donderdag 24 juni 2021

Juni 2021 - Dag 20, 21 en 22 - Van Harlingen binnendoor naar Akkrum

Zaterdag 19, zondag 20 en maandag 21 juni - van Harlingen naar Akkrum

Zaterdag 19 juni, we hebben de hele dag in Harlingen nog vóór ons, de ebstroom naar Kornwerderzand gaat pas om 17.00 h. lopen. We liggen hier prima bij de WSV, Ap doet (eindelijk) nieuw profielrubber in de lijst van het voorluik. Lastig klusje want het profielrubber ( Moonlight Rubber afdichting 55 serie ) lijkt iets dikker dan het origineel. Maar met een dun laagje vaseline en goed duwen en trekken zit het rubber er na een uurtje op. Het luik sluit weer helemaal waterdicht.

Na nog wat andere klusjes en luieren lopen we voor de lunch naar eetcafé Nooitgedagt. Prima etablissement, gezellig, en leuke kleine lunchkaart.

We slenteren nog wat door de drukke winkelstraat, even langs Hema en Kruidvat voor wat spullen en terug naar de Schone Waardin.

Om 16.00 h. varen we naar de sluis. De kleine sluis schut naar buiten, net te laat. We wachten een kwartiertje, Ap bekijkt het weerbericht: N 2-3, we varen de wind dood in de Boontjes en op het IJsselmeer naar Stavoren. Als we dan toch op de motor moeten, dan maar binnendoor via Leeuwarden.

Binnen een uurtje zijn we in Franeker, leuke jachthaven voor een tussenstop, maar we varen verder, door de nieuwe, lelijke, stations brug.

Rond zes uur zijn we het zat en vinden in een zijsloot van het Harinxma kanaal een tuigsteigertje van de Marrekrite. Heerlijk tussen het riet, vlak achter de spoorbrug bij
Wjelsryp, waar elk half uur de trein van/naar Harlingen voorbij komt. Ineke geniet !

Mooie plek hier, twee scholeksters houden ons scherp in de gaten, futen in het water, een kiekendief in de lucht tussen de spreeuwen. Altijd mooi, dat Friese landschap.

De zuurkool met gehaktbal van de slager uit Harlingen smaakt voortreffelijk, we gaan tevreden te kooi.

Zondag 20 juni
We doen erg rustig aan, lekker ontbijten in de kuip met alleen het geluid van de vogels ( en elk half uur twee boemeltreinen......)
De twee spoorbruggen in Leeuwarden kosten vaak wat meer tijd. Volgens de nieuwe watersport App draaien ze om 0.27 en 0.57 over het uur.

Het heeft flink geregend en gewaaid vannacht en het is rond 12.00 h., als we vertrekken nog steeds bewolkt.
We varen langs koeien en langs het mooie kerkje van Deinum

De spoorbruggen HRM (treinen naar Harlingen en Stavoren) en HRMK (Intercity naar Den Haag) draaien inderdaad op de afgegeven tijden.

Het weer is inmiddels opgeklaard en bij de Hempens, een meertje aan de oostkant van Leeuwarden, hebben we lang genoeg op de motor gevaren. We leggen aan bij
een mooi Marrekrite plek, aan een vogelnatuurgebied.

In de bakskist zit nog eten genoeg, we beginnen met pannenkoeken. Ap zit op z'n gemak op het Turkse opvouwbare krukje

We kijken uit op een grote villawijk, steigers voor de deur, mooi wonen hier. De rust wordt een uurtje wreed verstoord door jongeren op waterscooters, speedbootjes en dinghies met grote BB motoren. Ze spelen Willemalexandertje. Daar hadden we niet op gerekend, maar ach, in de siësta slaap je daar doorheen.

De avond valt, het is bijna de kortste nacht (of de langste en koudste nacht in Bolivia "Noche de San Juan" met vuurtjes en Leche de Tigre met de buren en Té con Té)

Morgen nog een uurtje of drie varen naar Akkrum, er staat een noordelijk windje, dus we kunnen lekker zeilen via Wartena, Alde Feanen, en Pean naar Akkrum.
Bij de Princenhof (Earnewoude) kunnen we een "laatste dag lunch" nuttigen, klinkt allemaal goed hé !

Maandag 21 juni
Als we wakker worden regent het en de buienradar geeft geen optimistisch beeld. Dom, dom, gisteren helemaal niet naar het weerbericht gekeken, anders waren we doorgevaren naar Akkrum.
Het regent af en toe hard en pas rond vier uur klaart het op. De brug van Wartena draait niet van 16.15 h. tot 17.15 h. We vertrekken rond vijf uur. De regen is gestopt en de wind ook. Wartena is aardig gegroeid, grote jachthaven, B&B"s.
In de vaart naar Earnewald zit een groep Nijlganzen, ze vliegen op als we te dicht langs varen.

Het is zeker15 jaar geleden dat we hier waren en het lijkt wel of er veel meer recreatie huizen, tenten, stacaravans zijn bijgekomen. Unwishful thinking perhaps.

In de sloten en vaarten richting het zuiden is het super rustig, het is een prachtig (vogel) gebied.

We moeten nog flink doorvaren, want de spoorbrug in Akkrum draait om 19.36 h. En de twee bruggen daarna, in het dorp,  stoppen er mee om 20.00 h. Maar het gaat prima, Ineke belt de spoorbrugwachter, die geeft gelijk een opening. In het dorp is het rustig, de twee brugwachters kijken naar Ned.-Macedonië, maar ze draaien vlot de bruggen en geven de stand door (3-0)

Om 20.15 h. meren we af in onze box in de thuishaven. Te laat voor een restaurant, en de twee snackbars en de pizzeria zijn dicht op maandag. Blijft over als very last resource: de afhaalchinees ! Mwahh, het ging wel, maar als je trek hebt.......
We nemen een borrel en kijken morgen wel verder.

Helaas, einde van een mooie zeilvakantie, drie weken uit-en-thuis, mooie dingen gezien, Noordpolderzijl "bedwongen", heerlijk gezeild en veel avontuur, plezier en gezelligheid gehad met de 6 North Beaches.
Maar het was ook heerlijk en wat spannender om vanaf Lauwersoog onze eigen koers te varen. Ineke kon weer tonnen zoeken en de snelle tocht van Ameland naar Harlingen, over het Kikkertgat, het Vaarwater van de Zwarte Haan en het Kimstergat, kregen we als beloning !

Morgen schoon schip maken en naar huis. Ergens in de komende twee weken wordt ons 2e kleinkind geboren en dan willen we natuurlijk in de buurt van Den Haag zijn !