woensdag 23 augustus 2017

Dag 63 - Zomervakantie 2017 - IJmuiden naar Edam

Maandag 21 aug.: Op de motor naar Edam
  • IJmuiden - Edam  Log 40 zm , totaal 559 zm
  • Vertrek 11.15 h. Aankomst 18.30 h.
  • Wind: Z 0-1
  • Weer: Half bewolkt, later licht bewolkt, 22 gr.
Ineke haalt verse broodjes en de Volkskrant bij de kleine supermarkt aan de haven en Ap maakt met de luiwagen, op z'n buik op de steiger, het log weer gaande. Dat was vast komen te zitten toen we gisteren op de Noordzee door grote eilanden geelbruin wier waren gevaren.
Rond elf uur vertrekken we, dan zijn we op tijd bij de Schellingwoudebrug, die immers dicht blijft tussen 16.00 en 18.00 h.

De "Discovery", een groot UK Rescue & Survey vessel gaat de grotere sluis binnen en onze vrienden van de KNRM varen met grote snelheid uit naar een zeiljacht dat z'n mast is kwijtgeraakt.

Het schutten in de Noordzeesluis gaat vlotjes en op de motor varen we, samen met 4 andere zeiljachten, richting Amsterdam.
Om15.00 h. schutten we in de Oranjesluis en liggen ruim op tijd voor de Schellingwoudebrug. die om 15.20 h. draait
Er staat geen zuchtje wind en met weinig toeren varen we met 4 kts de IJmond uit, langs het Paard van Marken, richting Edam.

Het is vochtig en redelijk warm en boven het Markermeer vormen zich dikke wolken, maar het blijft droog al ziet het er boven Uitdam dreigend uit. Een grote groep zwanen heeft nergens last van.

Om 18.00 h. lopen we de smalle, oude havenmond van Edam binnen. We komen hier graag, altijd wel een box vrij, goede voorzieningen, mooi uitzicht over het Markermeer en er staan 12 haven fietsen die je tegen een kleine vergoeding een paar uur kunt lenen.

We hebben nog aardappelen, bruine bonen, uien en ontbjtspek, dus dat wordt een smakelijke 1-pans maaltijd.