maandag 3 juli 2017

Dag 15 - Zomervakantie 2017 - Van Schiermonnikoog naar Borkum

Zondag 2 juli

• Schiermonnikoog - Borkum
  • Vertrek Schiermonnikoog 15.00 h. Aankomst Borkum 21.15 h.
  • Log 35  zm. Totaal  134 zm
  • Wind: NW 4-5
  • Weer: Zonnig, helder, fris,  18 gr. C.

Om 10 uur de fietsen terugebracht bij Soepboer. Fietsen huren is goedkoop op de eilanden Een mooie 7-speed Gazelle voor 3,5 dag kost 17,50.
Nog wat boodschappen voor de lange trip naar Borkum ( Snelle Jelle, eieren, brood) en om 11.00 h. zaten we prinsheerlijk op het terras van de jachthaven van italiaanse espresso te genieten met een panoromisch uitzicht op het droogvallende wad.

Nog wat klusjes aan boord: de blokjes van de smeerrepen smeren, water tanken en na laagwater de bilge droogmaken. Omdat de boot in de zachte modder zakt bij LW wordt het water wat in de pijp van de ophaalstang van het midzwaard staat  naar boven geperst en loopt er iedere keer bij LW een paar liter water in de bilge.
We vertrekken pas rond 15.00 h., drie uur voor HW. Dick & Jet en Ben & Joke nodigen ons uit voor koffie en bosvruchten cheesecake op het haventerras. Superlekker ! Vandaag echt de laatste dag dat er nog 3 NB24's bij elkaar liggen.

Om 15.00 h. zijn Schone Waardin en IJsvink los en zwaaien Madame Jet en Dick ons uit. Het was een mooie tocht met 8, 7, 6, 4, 3  North Beaches, nu gaan we 'solo' verder en dat heeft ook weer z'n charmes.

Er staat een stevige NW wind, op de motor varen we rustig de Reegeul uit, met 1,20 m. water, en eenmaal buiten gaan de zeilen omhoog met een rif in het grootzeil. De veerpont draait voor ons de Glinder in op weg naar Lauwersoog

De IJsvink zet koers naar Ameland, ze treffen het met de wind, nu in de NNW hoek
Ben en Joke met de IJsvink op weg naar Ameland
We zeilen met 5 knopen over het Brakzand en bij Lauwersoog kan het rif uit het grootzeil. Hier vlak bij de kust staat minder wind en we varen meest met een mooie bakstagwind richting het eerste wantij van het Lutjewad. Met 30 cm opwaai (verhoging) en 2 uur voor HW staat er heel de route minimaal 1,20 m.
Na het Lutjewad buigt de route scherp naar het ZZO over het Pieterburen wad. Daar geen stukje afstekenwant er liggen harde zandbanken.

In de verte zien we het industriegebied van de Eemsmond liggen, de combinatie van nieuwe kolencentrales en heel veel grote wndmolens is vervreemdend en karakteristiek voor de dubbele moraal van dit en vorige regeringen.

Om 19.15 h. drie kwartier na HW zijn we bij het wantij van de Zuidoost Lauwers, er staat nog voldoende water, maar het is afgaand tij dus nauwkeurig varen. De Schone Waardin loopt steeds 5 knopen of meer, en Ineke heeft er zoals altijd op de Wadden veel lol in om langs de in de geul kronkelende rode tonnen te varen.

Het wantij van de Zuidoost Lauwers, 45 min. na HW.
 Om 19.30 h. zijn we bij de grote roodwitte ton die het begin van de oversteek van de Eems markeert. We moeten naar het noorden sturen om niet over de ondiepte Meeuwenstaart te varen. Met 2 knopen stroom mee en een harde NW wind tegen is dat nog drie kwartier hard maar onrustig zeilen. Af en toe wat buiswater over, maar verder prima te doen en om 20.30 h. zijn we bij het grote baken van de Fisherbalje bij Borkum.

Het baken dat de toegangsgeul naar Borkum markeert. Kan niet missen !
In de Fisherbalje hebben we 2 knopen stroom tegen, maar voor de wind lopen we nog steeds meer dan 5 knopen door het water, dus we zeilen vlotjes in het avondlicht naar de mond van de jachthaven.
Om 21.15 meren we af in een box. De keuken van het havenrestaurant is al dicht, maar een broodje ommelet is een goed alternatief.

Afgemeerd in een mooie box in Borkum
We nemen een borrel en gaan moe en voldaan te kooi.
 Ben En Joke melden dat ze na een mooie tocht op Ameland zijn aangekomen en met en Amelands Nobeltje zitten bij te komen.

Morgen uitslapen en met de bus naar het kurord Borkum op de westpunt.