donderdag 18 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 4 - Rondje fietsen en rendez-vous met 3 NB24's

Maandag 15 juni 2020 - All in the family

's Morgens ruim ik de bakskist uit. Ongemerkt verdwijnt daar een hoop rommel in. Twee piep-en-knars touwen leg ik bij het havengebouw om gratis mee te nemen. Een spuitbus witte verf van 2008 doet het niet meer, een fles gelcoat reiniger is zo hard als pokhout, wat moet ik met twee stukken landvast van anderhalve meter en zo nog wat overbodige zaken die weg kunnen.

Vandaag zijn voor het eerst in drie maanden alle sanitaire voorzieningen open. Dat is heerlijk douchen, ik permitteer mezelf de luxe van 2 muntjes van 50 cent voor 2 x 3 min warme douche. Om dit te vieren neem ik een kop koffie in het mooie havenrestaurant "de Dining" En vooruit, dan ook maar een bruine boterham er bij.



 De haven is nog maar half vol, maar in de loop van de dag vult het vast weer op met pensionados. 


Daarna met de huurfiets over het oostelijk duinpad, langs camping Stortemelk. 
Je mag hier elke tent zetten, als het maar een De Waard is.


Het zijn allemaal seizoenplaatsen, ik denk dat sommigen al zestig jaar dezelfde plek en dezelfde tent  hebben. Van ouders op kinderen op kleinkinderen.  Er zijn nu op maandag haast geen gasten, de kampeerders laten alles buiten staan als ze weer 5 dagen naar het vasteland gaan: keukens, complete tuinstoel sets, parasols, fietsen, gasflessen en natuurlijk blauw-witte Adidas badslippers. Geen punt op de eilanden.

Langs het duinpad is het mooi fietsen, met een lus naar het dorp om boodschappen als ik een App krijg dat de drie NB's al in het Franse Gaatje zijn. Terug naar de haven, foto toestel en portable marifoon mee. En ja hoor, met drie op een rij komen ze over het Wad, ze hebben een flink stuk afgestoken en dat zonder een bonkje tegen een zandbankje. 


Op kanaal 77 vraag ik of ze een glamourfoto willen. De Tadorna luistert uit, "ja leuk maar Ronald moet zich nog even omkleden" 

Zoek de verschillen bij resp. Windroos, Tadorna en Parel !






Als ze afgemeerd zijn fiets ik weer terug naar het dorp om boodschappen. En om te genieten van de relatieve rust in het dorp. Alleen in de Dorpstraat lopen groepje toeristen. "Het kerkje van Dokter Deen" staat verstild op een pleintje, mooi hoor


Op de haven is de steigerborrel al bezig. Ik sluit nog even aan, wat een gedoe toch met die anderhalvemeterregel.


Margaretha en Jur vragen of ik mee kom eten. Dat sla ik niet af en een half uurtje later zitten we op de Parel lekkere 'Riso a la Margaretha' te eten. Heerlijk, wijntje er bij, anekdotes, goed gesprek. 

De drie andere NB's blijven nog een paar dagen, de Schone Waardin wil weer stromend getijwater zien  en zeehonden letterlijk voor de boeg hebben. Ze vertrekt morgen rond half twaalf over drie wantijen naar Ameland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten