Greft en het slootje de Dolte gaat de motor uit en geniet ik van de vogelgeluiden en het zachtjes glijden door het water.

Om elf uur afgemeerd in een stille jachthaven. Boel opruimen, schoon schip maken, lekker douchen en op weg naar Franeker om de Brompton op te halen.

Wat een aardig, ouder echtpaar. Ze hebben onlangs hun kleine camper weggedaan (ook vanwege gedoe in Italie en Frankrijk vanwege Corona)  Dus ook de vouwfietsjes weg en E-bikes gekocht.
Als ik vertel dat we in Akkrum liggen en veel in Friesland zeilen, geven ze spontaan een flinke korting en krijg ik er een speciale Brompton boodschappentas en een schakelslot bij. De vouwfietsen hebben ze alleen gebruikt tijdens vakanties en zien er mooi en goed onderhouden uit. Nieuw zadel ook. Ze hebben er twee te koop, maar we beginnen met één, kijken hoe het bevalt. Er staan er genoeg te koop op |Marktplaats.

Terug via de Afsluitdijk, bij het monument voor de dijkwerker even pauze. Voor het leggen van de basaltblokken werden dijkwerkers uit Westkapelle en Zoutelande gecontracteerd, de echte specialisten.  Ze werden ook beter betaald dan de arbeiders uit b.v. Brabant, Drenthe en Friesland. Rond 1930 waren dat de armere streken van Nederland


Om half vijf thuis, iedereen blij, maar ik moet wel even wennen aan de drukte en de drie dames moeten wennen aan een man in huis.  Ineke maakt een lekkere broccoli-zalm-room ovenschotel, het normale leven gaat weer beginnen. Vergaderingen met de vrijwilligersraad en met Leergeld. Ik rij nog niet op de buurtbus, want ik zit zelf in de kwetsbare leeftijdsgroep.

Steef begint vandaag aan de beklimming van de Monte Rosa en een paar dagen later de Mont Blanc. Ook weer spannend.

Het was een fijne solo tocht, heerlijk. Leuke NB vrienden, maar ook leuke andere zeilers ontmoet. Paar foutjes gemaakt met aftuigen en havenklaar maken, Veel geleerd en veel genoten. Een dag of tien single-handed is mooi, veel langer moet het niet duren want dan ga je tegen jezelf praten.
(Kijk maar naar de film "The Mercy")

Komende week gaan we dochter Sandra, kleindochter, hond, kat en Canta verhuizen naar Almere. "Gelukkig ligt dat op de route naar Friesland" verzucht Ineke ;-)

Tot de 2e week van juli, Arrivederci amici !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten