donderdag 18 juni 2020

2020 Juni - Solo naar de Wadden - Dag 5 - Rustig zeilen naar Ameland

Dinsdag 16 juni - Over drie wantijen naar Ameland

  • Vlieland - Ameland - 32 zm - Totaal 90 zm
  • Vertrek : 11.20 h . Aankomst Ameland 19.05 h..
  • Wind: NO 1-3, soms windstil onder Terschelling
  • Weer: bewolkt later zonnige perioden 19 gr. C
Ik loop een beetje achter met m'n blog. Na zo'n lange zeiltocht heb ik geen puf meer om te schrijven en dan blijft het liggen.
Donderdagavond, de laatste dag op de erg rustige eilanden. Morgen naar de metropool Harlingen. Ameland geeft me een warme afscheidslucht boven het wad


Terug naar Dinsdag 16 juni. De bemanningen van de vier NB's gaan om 10.00 h. koffie drinken, met appeltaart, op het grote terras van het restaurant van de jachthaven. Iedereen heeft een andere planning gemaakt voor de komende dagen. Parel en Windroos willen over een paar dagen onderlangs Vlieland, over het Posthuis Wad, naar Cocksdorp op Texel. Tadorna gaat in etappes, via Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog naar de thuishaven in Lauwersoog. En de Schone Waardin vertrekt om 11.15 h naar Ameland.

Om 11.20 h. vaar ik langs het havenhoofd, uitgezwaaid door 6 zeilvrienden. Ronald maakt een leuk filmpje van het vertrek uit de haven,maar het lukt me niet om de film op het blog te zetten

Buiten de haven gelijk drie zeilen omhoog, er staat een zwak N windje en de korte route naar het Schuitengat is mooi bezeild. Om 12.25 h. ben ik door het Schuitengat, de eerste vloedstroom loopt mee, dat gaat lekker. Half uurtje later ben ik bij het havenhoofd van Terschelling. De wind valt weg in de luwte van het eiland, dus de motor gaat zachtjes bij. Niet harder dan 5 kts over de grond varen, want dan ben ik te vroeg bij het 2e wantij van het Oosterom. 
Het is net een uurtje na LW dus de platen liggen nog droog. Hier en daar een zeehond, de pups zijn nog bij hun moeder. De vader heeft geen rol meer en ligt er nors bij.



Een tonnenlegger van RWS is tonnen aan het verplaatsen De Waddenzee verandert voortdurend en daarmee ook de positie van de tonnen.



Bij het tweede wantij van het Oosterom, bij ton O 20, liggen een paar grote platbodems te wachten. Ik vaar er vrolijk langs, maar precies op het wantij loop ik zachtjes vast. 


Een werkschip van Wagenborg is bezig met kabels verleggen en vaart rustig door. Toch ook 80 cm diepgang schat ik in. Je moet dus kennelijk zeker 20 m van de rode tonnen vandaan blijven en er niet vlak langs varen.


Na 15 min. komt de Schone Waardin weer los. Achter me komen ook de platbodems over het wantij. Als je vast komt te zitten met opkomend water dan is dat geen probleem.


Een kleine, klassieke garnalenkotter uit Wieringen gaat richting Terschelling


Na dit wantij is de tocht een makkie. Op de Blauwe Balg staat ruim 150 cm water . Van drie uur voor tot 2 uur na HW mag je er langs. Dit om de zogende zeehonden niet te storen als de plaat verder droogvalt. Er liggen zeker 100 zeehonden, maar te ver weg voor mooie foto's.


In het Molengat naar de haven van Ameland staat 2 kts stroom mee. Het is 17.30 h. twee uur voor HW Ameland. De  wind steekt weer op, nog heerlijk anderhalf uur zeilen. Er zitten buien in de lucht, maar het lijkt erger dan het is.


De altijd vrolijke en behulpzame havenmeesters van Ameland herkenden de NB24. Ik krijg een mooi plaatsje naast de Amelander wedstrijd roeiboot voor de Harlingen- Terschelling roeiwedstrijd. Die dit jaar helaas niet door kon gaan vanwege Corona. 

Ik kijk uit op de havenmond, het is 19.25 h. tijd voor een borrel en een goede hap nasi !
Toch weer 8 uur gevaren waarvan 3 uur op de motor.  Maar het was weer de moeite waard. Het lijkt dat er weinig gebeurd onderweg, en misschien is dat juist wel het fijne van zeilen op de Wadden !






Geen opmerkingen:

Een reactie posten