zondag 21 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 9 - Harlingen - Workum

Zaterdag 20 juni - Van Harlingen door De Boontjes richting Workum
  • Harlingen - Workum 18 zm - Totaal 122 zm
  • Vertrek : 11.00h h . Aankomst  Gaastmeer 17.00 h.
  • Wind: WZW 1-2 later W 3-4 
  • Weer: Zonnig, paar wolkjes, 24 gr. C
Om 9 uur douchen (alleen nog maar een douche bij het havenkantoor, aan de zuidkant van de Noorderhaven is ie opgedoekt, want dat zag er niet meer uit) en daarna gelijk naar de Hema voor een ontbijtje. "U mag 5 dingen pakken"zegt het meisje, plus een kop koffie. Mooi, doe maar 2 croissantjes, roomboter, jam en kaas. "Ommeletje doen we niet vanwege Corona...."  Smaakt prima, voor 2 Euro met uitzicht op de haven. 



Ik maak een wandeling langs de opstartende markt, ga geld pinnen voor de aankoop van de Brompton, en wil bij de kleine watersportwinkel een Nr.1 seinvlag kopen, dan kun je laten zien dat je solo vaart. Sterk aanbevolen door de schippersen van de drie NB's op Vlieland. Ik wil dat eigenlijk niet, want dan denkt men dat je een Japanse toerist bent.  



Ik loop weer langs de Hema en denk: Hey..., een paar croissantjes, dat is lekker voor aan boord vanmiddag op het IJsselmeer. Dus ik bestel weer een ontbijtje, ik mag 5 dingen uitkiezen, dus ik vraag koffie met 5 croissantjes. Oei, dat is lastig voor het meisje, "dat is niet de bedoeling" Maar we maken natuurlijk snel een compromis, 2 croissantjes, twee kaas, boter en een kop koffie. 

Om tien voor elf sluit ik aan bij het konvooitje dat de haven uitvaart, brug draait om 10.55 h. Druk, maar gemoedelijk. Twee bemanningen hadden de 3 of 4 NBs zien liggen op Vlieland. "Leuk clubje" zegt de schipper van de Orca, het jacht voor me (let op het verkleinwoord)


Het is routine om in de voorhaven zeilen te zetten, gaat weer vlotjes en om 11.20 zeil ik de haveningang uit. Net aan bezeild met die WZW wind.
Harlingen verdwijnt achter de boot, zie ik nu een zweem van luchtvervuiling boven de stad ? Harlingen is een heerlijke stad, stoer, maritiem, no-nonsense, gezellig. Beetje als Vlissingen, waar Ineke en ik zijn opgegroeid.



Er komt weer een tonnenlegger voorbij, maar deze is uitgerust voor de grote Noordzee tonnen.


Stroom mee, om 12..45 ben ik bij Kornwerderzand (KWZ) 
Geluk, de brug gaat net open, er liggen 8 jachten te wachten en ik sluit netjes achter aan. We mogen de grote sluis in. Om 13.10 h. door de sluis en SB uit en zeilen hijsen. Daarbij kom ik in "verboden" vaarwater. Er zijn werkzaamheden en er liggen gele tonnetjes. Een vrij groot begeleidingsschip komt met hoge snelheid op me af, komt langszij en de hoofdbegeleider zegt vriendelijk dat ik 10 meter naar BB moet.

Op het IJsselmeer staat de wind pal W 4-5 Dan bouwen die rottige IJsselmeergolven snel op, vooral aan lager wal. Wat is het op de Wadden dan heerlijk rustig zeilen. Maar ach, de twee Hema croissantjes smaken er niet minder om. 

Boven de Friese kust hangen passaatwolkjes. Zie je wel, je hoeft niet ver weg om in tropische sferen te komen


Om 15.00 h. bij Workum naar binnen. Bij de marina wil ik GTL tanken, maar er staat in dat tochtgat een harde aflandige wind. Niemand om een lijntje aan te nemen. Ik draai drie rondjes, probeer drie methodes lijnwerpen, dan geef ik het op. 
De sluis kan ik zo binnenvaren, en een half uurtje later ben ik door de vijf bruggen richting Gaastmeer.
Op de Lange Vliet kan de motor uit en rol ik de kluiver uit. Heerlijk rustig glij ik door het Friese landschap en de Windhoek met Frits en Karin komt me tegemoet en vaart terug naar Workum.



Ik vaar zachtjes het eerste Marrekrite haventje in, Pearl Bay, voor een rustig plekje voor de nacht. Oei,Oei,Oei, ik zie complete tuinsets, parasols, BBQ's, honden, dinghies met rumoerige BB motoren en rond racende pubers. Er is nog een meter of tien vrij tussen twee motorboten, maar dan lig ik tussen windschermen en lillend vlees in relax stoelen. Nou nee.

Snel omgedraaid, even verderop liggen twee platbodems voor anker en een stukje verderop gooi ik ook het anker naar beneden met 12 m. ankerlijn. Na 3 minuten ligt de Schone Waardin zo vast als een huis. Ankerbal omhoog, anker alarm op 30 m. en om kwart over vijf zit ik aan de Pinot Grigio. 



Gisteren heb ik Surinaamse roti gemaakt, daar is nog veel van over. Tortilla's erbij, verse llajua, een traditionele Boliviaanse verse saus. (De bereiding is heel simpel: maal Spaanse pepertjes, tomaat, klein uitje en peterselie (of koriander) in een batán (vijzel). Beetje azijn, olijfolie, peper en zout erbij, en half uurtje laten staan.De koelbox werkt weer perfect op 12 V. Iets met een schakelaartje High/Low. Maar dat vertel ik later.

We gaan de kortste nacht van het jaar tegemoet (In Bolivia was dit de langste, en koudste nacht. Noche de San Juan. Met de buurt dronk je dan rond een vuurtje Leche de Tigre en Té con Té , daar krijg je het warm van (recepten op aanvraag)

Geen wolkje aan de lucht, het is helemaal blak en de zon gaat prachtig onder om over krap 7 uurtjes weer aan de NO hemel te verschijnen. Cadeautje.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten