zaterdag 12 juni 2021

Juni 2021 - Dag 9 Zomervakantie - Met NBOA naar Noordpolderzijl

Dinsdag 8 juni - Met windstilte naar Lauwersoog

• Ameland - Lauwersoog  21 zm - totaal 107 zm
  • Vertrek 06.30 h.  Aankomst Lauwersoog 11.15 h.
  • Wind : Blak, soms NW 1
  • Weer: Zonnig 24 gr. C
Vandaag naar Lauwersoog over drie wantijen: Zuiderspruit, Wierumerwad en Paesensrede. Ben (IJsvink) heeft het mooi uitgerekend, vertrek om half zeven, dan zijn we rond 11.00 h. in Lauwersoog.

Er staat geen zuchtje wind als we uitvaren, de Waddenzee is zo vlak als een spiegel.
De ochtendmist lost snel op en we varen in konvooi de haven uit.

Buiten de haven vaart de veerboot van Holwerd naar Ameland ons tegemoet. We gaan maar even een stuk opzij.

Door de mist en beetje noordenwind is het nog gemeen koud, Ineke staat dik aangekleed aan de helmstok.

We varen vlotjes over de wantijen, op de motor varen is meestal nogal saai, maar we hebben weinig keus vanwege de geplande tocht naar Noordpolderzijl.

Een snelle ferry / werkschip spuit voorbij, een Zoutkamper garnalenvisser is aan het werk.

Bij de Paesensrede zien we de dorpen Wierum en Moddergat/Paesens, die allebei eind 19e eeuw veel mannen en jongens zijn verloren bij twee grote scheepsrampen.

Om 10.00 h. draaien we de Zoutkamperlaag in, de brede en diepe vaargeul naar Lauwersoog. Nog een uurtje op de motor en we meren af aan de lange steiger van de Waddenhaven Lauwersoog. We hebben nog sep kaarten voor de douche, het werkt allemaal goed, maar een jachthaven zonder havenmeester blijft toch vreemd.

We tanken de watertank goed vol, in Noordpolderzijl is geen water, geen stroom, geen sanitair en de dichtstbijzijnde Spar is 6 km fietsen.
Ap gaat om boodschappen bij de campingwinkel aan de overkant van de dijk. Kleine winkel, prima assortiment.

Rond half zes gaan we met de groep eten in een visrestaurant. Lekkere vis, schappelijke prijs, enorme porties.

's Avonds palaver op de steiger. Jacqueline en Ronald (Tadorna) zijn er bijgekomen, ze liggen in de verenigingshaven achter de sluis en gaan morgen mee naar Noordpolderzijl. Voor hun al de derde keer, die ervaringsdeskundigen willen we er graag bij hebben !

Morgen vertrekken we om kwart voor acht. Veel vroeger kan niet, want dan is het wantij van het Lutjewad nog niet bevaarbaar.

Er is een klein beetje verlaging afgegeven, komt door de oostenwind, dus het wordt een spannende tocht door het geultje naar Noordpolderzijl.